Gå til innhold
Arkivverket
Anne Gro Ek

Tyding av dødsårsak, Trondheim 1764

Recommended Posts

Anne Gro Ek

Jeg trenger litt hjelp igjen - har noen mulighet til å kikke på dette?

Har snudd og vendt på det siste ordet men finner det ikke ut:

Nr 33 Michel Bech 36 år - er det mulig at det kan begynne med "død hastig foremodentlig af ?" 

Kan noen tyde dette?

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Døde og begravede 1765, side 590. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-298

Mvh Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Når fasiten foreligger er jeg enig med deg  ;) Et totalt ukjent ord, men det ser helt riktig ut.

Tusen takk, Astrid!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

(Forklaring i Ordbog over det Danske Sprog:

Stik-flaad, et ell. (sj.) en (MO.). (oftest skrevet -flod). (ænyd. stichflod; efter ty. stickfluss ell. steckfluss; oprindelse usikker; jf. Stingflaad; med., foræld.) stærk slimafsondring (ved apoplektiske anfald), der kan kvæle patienten; ogs.: lungeapopleksi, -slagflod. Moth.​S815. Adr.4/1 1762.4. OLBang.​T.296.)

Tillegg:

Beklager - jeg så ikke at Astrid Ryen hadde en lenke til denne forklaringen i sitt innlegg.

Endret av Tore S. Falch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Takk!  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.