Gå til innhold
Arkivverket
Arnt Flønes

Tyding av kirkebok - far og to sønner omkom på sjøen

Recommended Posts

Arnt Flønes

Trenger litt hjelp med å tyde hva som står i kirkebok for Nordland fylke, Hemnes, Ministerialbok nr. 825A07 (1820-1826), Døde og begravede 1824, side 194-195. 

Er spesielt interessert i det som står om avdøde nr. 31, 33 og 34 på side 194, kolonnene Dødsdagen og Begravelsesdagen.

I tillegg er jeg interessert i det som står i kolonnen Anmerkninger på samme side.

Christen Jakobsøn var min tipptippoldefar. Han og sønnene Jacob og Israel døde alle sammen i løpet av kort tid vinteren 1822. Jeg klarer bare delvis å tyde det som står i kirkeboka, så jeg håper noen kan hjelpe meg med å få alle brikkene på plass.... 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2554&idx_id=2554&uid=ny&idx_side=-203

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

31. | død i Lofoden i Vinterfisket | blev i Lofoden Jordsat. | Christen Jacobsen | Gaardbruger Fugelmyhrhaug | 50 Aar.

33. | Var paa samme Baad samme Dag. – | ej funden | Jacob Christensen | Søn af Christen Jacobs: Fugelmyrhaug | 17. Aar. |

34. | Var ogsaa paa samme Baad | ej funden | Israel Christens. | ogsaa Søn af Christen Jacobsen Fugelmyhrhaug. - | 15. Aar. |

Merknaden - her er det eit ord eg ikkje greier: 

Alle omkommen paa Ranfiorden i Selskab med Ane Arendat[ter] vid: Qvindf: 28. paa en Reise fra Kirken. Christen Jacobsens Enke mist-stet i en __ Mand og 2de Haabfulde Sønner, Jacob Nilsen efterlader sig mange Uforsørgede Børn. –

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Flott, Atle :)

Det manglende ordet:

...mistet i en Uge Mand og 2de...osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

Var nok det eg trudde, men det gav ikkje meining - gjekk dei ikkje med same dagen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Faren døde vel på vinterfiske i Lofoten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

Hahaha! (Eg ler ikkje av ulukka, altså - men at det går an å slå saman Lofotfiske og Ransfjordskyrkjeferd...) Takk, Åsbjørg! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.