Gå til innhold
Arkivverket
IreneTangen

[MR] hjelp til tyding: truloving i Skodje 1699, Christen Jakobsen Heggebakk?

Recommended Posts

IreneTangen

Trenger hjelp til tyding av noko i ei kyrkjebok. Personen eg søker informasjon om er Christen Jakobsen Heggebakk (ca 1657-1738). Det kan sjå ut som om han er nemnd i kyrkjeboka for Skodje, under trulovingar i 1699 (sjå lenke) men eg har litt problem med å tyde heile teksten, nokon som kan hjelpe meg? :)

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Skodje i Borgund, Ministerialbok nr. 524A01 (1698-1779), notat- og visitassider m.m. 0, Trolovede 1698-1700, side 1.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15999&idx_id=15999&uid=ny&idx_side=-1
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903610559.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Prid. Dom. Sexag. Christen Jacobss fra Søkiølen fæst jord paa Hegebak hafver vel icke tient Kongen men derudj hafde skyld, som icke hafde indskrefvet ham, eftersom hand er en gammel Karl. Berte Knudsd.(?) Hegebak(?) Forl. Jacob Rasmussøn Gudmundsæt, Jon Jonss Nedre Glomsæt.

Brudens navn er klemt inn mellom to linjer, så jeg er ikke sikker på hvilket navn hun har!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IreneTangen

Tusen takk for svar!! :) bygdeboka for Skodje oppgjev at han var gift med ei Berte Knudsdotter så namnet på bruda er nok korrekt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.