Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Jochum Werners første kone Rebecka Christophersdatter Ingier hennes mor Gudbjørg var søster til Guri Toresdatter
som var gift med Christian Nielsen Krogh- og da kommer vi inn på den kjente Krogh familien.
 
Dette var litt på siden av tråden. 
 
Prøver å nøste sammen Jacob Friderich Kyhn som fikk 2 barn i Asker-henholdsvis 1756+1758
der datteren heter Anne Margarethe som også moren til Jacob Friderich heter, så denne Jacob Friderich Kyhn

er en god kandidat som sønnen til Hans Jacob Kyhn. Prøver å koble han sammen med den Jacob i Ås, men har ikke greid det enda.
 
Her er de 2 barnen i Asker
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-121
Erich Augustinus Kyhn døpt 22 november 1756- mor Mette Kristine
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-130 - mor Mette Kristine
Anne Margrethe Kyhn døpt 14 oktober 1758

 

Hvis noen vet noe mer om dette så er det flott med flere innspill om saken.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Anne Margrethe Kyhn, født 07-01-1764 i Lier, død 16-07-1802

 

Det er datteren til Jens Christian Kyhn og Margaretha Holter

.

Margrethe Holter's ektemann var såvidt jeg vet en Jens Kristian Jensen Kyhn, død på Ullensaker (Romerike) i 1804, tre år før sin hustru. Hvem  var hans foreldre ?

 

Overhovrettsprokurator Hans Jacob Kyhn (c1696-1772) og hustru Anna Margrethe Ruhland (1706-1779) hadde ifølge mine notater en sønn Jens Christian Kyhn som var fogd på Romerike. Er dette samme mann som ovennevnte, eller er det kanskje feil at sistnevnte ble fogd på Romerike ?

 

Det fantes en Jens Christian Kyhn (1773-1823) (g.m. Albertine Philipine Larsd. Wardrum) som var lensmann på Eidsvoll. Hvem var dennes foreldre ?

Var han sønn av ovennevnte fogd, eller var han (eldste ?) sønn av navnte Hans Jacob Kyhn's sønn, prokurator på Bragernes, Hans Ulrik Kyhn (1739-1784) og dennes 2. hustru Anna Dorothea Justsen ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8437&idx_id=8437&uid=ny&idx_side=-221

Jens Christian Kyhn gift med Margarethe Holter er sønn av Hans Jacob Kyhn og Anne Margrethe Rhuland.
Her ser du hans førstefødte sønn Hans Jacob som blir båret til dåpen av hans egen far Hans Jacob Kyhn.
Ja og det er den samme Jens Christian som blir fogd over Øvre Romerike og som senere dør på Oppen i Ullensaker i 1804.

 

Har ikke arbeidet med Jens Christians barn enda- kun de 2 førstefødte. Så hvem Jens Christian som gifter seg med Wardrum har jeg ikke klargjort enda. 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Prøver å nøste sammen Jacob Friderich Kyhn som fikk 2 barn i Asker-henholdsvis 1756+1758

der datteren heter Anne Margarethe som også moren til Jacob Friderich heter, så denne Jacob Friderich Kyhn

er en god kandidat som sønnen til Hans Jacob Kyhn. Prøver å koble han sammen med den Jacob i Ås, men har ikke greid det enda.

 

Her er de 2 barnen i Asker

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-121

Erich Augustinus Kyhn døpt 22 november 1756- mor Mette Kristine

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-130 - mor Mette Kristine

Anne Margrethe Kyhn døpt 14 oktober 1758

...

.

Jeg oppfatter det slik at disse to barna er f. i ekteskap og at moren Mette Kristine altså er gift med Jacob Friderich Kyhn ?

Denne sønnen Niels som visiteur Jacob Kyhn fikk u.e. med Margaretha Hansdatter i 1758, hvor ble han født/døpt ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg oppfatter det slik at disse to barna er f. i ekteskap og at moren Mette Kristine altså er gift med Jacob Friderich Kyhn ?

Denne sønnen Niels som visiteur Jacob Kyhn fikk u.e. med Margaretha Hansdatter i 1758, hvor ble han født/døpt ?

.

 

Svar på spørsmål 1: De er gift - ellers ville presten skrevet uekte og jeg vet ikke hva hun heter i etternavn -gift, men når eller hvor??

Svar på spørsmål 2 i Ås. Jeg vet ikke om det er samme person i Asker og Ås, kan tenkes vi snakker om to forskjellige Jacober.

 

Men han i Asker tror jeg nok er sønnen til Hans Jacob Kyhn.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på spørsmål 1: De er gift - ellers ville presten skrevet uekte og jeg vet ikke hva hun heter i etternavn -gift, men når eller hvor??

Svar på spørsmål 2 i Ås. Jeg vet ikke om det er samme person i Asker og Ås, kan tenkes vi snakker om to forskjellige Jacober.

 

Men han i Asker tror jeg nok er sønnen til Hans Jacob Kyhn.

.

Takk for svar.

Ja, det skal vel tross alt litt til å få to barn (Anne Margrete i.e. og Niels u.e.) samme år (1758) på hver sin side av Oslofjorden, selv med yrkestittelen 'visiteur' ....

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per du spør:

Det fantes en Jens Christian Kyhn (1773-1823) (g.m. Albertine Philipine Larsd. Wardrum) som var lensmann på Eidsvoll. Hvem var dennes foreldre ?
Var han sønn av ovennevnte fogd, eller var han (eldste ?) sønn av navnte Hans Jacob Kyhn's sønn, prokurator på Bragernes, Hans Ulrik Kyhn (1739-1784) og dennes 2. hustru Anna Dorothea Justsen ?

 

Du skriver også 2 hustru- hvem var den 1. Jeg har kun Anna Dorothea. 
Jeg ser at de fleste tavler på nettet skriver at denne Jens Christian er sønn av Hans Ulrich Kyhn og Anne Dorothea Justsen.
Samt at denne sønn er født 1773. De giftet seg først i 1775, så det tviler jeg sterkt på.

De 2 eldste barnen til Hans Ulrich Kyhn er Hans Jacob født 1775 samme år som foreldrene gifter seg og Anne Margrethe, som er helt naturlig valg av navn da hans foreldre het det.

 

Hvis han er sønn til Hans Ulrich og Anne Dorothea Justsen så er nok hans fødselsdato ikke 1773 men senere. 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon, her er det i alle fall noe å finne om flere slekter i Einar Thurn Christensens samling på biblioteket i Kristiansund, dersom det er av interesse? Her er lenken:

 

http://www.kristiansund.folkebibl.no/Kristiansund-bibliotek/Bruk-biblioteket/Lokalhistorie/Einar-Thurn-Christensens-arkiv/ETC-A-Genealogi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per du spør:

Det fantes en Jens Christian Kyhn (1773-1823) (g.m. Albertine Philipine Larsd. Wardrum) som var lensmann på Eidsvoll. Hvem var dennes foreldre ?

Var han sønn av ovennevnte fogd, eller var han (eldste ?) sønn av navnte Hans Jacob Kyhn's sønn, prokurator på Bragernes, Hans Ulrik Kyhn (1739-1784) og dennes 2. hustru Anna Dorothea Justsen ?

 

Du skriver også 2 hustru- hvem var den 1. Jeg har kun Anna Dorothea. 

...

.

Hans Ulrik Kyhn (1739-1784) skal først ha vært g. (?) m. Anne Henricha Willer (død på Bragernes før Okt 1775) (hun var datter eller søster av en Henrich Willer), og med henne fikk han datteren Uldricha Magrethe Kyhn, døpt på Bragernes 12 Apr 1771.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan kanskje Jens Christian vært deres sønn i og med at han er født i 1773 ifølge Ovenstad.

 

Alle familier sies å ha sorte får. Det hadde også Hans Jacob Kyhn på Bragenes.

Hans datter Johanne Jacobea gjorde kanskje ikke det smarteste valget når hun giftet seg med

Baker og Borger Jørgen Schou.

De fikk 3 barn -alle 3 ble bortsatt. Sønnene døde, jentas og Moren Johannes skjebne vet jeg ikke enda.

Men Jørgen Schou døde ifølge dette skifte- har ikke funnet han død.

 

Dette ekteparet ble tatt for tyveri og gjeldsforhandlingene begynte 2 februar 1786. Se link 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000020695 

Dette kom ikke med på forrige innlegg

Dette kom ikke med i forrige innlegg

Her er barnen de fikk-

 

Barnen er Anne Margrethe Schou født 28 januar 1783 i Bragenes.

Hans Jacob Schou døpt 31 januar 1784 i Bragenes-døde der 1785 begravet 19 mars

Hans Jørgen Schou døpt 20 desember 1785 i Bragenes- begravet 2 april 1786

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan kanskje Jens Christian vært deres sønn i og med at han er født i 1773 ifølge Ovenstad.

...

.

Siden Jens Christian Kyhn (1773-1823) ble lensmann i Eidsvoll er det kanskje like naturlig å tenk seg at han

var sønn av fogd på Øvre Romerike, Jens Kristian (hvorfor 'Jensen' ?) Kyhn (c1730?-1804 Ullensaker) (som altså bodde i Lier i 1761 og 1764) ?

 

.

Korrigert:  Fogden Jens Kristian Kyhn (c1730?-1804 Ullensaker) bodde i Lier  både i 1761 (ikke i Asker) og i 1764.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kom ikke med i forrige innlegg

Her er barnen de fikk-

 

Barnen er Anne Margrethe Schou født 28 januar 1783 i Bragenes.

Hans Jacob Schou døpt 31 januar 1784 i Bragenes-døde der 1785 begravet 19 mars

Hans Jørgen Schou døpt 20 desember 1785 i Bragenes- begravet 2 april 1786

 

 

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Siden Jens Christian Kyhn (1773-1823) ble lensmann i Eidsvoll er det kanskje like naturlig å tenk seg at han

var sønn av fogd på Øvre Romerike, Jens Kristian (hvorfor 'Jensen' ?) Kyhn (c1730?-1804 Ullensaker) (som altså bodde i Asker i 1761 og i Lier i 1764) ?

.

 

Bodde Jens Christian også i Asker ??- Du blander ikke han med Jacob Friderich Kyhn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde Jens Christian også i Asker ??- Du blander ikke han med Jacob Friderich Kyhn.

.

Mulig jeg har misforstått. Synes du skrev at Jens Kristian Kyhn døpte sin førstefødte sønn Hans Jacob Kyhn i Asker i 1761 (båret av sin farfar og navnebror).

(Sorry, det gjorde du altså ikke. Jeg har korrigert dette til Lier også i 1761 i innlegget ovenfor ..... Takk for korreksjonen !)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mulig jeg har misfostsått. Synes du skrev at Jens Kristian Kyhn døpte sin førstefødte sønn Hans Jacob Kyhn i Asker i 1761 (båret av sin farfar og navnebror).

 

Åpnet du ikke linken jeg sendte med -han ble født på Lier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hans Ulrik Kyhn (1739-1784) skal først ha vært g. (?) m. Anne Henricha Willer (død på Bragernes før Okt 1775) (hun var datter eller søster av en Henrich Willer), og med henne fikk han datteren Uldricha Magrethe Kyhn, døpt på Bragernes 12 Apr 1771.

.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8451&idx_id=8451&uid=ny&idx_side=-96

Den første på venstre side.

Han var ikke gift med Anne Henrica Willer.

Se dåpen- Barnet var født utenfor ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jacob Kyhn og Anne Margrethe Ruhland hadde 13 barn + at Hans Jacob Kyhn hadde et barn utenfor ekteskap med navn Hans

.....

.

Jeg har fått med meg bare 11 av disse 13 ektefødte barna:

 

Jacob Friderich 1725, Hans Jørgen Jæger 1727-1728, Ole Strøm død 1741, Jens Kristian død 1804, Dorothea Margrethe, Hans Ulrik 1739-1784,

Johan Joachim 1742-1783, Ingeborg Elisabeth f/d 1743, Ingeborg Elisabeth 1745-1810, Johanne Elisabeth død 1810, Johanne Jacobea.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har fått med beg bare 11 av disse 13 ektefødte barna:

 

Jacob Friderich 1725, Hans Jørgen Jæger 1727-1728, Ole Strøm død 1741, Jens Kristian død 1804, Dorothea Margrethe, Hans Ulrik 1739-1784,

Johan Joachim 1742-1783, Ingeborg Elisabeth f/d 1743, Ingeborg Elisabeth 1745-1810, Johanne Elisabeth død 1810, Johanne Jacobea.

.

 

Dorothea Margarethe -døpt 8 april 1729 på Røyken-død vet ei

Ingeborg Elisabeth -døpt 27 mai 1732 på Bragenes-begravet 14 august 1736 i Bragenes. 

Jens Christian - døpt 15 desember 1735 på Bragenes- begravet 2 april 1737 i Bragenes

Jens Christian - døpt 2 august 1738 på Bragenes- Død 1804.

Ole Strøm Kyhn - døpt 24 desember 1740 på Bragenes- begravet 28 mars 1741 i Bragenes

Anne Margrethe  - døpt 9 september 1749 på Bragenes -død vet ei.

Johanne Jacobea -døpt 1 januar 1751 på Bragenes- død vet ei.

En datter til Hans Jacob Kyhn dør 1755 i Bragenes -står bare Hans Jacob Kyhns datter. Tipper det er Anne Margarethe. Jeg mener hvis du er 26 år som Dorothea Margarethe

ville vært i 1755 ville de da ikke ha skrevet navnet.

De andre hadde du.

Denne Johanne Elisabeth har ikke jeg, hvor har du henne død.

 

Jeg fant Lensmann Jens Christian Kyhn død i Eidsvoll Død 11 januar 1824 og begravet 22 januar. 54 år.

Det tilsier at han skal ha vært født ca. 1770.

 

Nå håper jeg at noen der ute kan komme med tilleggsopplysninger om Kyhn som har vært

drøftet her.

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Denne Johanne Elisabeth har ikke jeg, hvor har du henne død.

...

.

Joh. Elisabeth (Hans Jacob's d.) Kyhn (c1745?-1810) ble først g. (ca. 1774?) med Jochum Werner (enkem. etter Rebekka Christophersd. Ingier) (ref. innl. #251).

Jochum var prokurator i Ullensaker (Romerike), og døde på gården Holt i 1792.

Johanne Elisabeth giftet seg påny i 1795 med major Louis de Brøcher. Ekteparet bodde på Nedre Sundby i Ullensaker, og det var vel der hun døde i 1810.

 

Med Jochum hadde hun barna Hans Joakim f.1775 (offiser), Anne Margrethe f.1776 og Berte Kirstine f.1777.

 

Anne Margrethe ble g.m. løytnant P. Hiorth.

Hennes eldre halvsøster Bergitte Kirstine Jochumsdatter Werner f.1751 (datter av ovennevnte Rebekka) var g.m. kapteinløytnant P. Hiorth. Dette ekteparet var muligens Anne Margrethe's svigerforeldre. Bergitte Kirstine hadde en yngre søster Gudbjør Agnethe, som var oppkalt etter sin mormor (ref. innlegg #251).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW WOW Jeg fant han.
 
Jeg fant Jacob Friderich Kyhn gift med Mette Kristine Mortensdatter Meis.
 
Trolovet 16 desember 1751 i Fredrikstad og gift 11 januar 1752. Han er Serg. i det militære. Og dette er de
samme personen som bor i Asker.
Her er linken til ekteskapet.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7448&idx_id=7448&uid=ny&idx_side=-7
Venstre side

Link til fødsel til Mette Dorothea Margarethe
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7448&idx_id=7448&uid=ny&idx_side=-162
Døpt 27 august 1754 i Fredrikstad- Se siste person venstre side.
 
Dette er sønn til Hans Jacob Kyhn og Anne Margarethe Rhuland. Han kaller sin første datter Mette Dorothea Margarethe- etter sin farmor og Mette etter sin kone.
Sin andre datter Anne Margarethe etter sin mor. Døpt 14 oktober 1758 i Asker.

Sønn Erich Augustinus døpt 22 november 1756 i Asker

Jeg savner så sønner med navn Hans Jacob og Morten men Fredrikstad kirkebok starter ikke før 1753. Regner med at han fikk et barn i løpet av 1752.

Men han kan ha fått de senere et eller annet sted, militære flytter hele tiden rundt.

Datteren Mette Dorothea Margarethe gifter seg i Halden og det er også en Anne Margarethe Kyhn som gifter seg i Halden med en Claus Winther- disse to er ikke sjekket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med beg bare 11 av disse 13 ektefødte barna:

 

Jacob Friderich 1725, Hans Jørgen Jæger 1727-1728, Ole Strøm død 1741, Jens Kristian død 1804, Dorothea Margrethe, Hans Ulrik 1739-1784,

Johan Joachim 1742-1783, Ingeborg Elisabeth f/d 1743, Ingeborg Elisabeth 1745-1810, Johanne Elisabeth død 1810, Johanne Jacobea.

 

  • Dorothea Margarethe - døpt 8 april 1729 på Røyken - død vet ei
  • Ingeborg Elisabeth - døpt 27 mai 1732 på Bragenes - begravet 14 august 1736 i Bragenes
  • Jens Christian - døpt 15 desember 1735 på Bragenes - begravet 2 april 1737 i Bragenes
  • Jens Christian - døpt 2 august 1738 på Bragenes - død 1804
  • Ole Strøm Kyhn - døpt 24 desember 1740 på Bragenes - begravet 28 mars 1741 i Bragenes
  • Anne Margrethe  - døpt 9 september 1749 på Bragenes - død vet ei
  • Johanne Jacobea - døpt 1 januar 1751 på Bragenes - død vet ei.

En datter til Hans Jacob Kyhn dør 1755 i Bragenes - står bare Hans Jacob Kyhns datter. Tipper det er Anne Margarethe. Jeg mener hvis du er 26 år som Dorothea Margarethe

ville vært i 1755 ville de da ikke ha skrevet navnet.

De andre hadde du.
 

Denne Johanne Elisabeth har ikke jeg ...

.

Inklusive Johanne Elisabeth (c1747?-1801) og Johan Joachim (1742-1783) blir det jo nå 14 barn i dette ekteskapet,

men sistnevnte stiller jeg ved nærmere ettertanke et stort spørsmålstegn ved. Han tviler jeg egentlig nå på at hører hjemme her.

Jeg har registrert Christiania som fødested for ham, og til overmål 8 Juli 1755 som 'alternativ' fødselsdato. Mao. meget usikkert ....

Han skal ha vært lærer i Christiania, og (fra) 1780 sogneprest i Kvikne (Tynset, HE), der han døde på gården Bjørgan 7 Sep 1783 (begr. 17 Sep).

Han ble gift i Vår Frelsers kirke i Christianai den 30 Aug 1781 med Charlotta Amalie Sørensdatter Hassing (1755-1834) fra Christiania.

Charlotta ble g. påny 29 Jun 1786 (i huset) i VF menighet med Jakob Christian Finckenhagen (1756-1837) fra Eidanger, sogneprest i Nes på Romerike.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Joh. Elisabeth (Hans Jacob's d.) Kyhn (c1745?-1810) ble først g. (ca. 1774?) med Jochum Werner (enkem. etter Rebekka Christophersd. Ingier) (ref. innl. #251).

Jochum var prokurator i Ullensaker (Romerike), og døde på gården Holt i 1792.

Johanne Elisabeth giftet seg påny i 1795 med major Louis de Brøcher. Ekteparet bodde på Nedre Sundby i Ullensaker, og det var vel der hun døde i 1810.

 

Med Jochum hadde hun barna Hans Joakim f.1775 (offiser), Anne Margrethe f.1776 og Berte Kirstine f.1777.

 

Anne Margrethe ble g.m. løytnant P. Hiorth.

Hennes eldre halvsøster Bergitte Kirstine Jochumsdatter Werner f.1751 (datter av ovennevnte Rebekka) var g.m. kapteinløytnant P. Hiorth. Dette ekteparet var muligens Anne Margrethe's svigerforeldre. Bergitte Kirstine hadde en yngre søster Gudbjør Agnethe, som var oppkalt etter sin mormor (ref. innlegg #251).

.

 

Her tar du feil Per- Det var Ingeborg Elisabeth Kyhn som var gift med Jochum Werner. Nå har jeg ikke funnet ekteskapet deres, men

derimot har jeg alt det andre. Sender en av fødslene til hennes barn så ser du hva moren heter.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7640&idx_id=7640&uid=ny&idx_side=-154

Døpt 11 februar 1775 -Hans Joakim.

Det står Ingeborg Elisabeth på alle barn samt ekteskapet med Major Brøcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her tar du feil Per - det var Ingeborg Elisabeth Kyhn som var gift med Jochum Werner. Nå har jeg ikke funnet ekteskapet deres,

men derimot har jeg alt det andre. Sender en av fødslene til hennes barn så ser du hva moren heter.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7640&idx_id=7640&uid=ny&idx_side=-154

Døpt 11 februar 1775 - Hans Joakim.

Det står Ingeborg Elisabeth på alle barn samt ekteskapet med Major Brøcher.

.

OK, da 'bortfaller' jo hele dama 'Johanne Elisabeth Kyhn'. Jeg hadde allerede 'mine tvil' om henne,

bl.a. fordi hun mistenkelig nok skulle være død samme år (1810) som Ingeborg Elisabeth Kyhn (døpt 12/6-1745 - død 28/11-1810 Nedre Sundby, Ullensaker ?).

 

Sistnevnte skal (først) ha vært gift (ev. 'hatt et forhold') (ca.1768) med byfogd i Kragerø, Jacob Gjønge Tønder, som (hvis dette stemmer) må være død rundt 1774.

Ingeborg Elisabeth og Jacob Tønder skal ha fått datteren Jacobea Elisabet Tønder, døpt på Bragernes 5 Okt 1770.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Inklusive Johanne Elisabeth (c1747?-1801) og Johan Joachim (1742-1783) blir det jo nå 14 barn i dette ekteskapet,

men sistnevnte stiller jeg ved nærmere ettertanke et stort spørsmålstegn ved. Han tviler jeg egentlig nå på at hører hjemme her.

Jeg har registrert Christiania som fødested for ham, og til overmål 8 Juli 1755 som 'alternativ' fødselsdato. Mao. meget usikkert ....

Han skal ha vært lærer i Christiania, og (fra) 1780 sogneprest i Kvikne (Tynset, HE), der han døde på gården Bjørgan 7 Sep 1783 (begr. 17 Sep).

Han ble gift i Vår Frelsers kirke i Christianai den 30 Aug 1781 med Charlotta Amalie Sørensdatter Hassing (1755-1834) fra Christiania.

Charlotta ble g. påny 29 Jun 1786 (i huset) i VF menighet med Jakob Christian Finckenhagen (1756-1837) fra Eidanger, sogneprest i Nes på Romerike.

.

 

Ikke vet jeg hvor du har fått disse opplysningene fra. Hvis du er usikker, hvorfor er du da ikke inne i kirkeboken å sjekker om Hans Jacob Kyhn har en sønn med det navnet,

du hadde årstallet 1742 og det stemmer jo. Virker som du har mye galt i Kyhn familien. Nå er det flere Johan Jochum så her kan du ha blandet i kortene.

Sender med link til Johan Jochum sønn til Hans Jacob Kyhn. Hvis du setter slike ting i tavlen din på nettet, så er det er slikt som laver slektsvirus. Der må du gå foran, da mange har

slik tiltro til dine opplysninger. (Personlig har jeg overhode ikke tiltro til noen tavler-uten å sjekke med primærkilder- for gud bedre hvor mye rart som står i disse tavlene) 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8450&idx_id=8450&uid=ny&idx_side=-59

Døpt 29 januar 1742 - Venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.