Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Ikke vet jeg hvor du har fått disse opplysningene fra. Hvis du er usikker, hvorfor er du da ikke inne i kirkeboken å sjekker om Hans Jacob Kyhn har en sønn med det navnet,

du hadde årstallet 1742 og det stemmer jo. Virker som du har mye galt i Kyhn familien. Nå er det flere Johan Jochum så her kan du ha blandet i kortene.

Sender med link til Johan Jochum sønn til Hans Jacob Kyhn. Hvis du setter slike ting i tavlen din på nettet, så er det er slikt som laver slektsvirus. Der må du gå foran, da mange har slik tiltro til dine opplysninger. (Personlig har jeg overhode ikke tiltro til noen tavler - uten å sjekke med primærkilder - for gud bedre hvor mye rart som står i disse tavlene).

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8450&idx_id=8450&uid=ny&idx_side=-59

Døpt 29 januar 1742 - Venstre side.

.

Jada, jeg har utvilsomt en god feil i mitt slektsregister, men jeg prøver å merke kjente tvilsomheter tydelig, slik at jeg får kommentarer og får korrigert feil.

Jeg 'sitter da igjen' med en 'løs' Johan Joachim Kyhn (1755-1783), lærer i Christiania, senere (1780) sogneprest i Kvikne (Tynset, HE), der han døde på gården Bjørgan 7 Sep 1783 (begr. 17 Sep). Han ble gift i Vår Frelsers kirke i Christiana den 30 Aug 1781 med Charlotta Amalie Sørensdatter Hassing (1755-1834) fra Christiania. Charlotta ble g. påny 29 Jun 1786 (i huset) i VF menighet med Jakob Christian Finckenhagen (1756-1837) fra Eidanger, sogneprest i Nes på Romerike.

Jeg kjenner ikke til mange Kyhn bosatt i Christiania på denne tiden, bortsett fra Christopher Kyhn (f. ca. 1708/1710? - død mellom 1733 og 1780 ?), som altså skal ha vært bosatt i Christiania og etterlatt seg barn (iflg. skiftet i 1780 etter broren Reinholt Andreas Kyhn).

De to brøderene var barn av løytnant Ulrich Friderich Kyhn (c1670-1720) i Trondheim og hans hustru Mette Christoffersdatter Lossius (c1671-1718).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har delvis rett i opplysningene foran, men det var fødselsdatoen jeg ikke skjønte hvor du hadde ifra.

Og at Hans Jacob Kyhn ikke hadde en sønn med det navnet- ellers var det korrekt med Hassing osv.

Jeg har alltid regnet med at Johan Jochum Sogneprest på Kvikne er den samme som Johan Jochum Kyhn

sønn til Hans Jacob Kyhn. Hvis du ser på dødsåret hans 1783-da var han 41 år = 1742, det samme året som han sønn til

Hans Jacob Kyhn er født, samt vi må ikke forglemme at datteren hans het Anne Margrethe- hans mors navn.

Så her snakker vi nok om samme person. Hvis noen kan motbevise det, så er det ikke noe bedre enn det.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har delvis rett i opplysningene foran, men det var fødselsdatoen jeg ikke skjønte hvor du hadde ifra.

Og at Hans Jacob Kyhn ikke hadde en sønn med det navnet- ellers var det korrekt med Hassing osv.

Jeg har alltid regnet med at Johan Jochum Sogneprest på Kvikne er den samme som Johan Jochum Kyhn

sønn til Hans Jacob Kyhn. Hvis du ser på dødsåret hans 1783-da var han 41 år = 1742, det samme året som han sønn til

Hans Jacob Kyhn er født, samt vi må ikke forglemme at datteren hans het Anne Margrethe - hans mors navn.

Så her snakker vi nok om samme person. Hvis noen kan motbevise det, så er det ikke noe bedre enn det.

.

Jeg har bare registrert datteren 'Nanna' av sogneprest i Kvikne, Johan Joachim Kyhn og Charlotta Amalie Hassing.

'Nanna' skal være f. ca. 1781, og ble gift (etter 1801) med en 'brigadechef Wolf'.

Er 'Nanna' den samme som 'Anne Margrethe' ? Hadde ekteparet flere barn ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 269,

Johanne Jacobea Kyhn giftet seg den 29 Des. 1780 på Bragernes i Drammen med Jørgen Schou. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8451&idx_id=8451&uid=ny&idx_side=-23

Johanne Jacobea ble gravlagt den 13 Mai 1801 i Bragernes kirke. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Roger

Da har vi det på plass, du vet tilfeldigvis ikke når mannen Jørgen Schou døde, så gjeldsforhandlingene,

men det kom ikke klart frem når han døde, har tittet litt men fant han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har bare registrert datteren 'Nanna' av sogneprest i Kvikne, Johan Joachim Kyhn og Charlotta Amalie Hassing.

'Nanna' skal være f. ca. 1781, og ble gift (etter 1801) med en 'brigadechef Wolf'.

Er 'Nanna' den samme som 'Anne Margrethe' ? Hadde ekteparet flere barn ?

.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8455&idx_id=8455&uid=ny&idx_side=-11

Her har du et av barnen til Anton Wolf og Anne Margarethe Kyhn. Her kommer morens navn frem

Se høyre side 25 juli døpes Amalia Charlotte i Bragenes.

Nanna er et kjælenavn. Hun het Anne Margarethe. Hun var enebarn.

Anne Margarethe og Anton Wolf bodde en tid i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8455&idx_id=8455&uid=ny&idx_side=-11

Her har du et av barnen til Anton Wolf og Anne Margarethe Kyhn. Her kommer morens navn frem

Se høyre side 25 juli døpes Amalia Charlotte i Bragenes.

Nanna er et kjælenavn. Hun het Anne Margarethe. Hun var enebarn.

Anne Margarethe og Anton Wolf bodde en tid i Mandal.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9229&idx_id=9229&uid=ny&idx_side=-112

Her blir Anne Margethe født i Kvikne. Døpt 15 september 1782

Se øverst på venstre side.

Det står Prestens pikebarn Anne Margrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er antakelig datteren av fogdeparet på Oppen, Ullensaker, Romerike (Jens Kristian Jensen Kyhn / Margrethe Holter),

Anne Margrethe Kyhn (1764-1802) vi finner på gården Giestad, Hovind, Ullensaker i 1801,

gift med 'Premier lieutenant og titulair capitaine og gaardbeboer' Wilhelm Christian Keilhau (f. ca. 1760).

Anne Margrethe har en 20 år gamme datter Dorothea Margrete Lostrup fra et tidligere forhold. WCK's barn er f. fra ca. 1787 og utover.

Om AMK er den jeg antyder, så dør hun altså allerede året etter (16 Jul 1802) (og da som enke !) (ref. "Den almindelige Enkekasse", tidligere innlegg).

Hun skal være født (døpt ?) (i Lier) den 7 Jan 1764, så alderen er altså angitt ca. 1 år feil, om det er henne.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er antakelig datteren av fogdeparet på Oppen, Ullensaker, Romerike (Jens Kristian Jensen Kyhn / Margrethe Holter),

Anne Margrethe Kyhn (1764-1802) vi finner på gården Giestad, Hovind, Ullensaker i 1801,

gift med 'Premier lieutenant og titulair capitaine og gaardbeboer' Wilhelm Christian Keilhau (f. ca. 1760).

Anne Margrethe har en 20 år gamme datter Dorothea Margrete Lostrup fra et tidligere forhold. WCK's barn er f. fra ca. 1787 og utover.

Om AMK er den jeg antyder, så dør hun altså allerede året etter (16 Jul 1802) (og da som enke !) (ref. "Den almindelige Enkekasse", tidligere innlegg).

Hun skal være født (døpt ?) (i Lier) den 7 Jan 1764, så alderen er altså angitt ca. 1 år feil, om det er henne.

.

Gift 1) gang 28 september 1781 i Lier med Anders Lostrup. (Se side 166 over Lier 1777-1784). Deres barn: 1. Dorothea Margarethe Andersdatter Lostrup

født 20 september 1781 og døpt 28 september 1781 i Lier. (Se side 41 over Lier 1777-1794).

Gift 2) gang 12 januar 1787 på gården Oppen i Ullensaker med Premieløytnant Wilhelm Friderich Kielhau. (Se side 30 over Ullensaker 1777-1816).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Og her er lensmann i Eidsvoll, Jens Kristian Kyhn (1773-1824) i 1801, på gården Baarlie, der han bor til leie med sin nybakte og purunge brud.

(Er han bror av overnnevnte Anne Margrethe Kyhn (1764-1802), mon tro ?)

.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000021013

Han er nok sønn allikevel av Hans Ulrich Kyhn. Se skiftet etter Hans Ulrich

Han ble forbausende nok som førstefødte ikke kalt Hans Jacob som er født i 1775 samme år som foreldrene giftet seg.

Jens Christian er ifølge dette skiftet 1 år eldre en Hans Jacob. Broren Johan Jochum ble Sjømann senere i livet.

Har ikke funnet denne Jens Christian født som senere ble Lensmann. De må ha bodd et annet sted når sønnen Jens Christian ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

OK, da 'bortfaller' jo hele dama 'Johanne Elisabeth Kyhn'. Jeg hadde allerede 'mine tvil' om henne,

bl.a. fordi hun mistenkelig nok skulle være død samme år (1810) som Ingeborg Elisabeth Kyhn (døpt 12/6-1745 - død 28/11-1810 Nedre Sundby, Ullensaker ?).

Sistnevnte skal (først) ha vært gift (ca. 1768) med byfogd i Kragerø, Jacob Gjønge Tønder, som (hvis dette stemmer) må være død rundt 1774.

Ingeborg Elisabeth og Jacob Tønder skal ha fått datteren Jacobea Elisabet Tønder, døpt på Bragernes 5 Okt 1770.

.

Finnes det 2 stk Jacob Giønge Tønder, dette synes jeg høres helt merkelig ut. Jeg lurer fært på denne her.

Det er en Jacob Giønge Tønder som gifter seg 14 juli 1774 i Kragerø med Helvig Elisabeth Heuck, og denne Jacob Giønge Tønder

døde 1806.

Enten ble Ingeborg Elisabeth Kyhn skilt fra mannen, eller så ble datteren Jacobea Elisabeth født utenfor ekteskap.

Det er litt rart dette da presten ikke skriver uekte i kirkeboken, slik han har gjort med 3 barn foran.

Ingeborg Elisabeth levde helt til 1810.

Navnet i seg selv Jacob Giønge Tønder høres ikke helt vanlig ut. Er det noen som vet noe om denne saken,

hør gjerne fra dere.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8451&idx_id=8451&uid=ny&idx_side=-92

Jacobea Elisabeth døpt 5 okt. 1770

Jeg kan jo nevne at denne som gifter seg i 1774 var Byfogd i Kragerø.

Tønder, Jacob Giønge. Byfoged 1773 og samtidig veier, måler og vraker i Kragerø 1782-91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg holder en knapp på at barnet (Jacobea Elisabeth Tønder) som ble døpt på Bragernes 5/10-1770 var født u.e.,

og at begge foreldrene, Jacob Gjønge Tønder og Ingeborg Elisabeth Kyhn (fra Bragernes), giftet seg på

hver sint kant året etter, han i Kragerø, der han var blitt byfogd, og hun vel i Ullensaker.

Kanskje (senere ?) prokurator Jochum Werner (Ingeborg E.'s ektemann) også oppholdt på Bragernes rundt 1771-1773 ?

Helvig (Hedvig) Elisabeth Heuck (Heuch) er datter av Halvor Andersen Heuch (i Kragerø) og hustru Maria Halvorsdatter Soelberg,

og søster av Peter Andreas, Georg Christian og Johanne Cathrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

.

Ja jeg vet ikke hva jeg skal si om enkekassen når det gjelder dødsår og datum på Anne Margrethe.

Kun vært inne på enkekassen 2 ganger, og begge gangene helt feil. Så den er ikke helt å stole på.

Dåpsdatoen stemmer på Anne Margrethe - men dødsfallet, ganske langt unna. 

Anne Margrethe Kyhn gift med Keilhau døde 21 februar 1807 på gården Oppen og ble begravet 7 mars 1807 i Ullensaker.

Sender med Link:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-138

Ganske langt ned på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke hva jeg skal si om enkekassen når det gjelder dødsår og datum på Anne Margrethe.

Kun vært inne på enkekassen 2 ganger, og begge gangene helt feil. Så den er ikke helt å stole på.

Dåpsdatoen stemmer på Anne Margrethe - men dødsfallet, ganske langt unna. 

Anne Margrethe Kyhn gift med Keilhau døde 21 februar 1807 på gården Oppen og ble begravet 7 mars 1807 i Ullensaker.

Sender med Link:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-138

Ganske langt ned på venstre side.

.

Da stemmer kanskje heller ikke den dødsdatoen (28 Nov 1810) (på Nedre Sundby, Ullensaker, AK ?)

som angis av 'Enkekassen' for Anne Margrethe's faster Ingeborg Elisabeth Kyhn (døpt på Bragernes 12 Jun 1745) ?

Ingeborg Elisabeth bor tydeligvis fremdeles på Bragernes da hun som 25-åring føder sin utenomekteskapelige datter i 1770.

Hennes siste ektemann, major Louis de Brøcher (g. 1795) må etter enkassens informasjon være død før 28 Nov 1810.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Da stemmer kanskje heller ikke den dødsdatoen (28 Nov 1810) (på Nedre Sundby, Ullensaker, AK ?)

som angis av 'Enkekassen' for Anne Margrethe's faster Ingeborg Elisabeth Kyhn (døpt på Bragernes 12 Jun 1745) ?

Ingeborg Elisabeth bor tydeligvis fremdeles på Bragernes da hun som 25-åring føder sin utenomekteskapelige datter i 1770.

Hennes siste ektemann, major Louis de Brøcher (g. 1795) må etter enkassens informasjon være død før 28 Nov 1810.

.

Ingeborg Elisabeth døde 27 november 1810 på Nedre Sundbye og begravet 12 desember 1810 i Ullensaker.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-148

Første avsnitt høyre side 

Han Brøcher skal ?? døde 31 juli 1800?? Jeg har i hvert fall ikke funnet den. Så jeg står ikke inne for den datoen.

Noen andre som vet. Datoen har jeg fra Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-128

Denne har jeg helt oversett. Ikke helt enkelt å se.

Louis de Brøcher død 30 juli 1800 på Gisleved.
begravet 11 august 1800 på Hovind i Ullensaker.

Den står helt i margen-på tvers langsetter siden på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm Friderich Keilhau

ABT 1760 - BEF 16 Jul 1802
•RESIDENCE: Bosatt på Giestad, Hovind, Ullensaker, AK (1801)
•OCCUPATION: 'Premier lieutenant og titulair capitaine og gaardbeboer' (1801)

•BIRTH: ABT 1760, (1801: 'Wilhelm Christian' Keilhau)
DEATH: BEF 16 Jul 1802, Giestad, Hovind, Ullensaker, AK ?
•EVENT: B. i 1801: Jens Kristian 14, Christiana Soph. Magdal. 11. Margr. 9

Per

Var inne på tavlen din som ligger på nettet og så dette.

Hvor har du disse opplysningene fra? Dette medfører ikke riktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Wilhelm Christian Keilhau  (1760-1834) :

• Bosatt på Giestad, Hovind, Ullensaker, AK (1801)
  • Yrke: 'Premier lieutenant og titulair capitaine og gaardbeboer' (1801)

• Barn i 1801: Jens Kristian (14), Christiana Sophia Magdalena (11). Margrete (9)

I 1801 finner vi på Biri Prestegård en John David Bertram Keilhau (38), som er bror av Wilhelm.
(De har begge en datter ved navn Christiana/e Sophia/e Magdalena/e).

Dette innlegget kunne like gjerne vært slettet nå, men er istedet korrigert pånytt 12/12 kl: 11:55.
Mange takk til Wenche (#298) og Leif (#299) for korreksjon, og for omfattende supplerende informasjon om Keilhau !

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok fremdeles helt på villspor når det gjelder Wilhelm Christian Keilhau, for det var det han het, ikke Friderich. De bruker hvis navnet om hverandre.
Hvorfor har du godt utfra at han døde før sin kone.?

Regner med at de skriver riktig navn på gravstøtten, samt at hans sønn Jens Christian oppkaller sin sønn med faderens navn.

Sønnen var gift med Sophie Albertine von Rohweder. Hennes foreldre var Oberst Christian Rohweder og Dorothea Cathrine Schlanbusch.

Her kommer litt av det jeg vet om Wilhelm Keilhau.
Wilhelm Keilhau tok seg en tur til Gausdal når hans kone var syk, der traff han en jente med navn Berthe Christensdatter som han fikk barn med
Hun fødte han et pikebarn med navn Anne Margarethe (Sikkert for å hedre hans kone som i mellomtiden var død).
Anne Margarethe hans datter ble født på Gausdal og døpt 29 mai 1807.
Etter at hans kone døde flyttet han til Bauker i Gausdal. Han ble Oberst i 1823.
Han ansatte sin elskerinne Berthe Christensdatter som sin husholderske og tok henne med seg til Frostad i Kvam i Fron Herred.
I 1815 fikk de en datter til med navn Dorothea som da ble døpt 15 oktober 1815.
De to giftet seg aldrig. Derimot giftet hun seg i 1822 med en fra Heggerusten i Kvam. De fikk en sønn som senere døde. 

Wilhelm Keilhau ble senere Generaladjutant.

Han døde i 1834 på Frostad i Kvam og hans elskerinne Berthe Christensdatter døde 25 januar 1751 på Frostad i Kvam.

På Kvamskjørkjegarden skal det finnast eit gravminne med denne innskrifta:
Her under hviler Chefen for den Gulbrandsdalske Musqueter Corps
VILHELM CHRISTIAN KEILHAU, Ridder af Sværdordenen
Fød i HOLSTEN 27 de Juni 1760 og døde Paa Gaarden Frostad i Kvam den
15de Januar 1834 i en Alder af 74 Aar Fred med dit Støv!

Her kommer linkene:
Hans datter Anne Margarethe
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-311
Du finner henne på vestre side. Her har presten skrevet Wilhelm F Keilhau

Her kommer datteren Dorothea
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-120
Øverst på venstre side. Her er han Major.

Hans eget dødsfall:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9257&idx_id=9257&uid=ny&idx_side=-231
Nest sist på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-85
Datteren Margarethe Keilhau gift 20 august 1813 i Ullensaker med Hans Wohlert Urban Fabritius

Margarethe Keilhau døde i Barselseng 1 august 1817 på Kauserud i Ullensaker begravet 7 august 1817 i Ullensaker.
Fikk da en dødfødt datter. De fikk flere barn.  
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-102

Hans Wohlert Urban gifter seg om igjen 2 september 1818 i Ullensaker med Ursula Andrea Ingier.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-200

Hans Wohlert Fabritius foreldre var Friderich Fabritius og Catharina Maria Bruun. Hans Wohlert Fabritius ble født i
København. Døpt 25 mai 1784 i Christiansborg Slottskirke i København.

Han døde 18 desember 1831 på Kauserud i Ullensaker og begravet 28 desember i Ullensaker.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-133

Lenke til kommentar
Del på andre sider