Gå til innhold
Arkivverket

Aleth (Alhed) på Husby (Nesna) sine ektemenn, og barns sørgelige skjebne i 1711

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Hei igjen. Ja da foreligger det åpenbart et lite problem. Jeg har altså skrevet et sted at hun het Ane Margrethe og et annet sted at hun het Abel Margrethe. - Dette har jeg nok funnet på noens slekts side og er ikke noe jeg har funnet frem til selv. - Begynte å lure på om det var jeg som hadde skrevet feil. -

Formoder at noen kan finne frem til det riktige, slik at dette blir rett. -  M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg håper vi er enige om at kona til 1) (c1715) dikter/prest Markus Carstens. Volquartz (1678 Trh.-1720) og 2) (1724) oberst Hans Ogman Grøn (1687 Bjugn -1774 Inderøy),

datteren (født c1684) til Niels/Niclas Jonsen Greger (c1640?-1701 Bergen) og Pernille Pettersd. Dass (dikterprestens søster), het Ane/Anne Margr. (og ikke Abel Margr.) ?

.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Helgeland sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT

Merknader: Register bak i protokollen. Gammelt nr. 1

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080129620049.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=18935&uid=ny&idx_side=-49

Selger til sin brodersønn Magister Anders Dass jordegods etter sin moder Maren Pedersdatter (Falch)

Underskriver Petronelle Dass sl: Niels Jonsen Gregers

1709 - Udi Helgelands fogderi....

Skifte og deling dend 9 september efter afgangen enche matrone sal: Maren Petersdatter Falck Herøe

....imellom den sl: matrones efterlatte ? børn

Sønne søn mag: Anders Dass 576-3-3

Sorenskriver Sr Jacob Dass 576-3-3

sl: Benjamin Dassis 4de børn 576-3-3

Hustru Pernille Dass 288-1-10

Madame Anne Magrete Hr laugmand Peter Angels kiereste 288-1-10

post-1909-0-24537300-1415660328_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Helgeland sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT

Merknader: Register bak i protokollen. Gammelt nr. 1

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080129620049.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=18935&uid=ny&idx_side=-49

Selger til sin brodersønn Magister Anders Dass jordegods etter sin moder Maren Pedersdatter (Falch)

Underskriver Petronelle Dass sl: Niels Jonsen Gregers

1709 - Udi Helgelands fogderi....

Skifte og deling dend 9 september efter afgangen enche matrone sal: Maren Petersdatter Falck Herøe

....imellom den sl: matrones efterlatte ? børn

Sønne søn mag: Anders Dass 576-3-3

Sorenskriver Sr Jacob Dass 576-3-3

sl: Benjamin Dassis 4de børn 576-3-3

Hustru Pernille Dass 288-1-10

Madame Anne Magrete Hr laugmand Peter Angels kiereste 288-1-10

...

.

Den Anne Margrete som er nevnt til slutt her, med samme arvelodd som Pernille Dass,

er sistnevntes yngre halvsøster, Maren Pedersdatter Falch sin datter i 3. eketeskap med Peder Christophersen Broch, sor.skr. i Senja, senere fogd over Helgeland.

Denne Anne Margrete (Pedersdatter Broch) ble c1690 gift med Peter Lorentzen Angell (1666-1726), senere lagmann i Nordland.

Jeg har forøvrig korrigert (byttet om) de to pikenavnene i mitt innlegg #24 av 10/11 kl. 22:16. Jeg beklager denne klossete feilen.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Rasmussen og Else Maria Greger sine barn i Tjøtta (Alstahaug) kirkebok.

1. Jonas hjemmedøpt, lest over Dom. miseric. (15/4?) 1714, død 1714 (ligget ihjel av ammen Synneve Pedersdatter)

2. Jonas dpt. 23/6 1715

3. Peder Broch dpt. 15/11 1716

4. Alhedt Klæbo tvilling, dpt. 29/6 1718

5. Petronella Dass tvilling, dpt. 29/6 1718

6. Pedernille Tilles dpt. 22/10 1719

7. Peder hjemmedøpt bekreftet i kirken 8/12 1720

8. Marcus Benoni dpt. 17/5 1722, død 5/6 1722 (ligget ihjel av ammen Synneve Pedersdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Dette er jo flott. Med tillegg av de barna som er nevnt i skifte e. Peder Rasmussen på Bardal, skulle denne søskenflokken bli komplett. -

Så var det spørsmål om evt. slektskap mellom Arnt Olsen Storch på Selnes og denne Nils Olsen, g.m. enken på Husby. - W. Brandt har på side 236 nevnt bryllupsdikt, "Storkens dyder" av Marcus Volqvartz. Kanskje det her kunne være noen spor ?

Ellers går jeg ut ifra at evt. skifter i denne borgerslekten antagelig har vært holdt i Trondheim og som kanskje kunne gi noen avklaring av slektsforhold ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt jeg vet ikke påvist noe slektskap mellom

- Niels Arentzen Storch (c1681-1713), handelsmann på Longset, Nesna (g. m. Karen Rasmusdatter Huseby), og

- Niels Olsen Storch (c1665-1701), handelsmann på Huseby, Nesna (g.m. enken etter Rasmus på Huseby Alhed Pedersd. Klæboe)

(sistnevnte Niels var altså ovennevnte Karen's stefar).

NAS' foreldre skal være  Arent Ols. Storch (c1651-1715) (handelsm. på Selnes, Lurøy) / Johanne Mogensd.. Arent's far: en 'ukjent' Ole (Storch ?)

NOS' foreldre skal være Ole Niels. Storch (c1629-1707) (utl.borger i Selsøyvik) / Synnøve Jensd. Schanke. Ole's far: Niels Olsen Storch i Trondh.

.

.

Ovenfor har jeg lagt til linker til de omtalte individene slik de pt. er registrert 'hos meg'.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider