Gå til innhold
Arkivverket

Diverse tydehjelp


Marie Fusdahl
 Del

Recommended Posts

På side 8 av denne Mandtall listen fra Maridalen står Christen Olsen. Kan noen hjelpe meg å tyde navnene på kone og barn samt 'næring'

 

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/getfile.php/byarkivet%20%28BAR%29/Internett%20%28BAR%29/Dokumenter/Akermanntall/1842/Maridalens%20District%201842%20%2816%20des%201841%29.pdf

 

 

I tillegg lurer jeg på om noen kan hjelpe meg å tyde navnene til foreldrene, samt deres stilling, til Harald #15 fra Sagene kirkebok? Ser at far heter Olaus Hansen. Også fint om noen klarer å lese det som står under andmerkininger og fars bopel.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=202&uid=304566&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B6R2%25B30%2503%25B1%2580%2522%25C5J%25D6%2599VF%2506F%25D6%25B5%2500%25C0%25B0%2509%25B9

 

Tusen takk for all hjelp  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken har gått ut på tid og andre får denne feilmeldingen:

 

"Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

 

Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt. Feilen kan også skyldes ekstrem serverbelastning, i så fall vent litt og prøv på nytt.

 

This error is normally caused by a 30 minutes timeout without selecting a new page or updating your existing page. Try to regenerate your selection. This error may also be caused by extreme serverload. In that case, try again later."  (Min utheving.)

.

Se veiledning her (klistret øverst i Tydeforumet) for hvordan lage permanente lenker:

http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/?p=1557019

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

341 Christen Olsen 51 er Salmager
342 Kone Karen Svendsd. 42
343 Carl 10
344 Ole Lauris 8
345 Christian 6
346 Sander Nicolai 3
347 Berthe Maria er 16 år og Tjenestepige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde oppdatert skjermbildet før du logget ut, ville du sett at du hadde fått svar..

Oppfrisk: [ctrl] og [r] eller rund pil motsols ved adresselinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=686&idx_id=686&uid=ny&idx_side=-202

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213071207.jpg

 

Slik som dette?

 

Klarer du å se hva som står oppført som navn på mor samt far og mors stilling til Harald #15 fra Sagene kirkebok? Ser at far heter Olaus Hansen. Luerer og på hva som står under står under andmerkininger og fars bopel.

 

341 Christen Olsen 51 er Salmager
342 Kone Karen Svendsd. 42
343 Carl 10
344 Ole Lauris 8
345 Christian 6
346 Sander Nicolai 3
347 Berthe Maria er 16 år og Tjenestepige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ta også med den øverste linjen med informasjon om hvilken kirkebok det er, for lenker kan vise feil. Nå var det greit, da. :)

 

Jeg mener far er Ug(ift) ..... Myrens (verksted) Olaus Hansen og moren er enke, (men er det strøket over igjen?) vaskekone Ragnhild Fredrikke Johansen. Faren bor i Vogts gade 30, moren i Maridalsveien 56.

 

Opgivet af Barnets Moder. 1. Leiermaal.

 

(Er det dikteren Oscar Braaten som er første fadder? Nei, nå så jeg at det var to Oscar Gudmundsen Braaten i leilighet 9 i Maridalsveien 56.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke dikteren Oskar Bråten, men murerformannen Oskar Gudmundsen Bråten som var fadder her. Oskar var gift med søster til Olaves Hansen og de var derfor svogere. Dette er min kones slekt og jeg har mye opplysninger om den.

 

Hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint. :)

 

Jeg ser at det bare er jeg som 'følger' eller abonnerer på dette emnet, fordi det blir automatisk slik når jeg svarer i et emne.

Standardinnstillingene om å abonnere på temaene en starter (eller deltar i) og om at det skal sendes ut varsel om nye innlegg er ved en feil 'nullet ut', så både gamle og nye brukere må stille dette inn selv:  http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525505

 

Det blir lettere å kommunisere om en får varsel om at noen svarer...

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har fått slått på varsler.  :)


Det var nok ikke dikteren Oskar Bråten, men murerformannen Oskar Gudmundsen Bråten som var fadder her. Oskar var gift med søster til Olaves Hansen og de var derfor svogere. Dette er min kones slekt og jeg har mye opplysninger om den.

 

Hilsen Kjartan Brastad

 

 

Så bra! Vet du mer om foreldrene og besteforeldrene til Olaus Hansen? Har bare funnet navnene på hans foreldre.  Hans Hansen og Marie Jansen, stemmer det?

 

Hilsen Marie


Tror og jeg nå har funnet dåpen til moren til Harald, Ragnhild Fredrikke. Men har som alltid litt problemer med å lese hva som står. Kan dere hjelpe? Hun står som nr 135.

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 4 (1869-1880), Fødte og døpte 1874, side 227. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5787&idx_id=5787&uid=ny&idx_side=-233
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921020706.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg begge navnene våre når jeg trykker på 2-tallet øverst til høyre. :)

.

Slagterarbeider Carl August Oluf Johannesen og hustru Hanna Josephine Eriksdatter. Smedgd. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg begge navnene våre når jeg trykker på 2-tallet øverst til høyre. :)

.

Slagterarbeider Carl August Oluf Johannesen og hustru Hanna Josephine Eriksdatter. Smedgd. 2.

 

 

Så bra. Tusen takk for all tydehjelp og tilbakemeldinger!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Olaves Hansen var Hans Hansen Brateraaget (1845 - 1889) fra plassen Bratteråket under gården Opsal i Fåvang, Ringebu. Hans foreldre var Hans Thordsen Bjørge (f. 1798) og Saffie (Sofie) Erlandsdatter Røvlingen (f. 1799), begge fra Fåvang.

Mor til Olaves var Anne Marie Olsdatter Jansen Saraby (f. 1848) fra plassen Saraby under Odals verk. Far til Anne Marie var Ole Jansen Saraby (ca 1809 - 1882). Mor til Anne Marie var Olea Kristiansdatter Lierrasta (f. 1817) fra Lierrasta i Vinger. Ole tilhørte en kleinsmed-slekt tilknyttet Odals Verk. Denne slekta er beskrevet i en egen bok. Olea stammet fra en skredderslekt. Lierrasta var en plass under gården Lier ved Kongsvinger. Anne Marie bodde i Oslo i 1865 og er da tjenesteytende hos rådstutjener Johan Frederik Sullestad i Dronningens gate.

Anne Marie og Hans giftet seg i Trefoldighetskirken i 1871. De fikk 5 barn, Hanna Marie (f. 1874), Helga Sofie (f. 1876), Olaves (f. ca 1880), Harald (f. 1882).

Helga Sofie gifte seg ca 1895 med Oskar Gudmundsen Braaten. Disse to var farmor og farfar til min kone.

Hans Hansen var gartner. Han og familien bodde noen år på Jeløya ved Moss. Siden bodde de på Frøen i Vestre Aker.

 

Hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.