Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Foss fra Bjelland i Vest-Agder

Elsa W. Adalberon
 Del

Recommended Posts

13 timer siden, Edvinandersen skrev:

Etter skiftet til Amund i 1562 var det bare nevnt tre barn.

Er dette et skifte etter Amund Gjusnes? Finnes skiftet digitalisert? Er hans fødeår 1490 et estimat eller kommer det fram i kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Christer Kjølsrud skrev:

Er dette et skifte etter Amund Gjusnes? Finnes skiftet digitalisert? Er hans fødeår 1490 et estimat eller kommer det fram i kilder?

Dette finnes det opplysninger om.. Hvilke aktuelle kilder finnes? 

Mitt poeng er at vi ikke vet noe om kona til Amund Gjusnes. Dersom noen kan bevise noe annet så vil det være av stor interesse. 

Mange påstår at det er Torborg Bjermodsdatter som er hans kone. Men dette må da være feil. Vi har noen kjente brev i N.D der vi hører om Torborg i ytre Ågedal som er gift med Amund Einrideson. Sammen har de Gunlaug Amundsdatter. Men dette kan da ikke ha sammenheng med Amund på gjusnes.

Bakgrunnen for dette er spørsmålet om foreldrene til Amund. Jeg syns det blir for enkelt å si at Amund gjusnes het Einrideson. Og at hans slekt kan knyttes til Ågedal. 

Er det noen som kan uttale seg mer om dette? Jeg spør fordi svært mange har stilt seg bak denne teorien. 

Hvilke aktuelle kilder har vi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torborg Bjermodsdatter Ågedal var f. rundt begynnelsen av 1400. Bjermod var sannsynligvis f. ca 1380 eller deromkring. 

Amund Gjusnes var vel f. rundt slutten av 1400, kanskje ca 1490? 

De kan derfor umulig ha vært ektefeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jørn Middelborg skrev:

Torborg Bjermodsdatter Ågedal var f. rundt begynnelsen av 1400. Bjermod var sannsynligvis f. ca 1380 eller deromkring. 

Jeg er helt enig i denne teorien. Men hvilke kilder har vi egentlig? 

Helt konkret så er ønsket å avkrefte at Amund gjusnes var gift med torborg bjermodsdatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 8.8.2022 den 14.09, Edvinandersen skrev:

Ja du har rett. Mente DN. 

På 24.7.2022 den 3.59, Jørn Middelborg skrev:

Men, slik jeg forstår så var Torborg gift med en Amund. Ettersom de hadde ei datter (Gunlaug Amundsdatter). 

Vet vi hvilken Amund dette er.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Rettergangsmateriale: Kristiansand lagdømme, SAK/1232-0001/F/Fa/L0001: Dombok for Agdesiden, 1636, s. 102-103 - Skanna arkiver - Arkivverket https://media.digitalarkivet.no/view/31427/55

Her er link til skiftet etter Guttorm Amundsen. Det er i denne saken Amund fra gjusnes blir nevnt. Jeg vet ikke om det finnes original skiftebrev etter Amund gjusnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider