Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp - Kari døpt i Åmot 1798

Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Her sliter jeg skikkelig med kråketærne til presten.... Nr 34 s 220

Tredje kolonne står det vel "Samme dag" dvs som over: 10 juni

Tror at dette kan være min Kari Hansdatter, men da trenger jeg hjelp til å tyde det resterende for å sjekke henne ut eller inn :)

Undrer litt på om det står confirmant, men sikkert bare jeg som tyder helt feil. Hvorfor står de her under døpte?

Om noen kan hjelpe å tyde/forklare hadde det vært fint?

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 3 (1780-1810), Fødte og døpte 1798, side 220-221.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9184&idx_id=9184&uid=ny&idx_side=-109
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603340361.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Dag Confirmeret Huusmand til Røed Hans Arnesen Ber-

get og Hustrue Anne Pedersdatters Barns Hiemmedaab, kaldet Kari.

Fadd: Kari PedersD. Røed, Kari EriksD. Ødegaarden, Kirsti PedersD.

Røed, Erik Eriksen Dieset og Ole Pedersen Ødegaarden

Barnet var først blitt hjemmedøpt, og så ble denne hjemmedåpen bekreftet (confirmeret) i kirken. Det er altså ikke snakk om en konfirmasjon i den vanlige betydningen av ordet.

Forøvrig er jeg uenig med deg når du betegner denne skriften som "kråketær". Bla frem til de første sidene i den samme kirkeboken og se sogneprest Kjærs håndskrift. Da kan du snakke om kråketær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også på denne siden i samme kirkebok - siden til venstre er skrevet av Christen Kjær, sogneprest i Åmot fra 1741 til 1785, mens siden til høyre er skrevet av hans etterfølger Andreas Wulfsberg. Da skjønner du at sistnevnte ikke fortjener kritikk av håndskriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp :) Dette ga mening og det var den rette Kari Hansdatter!!

Da forstår jeg bedre tydingen min av confirmeret (dvs bekreftet).

Er helt enig i at den godeste Kiær hadde en MEGET vanskeligere håndskrift enn sin etterfølger.

Det var ikke ment som kritikk, mer at jeg hadde problemer med å tyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Christen Kjærs forsvar må jeg legge til at han i det minste hadde en konsekvent håndskrift, så når man først blir vant til den, er den faktisk ikke av de aller mest uleselige... Men Wulfsbergs skrift er likevel langt å foretrekke!

(Jeg har forresten sendt deg en PM over forumet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider