Gå til innhold
Arkivverket
Rune Angelshaug

Tyding av skifte for Tarald Ross Kiempe, Overhalla

Recommended Posts

Rune Angelshaug

Hei

Dette er kanskje litt mye be om, men jeg trenger hjelp til å tyde skifte etter Tarald Ross Kiempe, f. 1735. Skifte er veldig langt, så hvis noen kan være behjelpelig med å tyde noen utdrag er jeg veldig takknemlig. Finnes det noe informasjon om hans kone Elen Sophia Blom i skiftet? Navn og alder på barna er stort sett det jeg klarer å tyde selv :)

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Namdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 17a (SAT/A-4133/3/3A/L0022), 1799-1799, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24812/329/

mvh

Rune Angelshaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Etter en kjapp skumming ser det ikke ut til å være så mye av interesse her, de etterlatte i åpningen av skiftet har du jo styr på. Åpningen er etterfulgt av en del formaliteter i forbindelse med skiftebehandlingen(e), registrering av løsøre, gjeld/utgjeld og utlodning. Det hele endte med at enka satt igjen med 52-2- 11 ½  (riksdaler-ort skilling), hver av sønnene med 17-2-3 5/6 og hver av døttrene med 8-3-1 11/12. Som verge for samtlige umyndige barn ble oppnevnt Ole Erichsen Homstad. Interimsverge for enka var Ingebrigt Olsen Homstad, men den egentlige verge for henne skulle etter hennes eget utsagn være Hr. Pastor Blyth. På folio 341 er det listet noen sølvskjeer med bokstaver og årstall.

Endret av Espen Tjernshaugen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive