Gå til innhold
Arkivverket

Sersjant Lars Stabel død 1689 i Meldal


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

I skiftet etter Hans Gundersen, nevnes sølv merket G:M:S:B:P:D:, dette er nok sølv etter Hans sine foreldre.

 

Ja, de het Gunder Mortensen og Berit Pedersdatter og bodde på Krokshus i Inderøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Svein Arnolf Bjørndal

    14

  • Grete Singstad

    15

  • Leif Salicath

    23

  • Håvard Moe

    7

Kirsten Rasmusdatter var fra Veie i Sparbu, datter av Rasmus Veie og Randi Nicolausdatter. Det går frem av et skifte etter en barnløs søster. Jeg har ikke dokumentasjonen foran meg her, så det får bli med dette foreløpig.

 

Det ble holdt skifte på Koen i Inderøy 29/3 1700, fol. 372, etter Marit Rasmusdatter, g.m. Oluf Andorsen. Arvingene var hennes søskens barn eller barnebarn. Søsknene var:

 

1) Oluf Rasmussen Veie i Sparbu

 

2) Kari Rasmusdtr. Berg

 

3) Ingeborg Rasmusdtr. Hejstad

 

4) Ildri Rasmusdatter

 

5) Kirsti Rasmusdtr. (Gjørv). Hennes datter Ragnhild Rolandsdtr. g.m. Hans Gundersen Krokshus nevnes.

 

Kirsti/Kirsten Rasmusdatter var altså ikke søster av Per Rasmussen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første ekteskap fikk Raghild 3 døtre hvorav 2 er kjent, nemlig I) Inger Hansdatter Gjørv c1684-1750 gift 1) c1701 med Poul Mortensen Kløfstad (Dalem fra Sparbu) c1672-c1722 og 2) c1725 med korporal Friderich Christian Klemetsen Dahl (Kløvstad) 1701- og II) Guri Hansdatter Gjørv c1687-. 

 

Hvor fremgår det at de hadde en tredje datter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fremgår det at de hadde en tredje datter?

 

 

Jeg ser nå at det kan stamme fra # 21, hvor det er klippet inn et sitat fra en debatt fra 2005. Siden det faktisk er jeg som har kommet med den uttalelsen den gang, vil jeg tro at jeg hadde det fra Inderøyboka, som ikke er helt pålitelig i ett og alt. Mulig at det kan være en misforståelse av noe som står i skiftet etter Hans Gundersen Gjørv i 1707, på fol. 364b står det nemlig i 1. spalte fra midten at Paul Gjørv, som var giftet inn på gården med datteren, og hadde arbeidet som en tjener i og utenfor gården en 6 års tid, fordret 3 dlr. årlig for dette. Enken svarte at det var for mye, ettersom hans to barn, som var oppfødd i boet, og den tredje død, og som var bekostet av boet til jorden, at han med rimelighet ikke kunne kreve mer enn 9 rdl. Det var altså svigersønnen Paul Mortensen som på det tidspunktet hadde tre barn, hvorav den ene var død. Senere fikk han mange flere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Far til Friderich Christian Klemetsen Dahl (Kløvstad) het Klemet Andersen Dahl -c1706 og var fra Sparbu gift med Susanna Treuch -c1713. Klemet og Susanne hadde også sønnen Andreas c1699-.

.

Var det denne Andreas (Dahl) f. ca. 1699 som ble lensmann (i Nærøy, NT ?), og far til

Clemet Dahl Hamland (bosatt i Nærøy), g.m. Sophie Pedersdatter Borch ?

 

Noen som har nærmere infomasjon om levetid for de her nevnte ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere steder finner jeg at sersjant Lars Stabel var far til Jørgen c1682 og Peder c1687.  I kb for Meldal er det en intro for Lars Stabels hustru i 1689 og Lars Stabels barn i 1683 (uten navn) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16201&idx_id=16201&uid=ny&idx_side=-9 4. Tri.

 

Som Michael Moum har påpeika over er barnet i 1683 Lars. (1. jul. 1683: "Dom. 4. Trinit: Bap. Lars Stabels Lars").

Introduksjonen i 1689 er dottera Lisbet (25. des. 1688: "1. Juledag: Bapt. Lars Stabels Lisbet").

 

Om Lars Larsson f. ca. 1689 som seinare dukker opp på Kongsberg er ein son her meiner eg det kan stillast tvil ved. Ut frå namn og alder må han i så fall vere ein posthum son av Sersjant Lars Stabel, som døyde i april 1689. Eg har ikkje funne noko om denne Lars i kyrkjeboka, men det same kan vel seiast om Peder Larsson f. ca. 1687.

 

Det som kan vere verdt å nemne er at på denne tida var det ein anna militær med namn Lars Stabel i omløp, og mykje nærare Kongsberg: Lars Bastiansson Stabel var 1683-1693 fenrik ved Numedalske og Sandsværske kompani, og kan finnast i kyrkjeboka for Sandsvær som fadder m.a. i 1689 og 1691. I følgje Castberg hadde han i 1690 ein uekte som Jon Larsson i Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Har du sjekka Castberg si Stabel-bok, om det står noko der?

 

For å følgje opp dette: Castberg har følgjande born av Sersjant Lars Stabel i Meldal:

1. Jørgen Stabel, f. ca. 1682. Ut over det Michael Moum har nemnt over var det ei dotter Anne Dorothea dpt. Kongsberg 8. mars 1724, gravl. 28. mars s.å.

2. Lars Larssøn Stabel, f. 1683. "Antagelig den samme som i folketellingslisten for 1701 er oppført som tambur og bosatt i Stod - 18 år gammel. Han bodde senere på Gjørv i Inderøen og kalles i 1713 vaktmester og skydser 'den nordlandske post' fra Gjørv og nordover til Sneve i Stod (...) og fra Gjørv sydover til Savhaug". Eit ekteskap nemnt (med Anna Christiansdotter Wittrup)

3. Peter Larssøn Stabel, f. ca. 1687, død Meldal 1753.

4. Elisabet Larsdatter Stabel, f. i Meldal 1688 d. i Orkdal 1764

5. Lars Larsen Stabel, f. ca. 1689, d. Kongsberg 1743. "sannsynligvis kommet til Kongsberg sammen med sin eldre bror Jørgen 'bergknekt' ". han må ha vært gift 2 ganger. Hans første hustru er ukjent, men han hadde en sønn med henne" Dette er Lars, dpt. Kongsberg 11. des. 1728. Kan vere den "Lars Stabels sønn" som er gravl. Kongsberg 16. mai 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn disse fra søknader om bevillinger, (mulig de ikke har noen tilknytting men):

 

1712 Tønsberg VH   Anna Kierstine Rosenberg   Lars Stabel

1711 Trondheim VH   Anna Martha Christensdatter Morsnig Christen Bastiansen Stabel

1711 Trondheim VH   Elisabeth Jorrisdatter Stabel Johan ?overt??

 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Om Lars Larsson f. ca. 1689 som seinare dukker opp på Kongsberg er ein son her meiner eg det kan stillast tvil ved. Ut frå namn og alder må han i så fall vere ein posthum son av Sersjant Lars Stabel, som døyde i april 1689. Eg har ikkje funne noko om denne Lars i kyrkjeboka, men det same kan vel seiast om Peder Larsson f. ca. 1687.

 

Det som kan vere verdt å nemne er at på denne tida var det ein anna militær med namn Lars Stabel i omløp, og mykje nærare Kongsberg: Lars Bastiansson Stabel var 1683-1693 fenrik ved Numedalske og Sandsværske kompani, og kan finnast i kyrkjeboka for Sandsvær som fadder m.a. i 1689 og 1691. I følgje Castberg hadde han i 1690 ein uekte som Jon Larsson i Sandsvær.

.

Skal vi tippe at sistnevnte Lars Bastiansen Stabel, fenrik (i Sandsvær, BU) i 1683-1689, var født rundt 1660 ?

 

Hvordan kan han ev. være i slekt (ev. forvekslet) med løytnant (i 1712 ?) Lauritz Bastiansen Stabel (1680-1759) fra Lardal i Vestfold,

som ble gift i Sandefjord den 7 Feb 1712 med Anne Kirstine Rosenberg ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castberg antyder at fenriken "muligens (er) en uekte sønn av kapteinløyntnanten på Blaker før hans første ekteskap, og neppe senere enn 1663". Kapteinløyntnanten var kommandat på Blaker skanse Bastian Lauritzsøn Stabel f. Trondheim ca. 1645, d. Urskog 1698, og son av Lauritz Bastiansson Stabel, borgermester i Trondheim.

 

Lauritz Bastiansen fra Lardal var son av Bastian Nielsen Stabel, fyrst kappelan deretter sokneprest i Lardal. Soknepresten var son av Niels Bastiansen Stabel, sorenskriver i Bragernes og Lier. Sorenskrivaren skal ha vore ein bror av borgermesteren over.

 

Dei skal såleis "muligens" ha vore tremenningar...

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvem kan være foreldre til Tobias Bastianssøn Stabell (g.m. Ingeborg Jørgensdatter),

som var far til Else Karen Stabel, g. 23 Nov 1723 med Stadskirurg i Christiania, Lars Knutsen Rist (1694-1782) fra Saltdal, Nordland ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Castberg (igjen) var denne Tobias Bastianssøn ein son av overnemnte kommandant på Blaker og Karen Tobiesdotter, dotter av fogden Tobias Søfrensen, død før 1675 og Mette Andersdatter Bruun som vart gravlagt i Christiania 1694. Dei vart gift på Galby i Vestby 31. okt. 1675.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er han født c1614 og Hans altså ca 39 år yngre, se manntallet 1664-1666 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ma17001664. En bror Jacob f. c1650.

 

 

Det var skifte etter Gunder Mortensen Krokshus 18/5 1691, fol. 188. Enken levde. Barna var: Jacob, Hans og Inger, g.m. Jon Arntsen Myrslo i Sparbu.

 

Gunder Mortensen var i sin tur sønn av Morten Krokshus og Ingrid Mogensdatter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manntallet 1701 Bergknecht Jørgen Stabel 19 år ved Løkken kobberverk

 

Jørgen Larsen Stabel, begr. Kongsberg 26/3 1729

Gift 1. gang 1/12 1707 i Kongsberg med Barbara Rolfsdatter, begr. Kongsberg 14/11 1722. (Jörgen Stabels Qvinde). Uten barn(?),

Gift 2 gang 13/5 1723 i Kongsberg med Sibilla Simonsdatter f. Askjem i Lardal Vestfold, begr. Kongsberg 25/1 1772, 90 år gml. (Hun giftet seg opp med stiger Johannes Michelsen).

3 barn. 1. Anne Lisbet dpt. 27/10 1725, 2. Lars Bastian dpt. 27/1 1727, 3. Jørgen dpt. 3/9 1729

 

I 1718 er en Jørgen Stabel fadder i Orkdal. Dette er helst en annen enn han på Kongsberg, men det kan være han som var på Løkken i 1701.

 

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal i Orkdal, Klokkerbok nr. 668C01 (1715-1742), Kronologisk liste 1718

Transkribert: Klokkerbok for Orkdal prestegjeld, Orkdal sokn 1715-1742

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Gunder Mortensens foreldre, Svein Arnolf.

 

Grethe mfl., er vi enige om at Jørgen Larsen Stabel ikke er sønn av Lars Larsen Stabel, sersjant? 

 

Bastian Hansen Stabel hadde minst 5 sønner (Hans 1596-1669, Niels c1599-c1670, Claus c1600-1671, Christen c1602-1664 og Lauritz c1604-1669).  Alle disse kan ha hatt et barnebarn med navn Lars/Lauritz og vi kjenner nå til at at Niels hadde barnebarnet Lauritz (fra Lardal).  Navnet Lauritz/Lars begrenses altså ikke til etterkommere av borgermesteren i Trondheim, Lauritz c1604-1669.

 

Hvilke andre finnes?

 

Finnes Jørgen i eldre slektsledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#66

Det har, så vidt jeg kan se, vært "enighet" om at Jørgen Larsen Stabel på Kongsberg var sersjant Lars Stabels sønn. Dette står i alle fall "over alt" på nettet.

Håvard lanserte en god farskandidat til Lars Larsen Stabel på Kongsberg.

Det er vel en mulighet for at både Jørgen og Lars Larssønner Stabel på Kongsberg er sønner av fenrik Lars Bastiansen Stabel. Jørgens sønn ble da også døpt Lars Bastian.

 

Kan vi finne mer om Jørgen Stabel i Orkdal? Heller mot at denne Jørgen er den som er født ca 1682.

 

 

Om Lars Larsson f. ca. 1689 som seinare dukker opp på Kongsberg er ein son her meiner eg det kan stillast tvil ved. Ut frå namn og alder må han i så fall vere ein posthum son av Sersjant Lars Stabel, som døyde i april 1689. Eg har ikkje funne noko om denne Lars i kyrkjeboka, men det same kan vel seiast om Peder Larsson f. ca. 1687.

 

Det som kan vere verdt å nemne er at på denne tida var det ein anna militær med namn Lars Stabel i omløp, og mykje nærare Kongsberg: Lars Bastiansson Stabel var 1683-1693 fenrik ved Numedalske og Sandsværske kompani, og kan finnast i kyrkjeboka for Sandsvær som fadder m.a. i 1689 og 1691. I følgje Castberg hadde han i 1690 ein uekte som Jon Larsson i Sandsvær.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Jørgen og Peder er sersjant Lars Larsen Stabels barn så må de ha blitt døpt et annet sted enn i Meldal.  De militære ruller som nå etterhvert blir tilgjengelige kan kanskje vise om han var stasjonert borte fra Meldal, hvis ikke så er han neppe faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder er i alle fall ført med farsnavnet Lars i 1701-manntallet og er i sitt 15. år, noe som stemmer med godt med alderen da han døde i 1753 (gravlagt 13. juli) i Meldal i en alder av 66 år - dvs født ca 1687. Han passer godt inn mellom Lars f. juni 1683 og Lisbet f. des. 1688.

Jørgen (på Løkken og i Orkdal) vet vi derimot ikke farsnavnet til.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1718 er en Jørgen Stabel fadder i Orkdal. Dette er helst en annen enn han på Kongsberg, men det kan være han som var på Løkken i 1701.

 

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal i Orkdal, Klokkerbok nr. 668C01 (1715-1742), Kronologisk liste 1718

Transkribert: Klokkerbok for Orkdal prestegjeld, Orkdal sokn 1715-1742

 

I 1718 var Jørgen Stabel fadder for Petter Sundlis sønn Hans. I 1723 døper Petter Sundli sønnen Lars Stabel i Orkdal. Hvem var Petter Sundlis kone, kan det være Lisbet Larsdatter Stabel?

 

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal i Orkdal, Klokkerbok (1715-1742), Kronologisk liste 1723

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elisabeth Larsdatter Stabel, 79 aar og 7 maaneder" vert gravlagt ved Svorkmo 29. juli 1764. Normalt ville ho vel, dersom ho hadde vore gift, vore omtalt som ektemannens "qvinde" eller enkje. Eg har intil vidare gått ut frå at ho var ugift.

 

Det som eg stusser litt på er at Lisbet sin (antatte) bror, Peder, døyper tre born mellom 1726-1730, og Lisbet er ikkje fadder ved noko tilfelle. Anten er dei ikkje sysken, eller har ho vore busatt ein anna stad i denne perioda...?

 

Petter Sundli sin ektefelle er ukjent for meg, men eg har desse borna:

  • Hans Jørgen, d. 1715
  • Hans, f. 1718 (Døbt Peder Sundlies drenge barn Nom. Hans. Fadrene Jørgen Stabel, Jørgen Smed, Skriveren Shooulund, Ane Øyen, Daaret Clausdater, Ide Christensd. Øyen)
  • Lars Stabel, f. 1723 (Døbt Peder Sundlies drenge barn Nom. Lars Stabel. Fad. Christian From, Peder Siursen, Iver Megaard, Maren Skar, Gunild Kroen og Kari Jamtaas)
  • Ragnhild, f. 1726 (Døbt Petter Sundlies pige barn Nom. Ragnild. Fad. Tørbor Gisvold, Michell Krigsvold, Peder Løfaas, Mette Gisvold, Maret Munchli, Jøde Pedersd Løfaas)
  • Petter, f. 1728 (Døbt Petter Sundlies drenge barn Nom. Petter. Fad. Erich Berg, Elle Tuflodt, Siur Jemtaas, Karen Sophia i Prestegaarden, Hendrich Olsens q. paa Øren, Maret Fandrem)
Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ifølge div. nettsider hete Peter Hansen Zidsler. Gift 1. g. 1711 med Guri Hansdatter og 2. g. 1713 med Kari Lien. Om han var gift flere ganger vet jeg ikke.

 

Hansen Zidsler Skysskifte Skar, Petter

[#16546] Zietsler - stiger ved Kvikne Kobberverk

[#28533] Slekten Schaar -- fra Kongsberg til Dombu i Meldal

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Jørgen og Peder er sersjant Lars Larsen Stabels barn så må de ha blitt døpt et annet sted enn i Meldal. 

 

...eller dei er ikkje ført i kyrkjeboka. Eg har diverre vore ut for ein del av det i den eldste delen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#72

Finner ingen Lisbet/Elisabeth knyttet til Sundli i de digitaliserte kirkebøkene for Orkdal. Derimot finner jeg Guri Sundli benyttet som fadder mange ganger, siste gang 13. des. 1733. Dette tyder på at Guri Hansdatter er mor til alle Peter Hansen Zidslers barn nevnt i innlegg 71.

 

Guri Hansdatter skal ha vært fra Inderøy, men hennes bakgrunn virker å være ukjent, i alle fall i denne debatten:


[#73123] Guri Hansdtr. Inderøy g.m. P. Zidler, Sundli, Orkdal., Krei, Krey, Krej, Kofoed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.