Gå til innhold
Arkivverket

Manglende sider - Steigen sorenskriveri


Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til protokoll 26 for Steigen sorenskriveri, Ankenes og Evenes tinglag, 1896-1899. Jeg søkte i panteregisteret på et tinglyst dokument, og det ble da henvist til A 342 i panteboken. Jeg fant ikke dette dokumentet, og jeg kunne etter hvert konstatere at sidene mellom 285 og 385 manglet helt. Håer noen tar tak i denne mangelen slik at det blir rettet opp!

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sidene i den aktuelle panteboken har sideref. 342 (se permanent sidelenke), men den faktiske siden i boka er 443!

Kan det være denne siden du ser etter, tro? (Jeg ser også at det mangler 100 sider i boka).

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A, Sted: Steigen / Ofoten sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080111630342.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=19099&uid=ny&idx_side=-342

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til protokoll 26 for Steigen sorenskriveri, Ankenes og Evenes tinglag, 1896-1899. Jeg søkte i panteregisteret på et tinglyst dokument, og det ble da henvist til A 342 i panteboken. Jeg fant ikke dette dokumentet, og jeg kunne etter hvert konstatere at sidene mellom 285 og 385 manglet helt. Håer noen tar tak i denne mangelen slik at det blir rettet opp!

 

Jeg kan foreløpig konstatere at alle bildene på mikrofilmen er indeksert og vises, så mangelen må være også på mikrofilmen. Det er jo alltid en mulighet for at ett eller flere ark mangler i originalen, men jeg tror nok at noe mangler her, for teksten på venstre oppslag synes å henge sammen med teksten på høyre oppslag. Da må venstre oppslag nødvendigvis være fol. 385b, og da må jo også fol. 385a eksistere.

 

Siden det er nøyaktig 100 oppslag som mangler, kan man tenke seg at den som har mikrofilmet har avsluttet dagen med fol. 284b-285a, men notert fol. 384b-385a på huskelappen sin - for så å starte med fol. 385b-386a neste dag. Bare gjettverk, selvsagt.

 

Disse sidene i den aktuelle panteboken har sideref. 342 (se permanent sidelenke), men den faktiske siden i boka er 443

 

Tallet som avslutter de permanente sidelenkene er bildenummeret, her bilde nr. 342 som er koblet til eller indeksert på denne kilden. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom bildenummeret og sidetallet i kilden.

 

Men dette bildenummeret er også den store svakheten i våre permanente lenker. Hvis vi nå skulle sette inn 100 bilder mellom bilde nr. 284 og bilde nr. 285, ville det som var bilde nr. 285 være nr. 385, og lenkene ville ikke lenger være permanente. Vi har nå begynt arbeidet med nye visningsprogrammer der vi kommer rundt dette problemet, og de permanente lenkene vil da ikke lenger være til hinder for å sette inn manglende sider. Det vil imidlertid være et omfattende arbeid å få hentet inn bilder av alle kjente mangler - originalene er spredd rundt i åtte arkiver (Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo + de sju andre statsarkivene), og deretter skal alle indekseringstabellene oppdateres. Det vil derfor etter alle solemerker ta tid å få plass manglende sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else!

 

På den siden du viser til i ovenfor nevnte lenke, er tinglysingsdatoen 14. og 15. juni 1899. Det aktuelle dokumentet jeg viser til, er tinglyst den 17. oktober 1898. Får ikke til lenken til panteregisteret, men det gjelder ei skylddelingsforretning på Ankenes i Narvik kommune der gnr. 45 bnr. 13 blir fradelt hovedbruket.

 

Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.