Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om Johan Olsen Liukoinen, f. ca. 1704


Terje Sund
 Del

Recommended Posts

Morten,


 

"I de to utgavene av Grueboka har både Hveberg og Trøseid gått ut fra at Ole Johansen Karhinen var en sønn av Johan Johansen Svartberg. Merkelig nok er dette barnet ført inn to ganger som døpt i 1756, først 19. søndag e. tref. (i oktober), der står det Kalneset etter foreldrenes navn, og så igjen fire uker senere, men da blir foreldrene kalt Carlstorpet. Om det ene eller det andre er rett, er det ikke lett å vite nå, men det er temmelig sikkert at det er ett og samme barn, dersom fadderne også er de samme."

 

Prestene rotet vel litt av og til. Det er nok samme barn. Både Carlstorpet og Kalneset ligger ved Røgdens sydvestende, bare noen få km fra hverandre, kanskje lett å blande sammen, ingen stor feil. Kanskje det burde stått Carlstorpet ved Kalneset.

 

"Ole Johansens Lukas eldste datter ble døpt Kjersti, altså etter farmoren,"
 

Ved folketellingen i 1801 var Marthe (16 år) Ole Johansen Luktorpets eldste hjemmeværende barn. Hadde han en eldre datter Kiersti som hadde flyttet hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Ja det virker på forfatteren av artikkelen at det var ei datter, Kjersti, som var flyttet hjemmefra før 1801, men det står ikke noe om hvor hun ble av.

 

I et tillegg til Jarl Ericssons bok "Finner i Gräsmark" har den finske professor Veijo Saloheimo kommentert de finske slektsnavnene. Han har satt det skrevne "Luk" eller "Luken" i forbindelse med slekta Luukkoinen (som Olovsson også nevner), "Luke" med Liukoinen, "Luck" med Luukonen, Luikan" med Luukkainen, og "Link"med Liukkoinen. Han sier navnet "Link" er ei helt annen slekt.

 

Spørs om en må over på svensk side av Finnskogen om en vil komme til bunns i denne slekta.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Ja det virker på forfatteren av artikkelen at det var ei datter, Kjersti, som var flyttet hjemmefra før 1801, men det står ikke noe om hvor hun ble av.

 

 

Jeg har funnet i Grue Ministerialbok:

 

1) Vielsen mellom Ole Johansen Schadsberget og Kari Olsdatter Biølsjøen 2. mars 1880. (De hadde til og med vært forlovet en stund først, siden  den "13. Søndag efter Trinitatis"1779, dvs ca. 21. november). Merk at Ole bodde i Schadsberget under vielsen og forlovelsen (ikke i Svartberget som artikkelen indikerer). Kanskje Schadsberget ble brukt som fellesbetegnelse på endel av torpene rundt Skasberget på den tiden?

 

2) Datteren Marthe som ble døpt ca. 1. mars 1883 (slik som det også står i folketellingen).

 

Derimot har jeg IKKE funnet noen datter Kiersti døpt i 1881, men prestens skrift er mange steder nokså utydelig (og i tillegg er det Gotiske bokstaver). Jeg vil også lete under 1882.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjersti døpt første søndag etter Hellig tre kongers dag = 7. januar 1781:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 3 (1774-1792), Kronologisk liste 1781, side 162-163.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-86
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603240498.jpg

(Rett ut for 'Brandvold' i h, kolonne, h. side)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Anne-Lise Hansen. Fine saker. Jeg vil også etterhvert prøve å få tydet fadderenes navn.

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sjekket jeg Ole Johansens alder i originaldokumentet fra folketellingen 1801 på Riksarkivet i Oslo. Det viser seg at det riktige er 47 år. Digitalarkivets versjon som oppgir alder 63 år, er altså gal.

 

.

Det vil bli sendt til kontroll og retting, om du legger inn merknad om at aldersangivelsen er feil i den transkriberte 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det vil bli sendt til kontroll og retting, om du legger inn merknad om at aldersangivelsen er feil i den transkriberte 1801-tellingen.

 

Takk, jeg kan forsøke det. Dessuten ga jeg beskjed om feilen i resepsjonen på Riksarkivet da jeg var der. En melding ble skrevet. Det er mulig den også blir fulgt opp.

 

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet i Grue Ministerialbok:

 

1) Vielsen mellom Ole Johansen Skadsberget og Kari Olsdatter Biølsjøen 2. mars 1880. (De hadde til og med vært forlovet en stund først, siden  den "13. Søndag efter Trinitatis"1779, dvs ca. 21. november). Merk at Ole bodde i Skadsberget under vielsen og forlovelsen (ikke i Svartberget som artikkelen indikerer). Kanskje Skadsberget ble brukt som fellesbetegnelse på endel av torpene rundt Skasberget på den tiden?

 

 

Et tydelig eksempel på at Luktorpet bare ble angitt som "Skadsberget under Skytteren" ser vi ved dåpen til Ole Johansens eldste sønn, Ole, den 29.01.1786. Der står:

 

Døbt Ole Olsen fra Skadsberget under Skytteren f.m. d. ved forældre Ola Johansen og Kari Olsd."

 

Det er nok temmelig sikkert at Ole Johansen Luka bodde i Luktorpet  både under  konfirmasjonen i 1773, forlovelsen i 1779, vielsen i 1780 og resten av livet (til sin død i1831). Navnet Svartberget forekommer aldri i Ministrialboken i denne forbindelse.

 

Redigert inn:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 3 (1774-1792), Kronologisk liste 1786, side 336-337.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-173

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603240585.jpg

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Jeg er enig i at dette Svartbergnavnet nok har kommet inn i artikkelen ved at tydingen er blitt gjordt litt for raskt.

 

Send meg en mail, slik at jeg får din adr. så skal jeg skanne hele artikkelen til deg. ( morti2@online.no )

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Jeg er enig i at dette Svartbergnavnet nok har kommet inn i artikkelen ved at tydingen er blitt gjordt litt for raskt.

 

Send meg en mail, slik at jeg får din adr. så skal jeg skanne hele artikkelen til deg. ( morti2@online.no )

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

Takk for det, Morten. Nå har jeg kjøpt og nettopp fått tilsendt nevnte artikkel fra Solør Slektslag. Den inneholder uten tvil endel interessante opplysninger.

 

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.