Gå til innhold
Arkivverket
Marit Monsen Bolset

"Fattiglem"

Recommended Posts

Marit Monsen Bolset

Hei!

Jeg søker opplysninger om min tippoldemor Pedrikke/Pedrikka Jahnsdatter/Petersdatter/Pedersen. Hun er født 14.05.1836 i Flakstad og døpt i Flakstad kirke 3 juli samme år. Ved folketellingen i 1910 står hun oppført som fattiglem. Hun bor hos sin sønn Peder Leonhardsen i Torvvik i Sund i Lofoten. Har dere mulighet til å finne ut når hun døde? Jeg har forstått at dere har et register hvor folk som fikk fattigunderstøttelse ble registrert.

Mvh Marit Monsen Bolset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elin Jacobsen

Statsarkivet oppbevarer ikke saker angående fattigunderstøttelse.  Dette er kommunale arkivsaker som kommunen selv skal oppbevare.  Den beste måten å finne dødsfallet på, vil nok være å lete i de skannede kirke- og klokkebøkene for Moskenes på Digitalarkivet.

Med vennlig hilsen

Elin Jacobsen

Statsarkivet i Trondheim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marit Monsen Bolset

En oppklaring: Pedrikka ble omsider "funnet" i de digitale kirkebøkene - da nevnt som Fredrikke. Flere forskjellige etternavn ved ulike livshendelser gjorde kartleggingen vanskelig. Pedrikka ble navngitt som Fredrikke da hun døde 27 september 1922. Bosted er oppgitt å være det samme som ved folketellingene i 1900 og 1910, så det må være rett person.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.