Gå til innhold
Arkivverket

VÅGÅ; Gårds- plassnavn; SørUmshaugen eller SørEmshaugen ?


gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Kan noen si meg hva som er RETTE navnet på denne plassen 14 / 1 fra historisk korrektmartikkel-navn.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01037081000134

 

I alle FT. skrives det Sørumshaugen på sted og som NAVN på folket, men har senere sett og HØRT at det skal være SørEmshaugen.

 

Noen som kan belyse dette ?

 

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ann-Mary.

 

Dette er grunnen til at jeg etterspørr dette. FT. 1801; Sørumeie, 1865; Sørumshaugen, 1875; Sørumshaugen, 1900; Sørumshaugen, og; I alle kirkebøker skrives navnet; SØRUMSHAUGEN.

 

Nåværende eier sier dette ikke er rett da plassen IKKE kommer fra Gården SØRUM, der oppe.

 

En eller annen matrikkelgård må jo plassen i sin tid ha komme fra.

 

Gunnar Andre

Endret av gunnar andre myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Sørum (gårdsnr 14,bruksnr 1 )  og plassene under gnr 14,bruksnr 1 i telling 1900:

 

 

130 11 Vaage 3 Under 14 1 Ulen n     13 10 8 j j n n n n

 

132

13 Vaage 3 Under 14 1 Sørumskleiven j 1 Ildhus 2 1 2 n n n n n n

 

133

14 Vaage 3 14 1 Sørum j   Drengestubygning Søndre Stuebygning 14 12 11 j j j n j j

 

134

15 Vaage 3 Under 14 1 Sørumshaugen n     8 8 8 j j n n n n

 

400

23 Vaage 5 Under 14 1 Bjørgen n     8 8 8 j j n n n n

 

 

 

 

 

 


  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Vågå
  • Kommunenummer: 0515
  • Navn på bosted: Søremshaugen (plads)

Antall personer registrert på bostedet: 5
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Ole Søremshaugen hf g Jordarbeide husmand 20.12.1831 t  
Gunild Søremshaugen hm g budeie 23.02.1844 t  
Kari Søremshaugen d ug steller huset 23.10.1874 t  
Rønnaug Søremshaugen d ug tjent hos kommunelægen 23.04.1882 t  
Gustav Arnes. fl ug fors. Husmand 18.04.1900  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0515&kenr=01a&bnr=0066&lnr=00
 

 

 


Sørumshaugen ,gnr 14,brnr 1.

 

1900-telling for 0515 Vaage

 

134 15 Vaage 3 Under 14 1 Sørumshaugen n 8 8 8 j j n n n n   Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.

 

819

1 Ole Sørumshaugen m b Hf g Af sin Plads m J Jordbrugsarbeider 1831 T N S fglass.gif

 

820

  Gunhild Sørumshaugen k b Hm g Huslegt Arbeide og Kreaturrøgt 1844 T N S fglass.gif

 

821

  Anders Sørumshaugen m b S g Jordbrugsarbejde, for endel Indtægt av Skyds 1832 T N fglass.gif

 

822

  Brit Sørumshaugen k b Svigerdatter g Husligt Arbejde hjælper sin S. Mor 1870 T N S fglass.gif

 

823

  Ole A Sørumshaugen m b Sønnesøn ug Barn 1897 T N S fglass.gif

 

824

  Kari O Sørumshaugen k b Datter ug f. T. uden Erhverv 1874 T N S fglass.gif

 

825

  Gustav Sørumshaugen m b Dattersøn ug   18041900 T N S fglass.gif

 

826

  Anders J Sørumshaugen m b Dattersøn ug   1889 T N S fglass.gif

 

http://gda.arkivverket.no//cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00515&gardpostnr=134&merk=134#ovre

 

 

Matrikkel1886

  • Fylke: Oppland
  • Kommune: Vågå
  • Sogn: Vaage
  • Gårdsnummer: 14
  • Gammelt matrikkelnr: 13
  • Navn på gård: Sørem

Antall bruk registrert på matrikkelgården: 1   Bruksnr Gammelt
løpenr Bruksnavn Brukers navn Skyld i
Mark-Øre Skyld i
Daler-Ort-Skilling Merknad 1 18 Sørem O. Lunde, Agronom 18-65 12-4-11-0

http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0515&gnr=14

 

 

 

                       

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Vågå
  • Kommunenummer: 0515
  • Navn på bosted: Søremshaugen
Antall personer registrert på bostedet: 8

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Ole Andersen Hf ug Hmd med Jord 1831 Vaage   Anders Hansen Hans Fader g Føderaadsmand 1788 Vaage   Kari Olsdatter Hans Hustru g   1807 Vaage   Anders Andersen deres Søn ug   1852 Vaage   Thore Pedersen Inderst g Smed 1836 Vaage   Rønnaug Andersdatter Hans Hustru g   1837 Vaage   Mari Thoresdatter deres Barn ug   1864 Vaage   Kjersti Olsdatter Ind ug Lever af Arb og Lægd 1797 Vaage  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0515&kenr=002&bnr=0047&lnr=000

 

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Vågå
  • Kommunenummer: 0515
  • Navn på bosted: Sørem
Antall personer registrert på bostedet: 9

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet O. Walle   g Agronom Gaardbruger og Selveier 1836 Vaage   Kari Walle Hans Hustru g   1839 Vaage   Iver Andersen   ug Tjenestekarl 1844 Vaage   Knud Stenersen   ug Tjenestekarl 1849 Vaage   Anne Johnsdatter   ug Tjenestepige 1841 Vaage   Anne Hansdatter   ug Tjenestepige 1831 Vaage   Eline Enersdatter   ug Tjenestepige 1847 Namdalen   Kari Paulsdatter   ug Tjenestepige 1848 Vaage   Ole Olsen   ug Lægdslem 1783 Vaage

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0515&kenr=002&bnr=0041&lnr=000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

 

Vet ikke om jeg ble noe klokere, men for meg virker det som at etter 1900, ble navnet " fornyet " til Søremshaugen, men hva da med alle som var født og skrevet Sørumshaugen, utgått fra Gnr. 14 / 1, SØRUM ? Jeg kjenner til at navneloven kom i 1923. Må nok forandre basens folk til SØREMS.........

 

 

Okey. Takk for dette.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

 

Ser at det er kommer navnefornyelse fra tidligere ja. RHD har jo SØREM-på alle steder mens det er begge deler NÅ på DA.

 

men OKEY. jeg tror jeg beholder etternavn fra kirkebøkerne og forandrer gårdsnavnet  til nye måten.

Vis Matrkkelgården Gnr. 14 skrives SØRUM er jo dette rart.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

 

Ser at det er kommer navnefornyelse fra tidligere ja. RHD har jo SØREM-på alle steder mens det er begge deler NÅ på DA.

 

men OKEY. jeg tror jeg beholder etternavn fra kirkebøkerne og forandrer gårdsnavnet  til nye måten.

Vis Matrkkelgården Gnr. 14 skrives SØRUM er jo dette rart.

 

Gunnar Andre

Dialektuttale: Sørem--

Offisiell skrift varierte.

 

Behøver ikke å gå lengre enn til meg selv : Først Harlougseter, deretter Harlaugseter, og jeg

tok navn etter uttale: Hålåsæter

 

Helge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her var det en god forklaring, og takk for den Torodd. Og takk til Helge og.

 

Gunnar Andre

Endret av gunnar andre myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.