Gå til innhold
Arkivverket

Skjøde, 1847

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger hjelp til å tyde et gammelt skjøte i Panteboka. Håper noen kan hjelpe meg :-)

Teksten står nederest på venstre side ("Skjøde") og avsluttes på øverste del av høyre side.

Permanent bildelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080707360146.jpg
Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21716&uid=ny&idx_side=-146

På forhånd takk!

mvh

Marius Holm Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tek ikkje alt, men kan såvidt byrje med det på venstre side: 

Skjøde, No 6 - 0 - 1 Spd 72 s – 1847. Underskrevne Engebret Henriksen gjør vitterligt: at have

solgt, ligesom jeg herved skjøder og overdrager, til Gunder Larsen Habberstad

den deel af mit eiende Brug, Løbe No 1605, af Skyld 8 1/16 […], af Gaarden

Aas, MNo 45/82 i Ullensagers Præstegjeld, som ved Skyldsætningsforretning af 5te Juni d: A: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for hjelpen Atle!

Er det noen andre som kunne være behjelpelig med resten av teksten?

Jeg greier å tyde noen ord innimellom men hadde håpet å kunne få en komplett tekst.

Mvh

Marius Holm Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk på resten av dokumentet:

er skyldlagt for [1/4] Part deraf, eller 1 [..] lp Tunge, 36 s. for omforenet Kjøbesum

200 Spd, skriver to Hundrede Spdlr, som allerede ere betalte. Thi skal Eiendommen

med paastaaende Huse og ellers alt retmæssigt tilliggende herefter tilhøre Kjøbe-

ren med den ret hvormed jeg har eiet Samme, imod at han, som allerede har taget

det Solgte i Brug og Besiddelse, svarer alle dets Skatter og øvrige Byrder, indbefattet den aar-

lige Jordafgift, fra dette Aars Begyndelse, -  Dette mit oplæste Skjøde bekræfter jeg med Haand

og Segl i 2de Vidners Overvær. -  Plogstad den 18d December 1847. Engebret H. Aas. (L.S.) Til

Vitterlighed P Lie H. Paulsen. Til Ullensagers Fattigcasse er [1/2] pC: af kjøbesummen betalt

med 60 – sexti – Skill: Spd, hvorfor herved qvitteres. A Iversen. Næs Overformynderie har Intet

at erindre ved dette Skjødes Thl: Borchsenius.  Skriver [1 ¼] Spd.  Thingl. 80 s.  Stem. 40 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Espen!

Forstår ikke hvordan du greier å tyde all denne teksten. For meg er det mange ord som føles "uleselig"  :-)

(enda jeg har lest litt om gotiske bokstaver osv)

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.