Gå til innhold
Arkivverket
Morten Abrahamsen

Pantebok for Algrim på Ullensaker

Recommended Posts

Morten Abrahamsen
Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne noen kilder rundt Hans Halvorsen - Sophia Christensdatter på Algrim, da det åpenbart er noe tilgjengelig som jeg ikke selv kan spore opp.

Jeg har et utklipp av Ullensaker bygdebok der jeg ser følgende:

Hans Halvorsen solgte gården Algrim til svigersønn Lars Torsteinsen Refsum i 1759 for 800 rdlr. Jeg har lett rundt i panteregisterne, men Algrimsidene er nesten helt tomme (1748-1766)/(1766-1774). Er det noen som vet hvor denne informasjonen kan komme i fra? 

Så jeg håpet noen kunne hjelpe meg frem til panteboken.

Tar i mot alle tips med takk!

Endret av Morten Abrahamsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Det er ikke alltid realregistre forteller hele historien. Du kan sjekke alle tinglyste dokumenter i Ullensaker 1759 på en overkommelig måte ved å bla i panteboka. Hvert tinglag kommer for seg, og som regel var det på den tida bare tinglysinger på tre tingmøter i året: Vårting gjerne i mars, sommerting som regel i juli, høstting i november-desember. Vårtinget for Ullensaker 1759 starter på side 462 i pantebok 1b 
Opplysninger om eiendomsoverdragelser kan ellers ofte foreligge i skiftematerialet. Også dette er tilgjengelig på nett

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten Abrahamsen

Hei Odd,

Det er supert. Da går jeg videre med det! Var bare overrasket at det var svært mangelfullt, eller fraværende, informasjon i registeret :)

Mange takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.