Gå til innhold
Arkivverket

"Ingeborg Bögh", slektsnavnets opprinnelse?


Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

Marthe Nielsdatter Monen (= Malmømonen) giftet seg med enkemann Tønnes Staalesen Pladsen i 1818. Nr 19 venstre side:

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Halse, Ministerialbok nr. A 10 (1817-1830), Ekteviede 1819, side 384-385.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9609&idx_id=9609&uid=ny&idx_side=-117

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613630068.jpg

 

Tønnes død i 1829 , nr 15 venstre side :

 

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Halse, Ministerialbok nr. A 10 (1817-1830), Døde og begravede 1830, side 216-217.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9609&idx_id=9609&uid=ny&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613630064.jpg

 

Det er en Marthe Nielsdatter død 1826 i samme kirkebok, - alderen er 49 år og bosted ført som Mandal, så jeg vet ikke om det er rett Marthe. Sannsynligvis henne om hun ikke finnes død andre steder i kirkeboken. Det har jeg ikke sjekket.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje  ett sidespor ?

den Dydige og Gudelskende Pige Abigael Gregersd. Widdersleff.

Det stemmer ikke helt for hun fikk en uekte sønn Jens 29.04.1772. før hun giftet seg med Ole. :rolleyes:

 

Så fikk hun 4 barn med Ole Poulsen Bøeg.

Johanne Margrete i 1776 (døpt i  Kr.sand)

Greger i 1779  (døpt i Oddernes)

Povel i 1783 d.1785  (døpt i Oddernes)

Lars Waage i 1787 (døpt i Kr.sand)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant. Takk for bidrag "LEIF" :)

 

Men hvem var egentlig "Ole Paulsen Böegh?? Han bör vere födt +/- 1750, og skulle vere i  ca. 50 års alderen om det er den samme som blir far 1802 i "Mandal".

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til videre vil jeg takke alle sammen her som har bidratt med intressante opplysninger, og håpe att det dykker opp noe mer om denne karen "Ole Böegh" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei, vet dette er en gammel tråd men prøver meg for det.

Min mor var søskenbarn til Ingeborg Bøgh og vi hadde kontakt med di frem til Ingeborg døde. Bøgh navnet har jeg tatt til meg i voksen alder. Takk for mye nyttig informasjon her.

 

mvh Anngunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev følgende om slektens opprinnelse i min artikkel «Bøgh II. Et avsluttet kapittel» i Genealogen nr. 1, 2019, s. 44–47:

 

Sitat

Blant slektene i det første bindet [av Norske Slægter] var Bøgh,  hvis stamfar var Christopher Bøgh (1663–1736), sogneprest til Trige og Østed. Sønnesønnen Christopher Benedict Bøgh (1773–1825), som alle dagens Bøgher i Norge stammer fra, døde som sorenskriver i Nordhordland. Slektsoversikten viser at medlemmene har markert seg både som prester, jurister, forretningsmenn og militære. Det opprinnelig danske slektsnavnet kommer av «bøk»  og har i dag 50 navnebærere.

 

Bindet jeg henviser til er altså Norske Slægter 1912 utgitt av Haagen Krog Steffens. Slektsartiklene må leses med en kritisk distanse, utgaven ble slaktet i anmeldelsen til Erik Andreas Thomle.


DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 22.13, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg skrev følgende om slektens opprinnelse i min artikkel «Bøgh II. Et avsluttet kapittel» i Genealogen nr. 1, 2019, s. 44–47:

 

 

Bindet jeg henviser til er altså Norske Slægter 1912 utgitt av Haagen Krog Steffens. Slektsartiklene må leses med en kritisk distanse, utgaven ble slaktet i anmeldelsen til Erik Andreas Thomle.


DTH

 

Takk for den "Dag", men kommer ikke noe videre med hvem denne "Ole Poulsen Bögh" kan vere. Ser att det er en "Poul Bögh" som er fadder flere ggr. i "Larvik" rundt 1780, om det kan vere ett spor mon tro?🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 19.33, Anngunn skrev:

Hei, vet dette er en gammel tråd men prøver meg for det.

Min mor var søskenbarn til Ingeborg Bøgh og vi hadde kontakt med di frem til Ingeborg døde. Bøgh navnet har jeg tatt til meg i voksen alder. Takk for mye nyttig informasjon her.

 

mvh Anngunn

Hei Anngunn, så artigt att du er av denne intressante slekten. Ja "Ingeborg" er omtalt med gode ord av sine etterkommere og mine firmenninger "Ruskedal" og "Andal" i "Los Angeles". Min gren av denne slekten var heldt ukjendt for mig til for 15 år siden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei! Jeg er oldebarn av Andreas Bøgh og hans sønn Bernhard Christoffer Bøgh er min morfar. Andreas hadde også sønnen Nicolay som døde ung, med Gunda Sjøthun, så Ingeborg var deres halvsøster

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.