Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Cecilie Simon

Er det Randi Gundersdatter Bjørnstad i Båstad det skiftes etter på Rånås i Eidsberg i 1680?

Recommended Posts

Cecilie Simon

Randi (Gundersdatter) Bjørnestad gifter seg i med Oluff Raanaas i 1648.

I "Karlsrudslekten fra Trøgstad" av Kari Elisabeth Raanæs Herland og Inger Johanne Bredeg Karlsrud,s 493, står det at hun giftet seg med Oluff Håkås, men jeg mener bestemt at det står Rånås i kirkeboken.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-62

(forlovelesen nederst til høyre, giftemålet neste side). Mottar gjerne synspunkt på dette.

Hvis det står Raanaa, er det vel mest sannsynlig at det er Raanaas i Eidsberg?

Den 24. mai 1680 skiftes det etter en Randi Gundersdatter Koldshus på Svenke Rånås. Enkemann Jon Nilsen og barn Anne, gift med Ole Raanaas og Gunder, ugift.

Verge er Randis søsters mann Lars Saanaas (Raanaas?)

Hvis dette er Randi som er født på Bjørnestad i Trøgstad, er første ektemann død uten at de fikk felles livsarvinger og Randi gift på nytt.

Da er sannsynligvis vergen Lars gift med Randis yngste søster Karen, f. 1650 (eller49) på Bjørnestad, døpt 1. jan i Båstad.

Det skiftes etter Jon Nilsen 9. mar 1704.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25318/513/

Han har da ny ektefelle, Marte Trondsdatter, og de har sønnen Steffen. Hans barn med Randi, Anne og Gunder lever fortsatt.

Marte har datteren Ragnhild Steffensdatter fra et tidligere ekteskap

Er det noen som har kjennskap til folket på Raanaas i denne perioden og kan hjelpe meg videre, primært i forhold til den mulige tilknytningen til Bjørnestad i Trøgstad?

Edited by Cecilie Simon

Linda Wathne

For meg ser det ut som et gårdsnavn på R, altså Raanaas. Presten skriver jo stor H på et par navn på venstre side (Hans), og det likner ikke første bokstav i gårdsnavnet.

Mvh

Linda

Cecilie Simon

Jeg tror også det er en R. Da er det et spørsmål om Randi Gundersdatter Raanaas og Randi Gundersdatter Bjørnestad er samme dame.