Gå til innhold
Arkivverket

Tidslinje - programvare?


Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Til enkelte dypdykk i personhistorie eller historisk gransking skulle jeg ønske et enkelt program for å sette opp tidslinje for prosesser/liv/utvikling. Noen som kan tipse om noe?

 

Jeg har nok brukt Excel til noe som likner, og for lenge siden lastet jeg ned et program for noe slikt.
Men noen som har oppdaterte tips?

 

Kanskje ørlite på siden her, men allikevel fordi her er mange som kan tenkes å ha bruk for eller brukt dette....

Og ja, dette har det sikkert vært spurt om tidligere, men mens dataverdenen går videre, faller dette ut av husken (min).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede eier Office-pakken så kan kanskje prøve Microsoft Project hvis du ikke allerede har prøvd det? Kanskje litt "overkill" for hva du vil gjøre men kanskje verdt ett forsøk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

I utgangspunktet tenkte jeg noe helt enkelt - og jeg er ikke noe glad i online-løsninger på slikt....

Og helst skulle det også kunne eksportere en god visuell presentasjon av utvalgte elementer, til enklere artikler m.v.

 

Uff, nå høres jeg litt kresen og bortskjemt ut....

 

Det ser ut som om jeg ikke har noen prosjekt-modul i office-pakken min.

Skal se litt mer på disse "ti på topp", Erling!

 

Akkurat nå samler og vurderer jeg materiale om idrettsbevegelsens speiderkorps 1909-1913, og konkurransen mot "Norsk speiderguttforbund". Da er det mange enkelthendelser som sammen gir et større bilde........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du er ute etter noe annet enn slike tidslinjer som du finner i slektsprogrammer (som f.eks. Legacy og TNG) ?

Med mere direkte egen kontroll rett og slett? Og ikke nødvendigvis vise hvilke konger som regjerte da den og de npersonen levde ;-)

Hva med et grafisk program, av vektortypen?

Mitt favorittprogram for slikt gjennom mange år er Xara, på http://www.xara.com , som kan brukes til veldig mye forskjellig, inklusive slike tidslinjer, slektstrær (redigere PDF-filer fra cherting-programmer f.eks.), presentasjoner og websider og masse annet. Men det koster jo noen penger, selv om det er rimelig i forhold til mange alternativer. 

 

Gratis-alternativer som Inkscape  på https://inkscape.org/en/ har og mange tilhengere.

 

Du har også Office-kloner som Libreoffice som har mange verktøy som kan gjøre mye rart. Ingen kan måle seg med Xara i kvalitet, fleksiblitet og kontroll dog ;)

 

Blant de som det linkes til i #3 er det sikkert noen brukbare også. Min erfaring med mange slike programmer er at de kan være ganske stivbeinte og lite fleksible, og ofte med ganske dårlg GUI.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn!

 

Jeg vet jo ikke selv helt bestemt hva jeg trenger.

 

Men jeg kunne tenke meg å kunne lagre hendelser i et databasesystem, kunne kategorisere og kode dem. Og så kunne velge å plotte en tidslinje via et utvalgsfilter.

Dermed kan jeg både lagre hendelser i tid og relasjon (?), (a) bruke dette til grubling/oversikt/analyse på "tenkeloftet", - men også (b )  plotte ut en tidslinje/visuell presentasjon.

 

Eksempel fra aktuelt prosjekt:

- Baden-Powell presenterer ideer om speiderarbeid i England fra 1907

- Det etableres en organisasjon i England og det sprer seg utover.

- Idrettsbevegelsen i Norge får impulser og setter i gang noe. - fra 1909

- Kirkelig orienterte folk får impoulser og setter igang noe. fra 1910/11?

- Rundt forbi dukker det opp gutter som leker speidere, etablerer patruljer, etablerer tropper. fra 1909

- Det produseres materiell 1910

- Medieomtale  1909---

- Idrettsbevegelsen dropper speiderorganisasjonen. 1913?

- Jenter dukker opp....

 

osv.

 

Her er det så mye som skjer og jeg kan selvsagt lage noe med gule lapper eller på et svært papairark, men hadde vært nyttig å jobbe digitalt....

 

- Jarl -


Forresten har jeg hatt mye glede av gamle SmartDraw, og nå har jo f.eks. MS PowerPoint mange gode tegneverktøy.

Men jeg håper på et system som var noe mer intelligent, uten å bli kjempevidløftig.

Endret av Jarl V. Erichsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle ville kanskje være et dedikert tidslinje/prosjekt-program som kan ta seg av en eventuell databasebit, og eksportere i PDF - som så kan bearbeides videre for bruk på web, trykk osv med f.eks. Xara - ved behov?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at jeg enkelt og greit mekker en enkel database med noe sortering/filtermulighet....

Men jeg nevner ikke det her fordi jeg er så dreven med slikt....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mye data du har, og hvor mange ganger du skal gjenbruke det og sånn - men å lage og vedlikeholde en større database er noe som kan ta veldig lang tid.

Hvis du ikke har så mye data vil jeg tro at det er enklere å legge inn for hånd?

Om det er mange tekster/tall som skal gjentas ofte så er det kanskje nok å bare lagre dem som tekst i en helt enkel txt-fil, og så kopiere og lime dem inn etter behov? Evnt i et regneark (som jo også kan fungere som en database)?

 

For moro skyld laget jeg et kjapt eksempel på noen muligheter for tidslinjer med datomarkører, tekster, piler og bilder. Tok kanskje 20 min i Xara?

Mulighetene er egentlig uendelige, og disse var bare laget med medfølgende templates.

post-2543-0-60258700-1415486166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått fram min hoveddrøm!!

Hvis malene gjør dette relativt enkelt, skal jeg titte mer enn en gang til på dette programmet!

 

Hjertelig takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått fram min hoveddrøm!!

Hvis malene gjør dette relativt enkelt, skal jeg titte mer enn en gang til på dette programmet!

 

Hjertelig takk for god hjelp!

Det var nok ikke helt riktig å kalle det maler. Det jeg brukte var ferdiglagede grafiske elementer fra det rikholdige "Designs Gallery" som følger med programmet. Bullets, piler og tekstbokser/paneler som utvides/krympes automatisk avhengig av mengden tekst, var alle direkte fra galleriet. De bare dras rett inn i dokumentet. Rutenettet ble laget ved å lage en rett vertikal linje, dra/kopier sidelengs til andre ytterkant, og så lage en "blend" mellom dem, hvor man angir hvor mange steps det skal være. Dette antallet kan man forandre dynamisk. 

Det er flere andre måter dette kunne vært gjort på også. Og piler, linjer, tekstbokser/paneler osv er ting man meget enkelt kan lage selv også.

 

Det følger hundrevis av templates/maler med programmet også, og mange themes med fargesett osv, I mange tilfelle kan du endre utseendet dramatisk bare ved å bytte ut theme/tem eller template/mal.

 

Jeg synes ihvertfall Xara er verdt en kikk (de har prøveversjon). Selv har jeg brukt det siden 94, så det er ingen døgnflue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.