Gå til innhold
Arkivverket

Folketeljinga 1815

Gunnar Olav Morsund
 Del

Recommended Posts

Det finnes nominelle lister for folketellingene 1845 og 1855 for Jevnaker/Lunner i Oppland.
Kopier av disse listene finnes på Hadeland Folkemuseum.
Jeg har ikke klart å finne ut hvor originalene til disse listene befinner seg, har forhørt meg på Statsarkivet på Hamar, Riksarkivet i Oslo,
Fylkesarkivet i Oppland (Lillehammer) og Jevnaker kommune.

mvh
Kristin Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har folketellingen for Luster 1815 blitt lagt ut.

Mvh.

Kenneth Bratland

Det er en liten teknisk detalj som må gjøres med dataene for denne tellingen for at de skal bli synlige og tilgjengelig for søk. Det skjer på mandag. 

Beklager ventetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Kenneth !

I Kjelda nr 3 - 2015, s. 53 er du nevnt m/ navn for det du har gjort m/ FT 1815 Fjaler.

På same side har Fylkesarkivet funne FT 1815 for Leikanger og Manntalet for Leikanger 1789.  Dette matrialet er Statlig, og vil bli sendt til Statsarkivet i Bergen. 

HÅPAR DETTE VIL BLI GJORT !

---------------------

Ei GOD JUL til deg og dine på Stasarkivet i Bergen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som som om desse folketeljingane er skanna av Fylkesarkivet. Her er lenka: http://fylkesarkiv.no/nyhende/folketeljinga-1815-leikanger-prestegjeld

Hei igjen!

Statsarkivet i Bergen har mottatt listen fra 1789 og folketellingen for Leikanger prestegjeld 1815. Sistnevnte telling for Leikanger holder også på å bli transkribert.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg haaper det foreligger en folketelling anno 1815, for Sannidal (med Skaatoy) i Telemark.

Tilbakemeldinger mottas med meget stor takk.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Gloppen 1815 er ferdig avskriven og innsendt - det tek vel nødvendigvis litt tid før ho kjem til syne, men det er ei svært interessant telling, sidan dei fleste tenarane har fått med seg gardsnamnet dei kjem ifrå, og ikkje berre står med patronym som i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vil det bli mulig å skanne og publisere den bevarte navnegrunnlag til 1769 års folketelling for Vefsn prestegjeld?

Funnet av denne uvanlige kilde ble en gledende overraskelse da jeg fant ut av at en av mine anefedre ble døpt i 1757 i Vefsn sogn og bodde der enda tolv år senere, men eftersom den søkbare versjon mangler sidehenvisninger skulle jeg ønske å studere den skannede versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det bli mulig å skanne og publisere den bevarte navnegrunnlag til 1769 års folketelling for Vefsn prestegjeld?

Så langt jeg klarer å bringe på det rene, finnes ikke denne kilden på mikrofilm. Dermed må det eventuelt skannes fra original, men Statsarkivet i Trondheim har så vidt mye høyt prioritert materiale som ikke er skanna, at det neppe vil kunne bli aktuelt i 2016. At kilden allerede er søkbar, gjør det også mindre aktuelt å la den "snike i køen", siden kilden da tross alt er tilgjengelig. (På samme måte vil det neppe bli aktuelt å skanne folketellinga 1910 i overskuelig framtid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Kristian!

Eftersom arkivreferanse ikke ble oppgitt i dette tilfelle har jeg et spørsmål i tillegg: oppbevarer virkelig Statsarkivet i Trondheim dette materiale? Jeg hadde regnet med at den skulle ligge sammen med 1801 års folketelling i Realistisk ordnet avdelings arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Kristian!

Eftersom arkivreferanse ikke ble oppgitt i dette tilfelle har jeg et spørsmål i tillegg: oppbevarer virkelig Statsarkivet i Trondheim dette materiale? Jeg hadde regnet med at den skulle ligge sammen med 1801 års folketelling i Realistisk ordnet avdelings arkiv.

Godt spørsmål. Avskriften er innsendt til Digitalarkivet av Terje Christoffersen, men kildereferanse er ikke oppgitt noe sted. Siden sentrale myndigheter ikke skulle ha navnelister i 1769, kan jeg tenke meg at det er snakk om et forarbeid som soknepresten har utført, og at dokumentene beror i sokneprestarkivet for Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene, Kristian!

Har du muligens noen arkivreferanse til sogneprestens arkiv? Jeg fant uheldigvis ikke noe særlig da jeg brukte Arkivportalens tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Avskrifta av folketeljinga for 1769 er ikkje gjennomført etter gjeldande standardar, så vidt eg kan forstå. 
Det inneber for det første at stadnamn er endra til namn avskrivaren kjennerseg heime i (Moe er gitt att som "Mo", Schitvigen som "Sandvika",  Andaas er gitt att som "Andåsen" Katugelhoug er gitt att som "Hauberg" m.v.).  

Dessutan er ikkje rekkefølgja heilt korrekt: I mine kopiar står som dei fire første namna:

Moe / Siur Bendigts. jdmd 52 / Dorthea Mathisd. 40 / børn Bendigt Siurs. 17 / Mathis Siurs. 14  

På min PC får eg opp desse namna fremst i avskrifta: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vefs1769&gardpostnr=6#nedre 

Den avskrifta som ligg på nettet er ein god hjelp, men ho er mangelfull. Slik sett er avskrifta heller eit argument FOR å prioritere skanning og publisering, enn for det motsette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Teljinga for Trondheim Kjøpstad 1815 https://media.digitalarkivet.no/ft/contents/51234

inneheld namn på alle hovudpersonar, inkludert losjerande. Det er langt frå fullstendig, men likevel ganske mange i alt.

Det ser ut til at Jan Sneisen http://www.piaglass.com/jaslekt/Bakklandet1815.htm har registrert huseigarane (men ikkje losjerande) i dei to rodene på Bakklandet.

Kanskje nokon har registrert resten også? (evt. om nokon kjenner seg kalla......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei!

I dag er folketellingen for Leikanger 1815 lagt ut på Digitalarkivet :)

Per Olav Bøyum har gjort en flott jobb!

Mvh.

Kenneth Bratland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider