Gå til innhold
Arkivverket
Inger Karin Haarbye

Skifte 1862 Hjelmeland, Gudmund Olsen Skiftun

Recommended Posts

Inger Karin Haarbye

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ryfylke sorenskriveri, Skifteprotokoll 24 , 1861-1870, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Merknader: Register i protokollen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23909/74/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081105640519.jpg

Kan noen hjelpe med å tyde deler av dette?

Jeg er ikke så interessert i detaljer om fordeling mv. Det jeg spesielt er interessert i er Gudmunds sønn Ole (f. 1801 - gift med Sidsel Jonasdr) og Gudmunds datter Malene (f. 1815 - gift med Jørgen Olsen) - med sine familier/arvinger i USA. De emigrerte til USA allerede i 1850, og flere i familien led en tragisk skjebne under reisen til destinasjonen i Amerika (Kolera). Står det noe om Malenes ektemann Jørgen Olsen, eller er han død? For meg ser det ut til å være veldig lite opplysninger om de som emigrerte?

Så vidt jeg vet døde både Ole og Sidsel under ferden i 1850, trolig også Malene. Jørgen kom frem til Wisconsin og bodde der med begge familiers barn i 1850. Oles døtre Anne, Anne og Malene skal være gift i USA før 1862.

Endret av Inger Karin Haarbye

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Dette er siste delen av skiftebehandlingen som ble sluttet 30/9-62, det aller beste ville nok vært å funnet åpningen fra 26/5-62 (om den finnes?). Jeg kan ikke se at Amerika er nevnt noen steder. Legger ved navnene fra utlodningen med samme nummerering som i skiftet, har utelatt gårds/slektsnavn. Håper du kan få noe ut av det.

(8) Stevboenken Malene Torstensdatter

(9) Myndig sønn Peder Gudmundsen

(10) Myndig sønn Hans Gudmundsen

(11) Datter Marthe Gudmundsdatter gift med Knud Torbjørnsen

Avdød sønn Ole Gudmundsen

(12) Sønn Gudmund Olsen

(13) Datter Anne Olsdatter

(14) (do.?) Anne Olsdatter d. y.

(15) (do.?) Malene Olsdatter

(16*) Avdød datter Malene Gudmundsdatter

(16) Sønn Ole Jørgensen

(17) Sønn Gudmund Jørgensen

(18) Sønn Jørgen Jørgensen

(19) Datter Malene Jørgensdatter

Avdød datter Anne Gudmundsdatters barn

(20) Jørgen Malenius? Johannesen 11 år

(21) Datter Inger? Johanne Johannesdatter 20 år

(22) Anna Johannesdatter 19 år

(23) Anna Malene Johannesdatter 17 år

(29) Grete Malene Johannesdatter 13

(30) Elin Cecilie Johannesdatter 7 år

(31) Anne Johannesdatter d. y. 2 ¼ år

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Tusen takk, Espen, jeg skal kikke etter åpningen 26/5-62, jeg fant skiftet over fra registeret. Jeg så heller ikke noe om Amerika der, men både Ole Gudmundsens barn (bortsett fra 12, Gudmund) og alle Malene Gudmundsdatters barn reiste til Amerika. (Det står noe jeg tolker som at de var fraværende ved skiftet?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Det ser for meg ikke ut til at åpningen finnes i samme bok. For Ryfylke finnes også skifteforhandlingsprotokoller, riktignok ikke med register. For enkelte av områdene i Ryfylke finnes også skifteregistreringsprotokoll, men ikke for "mitt" område. Jeg må tilstå at jeg er nokså uvitende om bruken av disse, kan det tenkes at begynnelsen av skiftet er i en av skifteforhandlingsprotokollene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

(Det står noe jeg tolker som at de var fraværende ved skiftet?)

Det står noe som kan se ut som frav. etter navnene på nr. 13, 14, 15, 16, 17, 18 og 19, men sikker er jeg ikke.

Det ser for meg ikke ut til at åpningen finnes i samme bok. For Ryfylke finnes også skifteforhandlingsprotokoller, riktignok ikke med register. For enkelte av områdene i Ryfylke finnes også skifteregistreringsprotokoll, men ikke for "mitt" område. Jeg må tilstå at jeg er nokså uvitende om bruken av disse, kan det tenkes at begynnelsen av skiftet er i en av skifteforhandlingsprotokollene?

Det kan være, det kan også hende det er ført i en protkoll som er gått tapt (det at det ikke finnes skifteregistreringsprotkoll for ditt område kan jo dessverre tyde på nettopp det).

Litt på siden og generelt om skifteregistere; jeg har funnet mange nok skifter i diverse skifteprotkoller som ikke har stått i tilhørende register, at jeg nå som regel sjekker skifteprotokollene uansett. Det er som regel overkommelig å bla så lenge innholdet står noenlunde kronologisk innført.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Takk igjen, Espen...

Jeg må mase litt til :blush: 

På de fleste arvingene står det tall om arv - på barnebarna 4.3.20 og 1.2.9 hvilket trolig dreier seg om pengebeløp. På de jeg er aller mest interessert i, nr. 16, 17, 18 og 19 står det ikke noe? Er det noen forklaring på det der?

Siste avsnitt i skiftet - handler det om verger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Jeg sliter nok også veldig med skrift, forståelse og begreper her, Inger Karin, men f. eks. på nr. 20 står det:

Arv ... 2.3.14

og under et ord jeg ikke helt tyder/forstår, mulig Ferlads? 4.5.3

Foran denne fordelingen står det noen linjer:

Efter [overtagelse] under Skift-

tet skal Kjøbesummen

for Boets [....] tilfalde Ar-

vingerne [Ferlads?]. Kjøbe

summen udgjorde ...

Nå har jeg ikke regnet over dette, men det ser ut som om summen av arv og summen ved det mystiske ordet i hver post, når de legges i sammen utgjør den summen som står utenfor disse.

Det ser ut til at disse tallene det kan ha noe å gjøre med fordeling av en kjøpesum/verdi å gjøre. Tror det vil være avgjørende for forståelsen å få en riktig tyding og tolking av dette ordet som jeg altså ikke får skikkelig hull på.

Verge for myndlingene 13, 14 og 15 foreløpig Gudmund Olsen Skiftun.

Verge for 16, 17, 18 og 19 [Orm?] [Tel..nsen] Aasland.

Verge for myndlingene nr. 20 til ? Ole Olsen Skiftun.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Takk igjen :)

Tror ikke jeg får så mye mer ut av det nå, men jeg ser jo i alle fall hvem som fortsatt er i live i 1862, og det kan antagelig være interessant for nålevende slektninger. Det er en amerikansk "DNA-slektnings" aner, men det er nok ikke her vi har noe felles. De visste lite/ingenting om denne slektsgrenen, fordi guttene var tidlig foreldreløse. Jeg er uansett nesten 100% sikker på at det er riktig familie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håvard Hjorteland

Takk igjen :)

Tror ikke jeg får så mye mer ut av det nå, men jeg ser jo i alle fall hvem som fortsatt er i live i 1862, og det kan antagelig være interessant for nålevende slektninger. Det er en amerikansk "DNA-slektnings" aner, men det er nok ikke her vi har noe felles. De visste lite/ingenting om denne slektsgrenen, fordi guttene var tidlig foreldreløse. Jeg er uansett nesten 100% sikker på at det er riktig familie.

Hei, dette var en gammel post jeg ikke har sett før.

Bare i tilfellet du ikke har sett dette før, her er en spennende familiehistorie skrevet av etterkommere av Malena Olsdtr. Skiftun f.1838.

Teksten dreier seg mye om hennes manns slekt Gubberud fra Valdres, men det står også mye om Malenas eventyrlige liv. Hun overlevde kolera epedemien som tok livet av foreldre like etter ankomsten til Amerika i 1850, hun overlevde uroligheter med indianere, og jeg mener å ha sett at hun var USAs eldste person født i Norge da hun døde i 1931.

http://files.usgwarchives.net/mn/houston/bios/gubberud.txt

Se også her: http://www.geni.com/people/Malene-Skiftun/6000000003889084647

Jeg er selv oppvokst på Skiftun. Malenes bror Gudmund var bruker etter at resten av familien emigrerte, men han forble barnløs etter 3 ekteskap. Hans nevø Hans Hansen Meland overtok gården, han var også barnløs, og overlot gården til min morfar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Hei!

Jeg har ikke hørt noe mer fra min "DNA-slektning" siden jeg overbrakte disse opplysningene. Jeg har sett den teksten fra Gubberud, den er en del av bakgrunnen for konklusjonen min om at også moren/søster til Ole - Malene Skiftun - må ha omkommet på turen. De flyttet ut samtidig fra Hjelmeland, så de har trolig også reist på samme båt både Malene og Broren.

Jørgen har jeg trolig funnet i US 1850, han er trolig John Oleyson her:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M4DG-TRH

Merk de 3 sønnene på 12, 7 og 5 år - og tvillingene på 1. Merk også Madline Oleyson, som trolig er foreldreløse Malene Olsdatter Skiftun f. 1838 - som bor med sin onkel Jørgen og fettere/kusiner.

I 1857 er det vel trolig Malene som nå er gift med Gilbert Anderson (Gubberud), nå er det trolig 2 av guttene/fettere som bor hos dem: Ole og Gilbert.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M4LT-WF4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

og under et ord jeg ikke helt tyder/forstår, mulig Ferlads? 4.5.3

Ordet som mangler er: forlods, og i setningen Espen viser til, står det at kjøpesummen for boets hus skal tilfalle arvingene forlods, dvs. de skal dele dette på forhånd.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=forlods,2&query=forlods

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Takk, Else! Fint å få det korrekt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.