Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok for Algrim på Ullensaker

Morten Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne noen kilder rundt Hans Halvorsen - Sophia Christensdatter på Algrim, da det åpenbart er noe tilgjengelig som jeg ikke selv kan spore opp.

Jeg har et utklipp av Ullensaker bygdebok der jeg ser følgende:

Hans Halvorsen solgte gården Algrim til svigersønn Lars Torsteinsen Refsum i 1759 for 800 rdlr. Jeg har lett rundt i panteregisterne, men Algrimsidene er nesten helt tomme (1748-1766)/(1766-1774). Er det noen som vet hvor denne informasjonen kan komme i fra? 

Så jeg håpet noen kunne hjelpe meg frem til panteboken.

Tar i mot alle tips med takk!

Endret av Morten Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid realregistre forteller hele historien. Du kan sjekke alle tinglyste dokumenter i Ullensaker 1759 på en overkommelig måte ved å bla i panteboka. Hvert tinglag kommer for seg, og som regel var det på den tida bare tinglysinger på tre tingmøter i året: Vårting gjerne i mars, sommerting som regel i juli, høstting i november-desember. Vårtinget for Ullensaker 1759 starter på side 462 i pantebok 1b 
Opplysninger om eiendomsoverdragelser kan ellers ofte foreligge i skiftematerialet. Også dette er tilgjengelig på nett

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd,

Det er supert. Da går jeg videre med det! Var bare overrasket at det var svært mangelfullt, eller fraværende, informasjon i registeret :)

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.