Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Svein O. Tislevoll

Spørsmål angående skifte til Nils Andersen Henjum og kona, 30. mai 1778

Recommended Posts

Svein O. Tislevoll

Skifte står på side 898- 899 (Står i Skifteregisteret for ytre Sogn)

Det er i: Sogn og Fjordane fylke, ytre Sogn Sorenskriveri, skifteprotokoll A9, 1772- 1782.

 

Det var altså Niels Andersen Henjum og kona det var skifte etter 30. mai 1778. Kona sitt navn er der skrevet Segri Arnesdatter, men det ser ut som det har stått Andersdatter først, og så blitt rettet til Arnesdatter. Det som jeg lurer på er om dere har anledning til å se etter, om det ser ut som det er rettet samtidig som skiftet ble skrevet i 1878, eller det ser ut som det er blitt rettet lenge etterpå, eller i nyere tid (brukt annet blekk, tusj eller lignende). Dette er det ikke så lett å se av siden som er skannet, men kanskje det er mulig å se det på orginalen? Dette har betydning på grunn av at jeg har funnet to gode kandidater som far til Segri, begge bor på den samme gården i Gaular kommune, ene heter Anders og andre heter Arne, og begge har døtre som heter Sigri/Siri som ble født på ca. samme tid, rundt 1700. Hvis det ser ut som at det ble rettet samtidig med skrivinga av skiftet (av noen som kjente til folka der), så er det jo mest sannsynlig at faren var Arne,men hvis det er rettet opp langt senere av t.d. en slektsgransker som bare har sett i kirkeboka, og har hatt en egen teori om det, så kan faren like gjerne ha vært Anders. Hvilken kommune og gård Sigri kom fra vet jeg sikkert fra andre primærkilder.

Er takknemlig hvis noen kan se etter i kirkeboka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svein O. Tislevoll

- som skiftet ble skrevet i 1778 skulle det stå på linje nr.3 av selve innlegget. Jeg hadde skrevet feil der, men siden det ikke går an og rette innlegget, så måtte jeg rette i nytt innlegg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yngve Nedrebø

Den avdøde hustruens navn er rettet fra Andersdatter til Arnesdatter med et annet blekk enn det som er brukt ved føringen av årotokollen, slik at vi må anta at rettingen er gjort noe etter 30. mai 1778.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svein O. Tislevoll

Takk for opplysningen, Yngve. Da noterer jeg det ned, der eg har andre opplysninger om den slektslinja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.