Gå til innhold
Arkivverket

Dåp/Konfirmasjon(?) - Sjernarø, Nedstrand 1808

MarioMario
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg skulle gjerne ha litt hjelp til å tyde dåpen/konfirmasjonen(?) til "Knud Tiles.", rute nr.4 på høyre side:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Nedstrand, Ministerialbok nr. A 5 (1795-1816), Fødte og døpte 1809, side 81.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15837&idx_id=15837&uid=ny&idx_side=-68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070621660410.jpg

Jeg trodde egentlig dette skulle være en dåp siden fødselsåret til samme person har blitt oppført som "1808" i de flest kilder jeg har sett, men jeg ser at det står både "Comfimeret" og "døbt" her i kirkeboken. Er dette en dåp eller en konfirmasjon?

Dette er sånn jeg tyder det:

"Confirmeret paa [...] døbt ?? fra Eyds holmen med Namn Knud. Faren?? Tiel Tiels F. Madamen Ingerj Thorsdr Pikenamn Kristj. Eyds Hollmene?? Holmen: Mallen Tiels Halver Eyde Knud  ibi Biørn Løland."

Jeg sliter litt med å forstå hvordan fadderne er satt opp. Er det: Mallen Tiels[datter], Halver Eyde, Knud Løland og Bjørn Løland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Knud ble hjemmedøpt, og dåpen ble derfor bekreftet  ( = confirmeret) i kirken 18. desember.

4d Søndag i Advendt d. 18d Decemb. | Comfirmeret Daaben over et Hiemmedøbt Drængebarn fra Eydsholmen ved navn Knud. Faderen Tiel Tielss. Moderen Jngerj Thorsdr. Vidner Kirstj Eyde, Mallene Holmen, Mallene Tiul Halder Ejde, Knud ibi., Biørn Løland.

I selve teksten står det anført hvem som var far, mor og vidner (faddere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.