Gå til innhold
Arkivverket

My Heritage har gitt meg nytt etternavn.


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Personlig synes jeg det er en uting og legge levende mennesker ut på nettet. Jeg fant nettopp ut at en rekke personer har lagt ut hele familien min på MyHeritage åpent og fritt. Det er vel et par utlendinger og en del norske som har besluttet at de ikke likte etternavnet og ga meg et nytt.

 

Da har du tydeligvis ikke mye peiling på hva du driver med. Komme i kontakt med noen av dem er umulig med mindre jeg ønsker å støtte MyHeritage med noen USD 9.95 pr måned, for du må melde deg inn for å kontakte folk for å si at de har feil informasjon.  Kjempeirriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme. Hele min familie, inkludert min gamle mor, lå ute på nettet med  fullt navn og bilde m.m., og jeg selv figurerte med et feil etternavn (dvs ektefellens, som jeg aldri har brukt).  Sant å si var jeg så "frekk" at jeg tok en telefon til vedkommende og fortalte hva jeg mente om at han publiserte opplysninger om høyst levende personer, altså min mor,  og det på en slik måte at også folk som ikke er medlemmer på My Heritage hadde innsyn i både det ene og andre.   Selvsagt møtte jeg ingen forståelse for "problemet", men opplysingene ble likevel slettet etter en dag eller to.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbakemelding fra en av dem, og han skulle fjerne meg og mine barn, så får vi se om det kommer noen respons fra alle de andre. Hadde MyHeritage vært voksne og hatt noe vett hadde de privatisert levende personer. Jeg sendte forøvrig en meldig til dem også. Skal bli spennende å se deres respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Har sett at noen kommenterer at de er blitt lagt til på MyHeritage, og ikke liker det.  Skjønner ikke helt hvorfor det er er "verre" å ligge på MH en at de selv oppretter en profil på Face Book.  På FB forteller de om familien. Hvor flinke de er til "alt" og om de er på hytta eller i syden med "tomt hus/leilighet" så det er fritt frem innbruddtyvere etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke alle som har en profil på Facebook, og slett ikke en dame som nærmer seg de 80 og ikke er interessert i å bli eksponert for "hele verden"!

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ein viss skilnad på å aktivt velje å leggje ut informasjon om seg sjølv og det å leggje ut profilar av andre mot sin vilje. Men så kan ein hevde at dersom ein er ute etter informasjon om levande personar vil ein uansett finne mykje via skattelister, telefonkatalog, google, bygdebøker og gamle aviser (Nasjonalbiblioteket). Skilnaden vert ofte berre at det krev litt meir tid og innsats å få tilgang til den same informasjonen som ein finn i eit slekstre.

 

I utgangspunktet er det ikkje opplagt for alle kvar grensa går. Difor trur eg at kurs i slektsgransking for nybyrjarar bør innehalde litt om kva som er god folkeskikk når det gjeld behandling av opplysningar om levande personar. Generelt er nøyaktigheit (og kunnskap om kjeldebruk) eit anna viktig emne, og det er heilt på trynet når det vert lagt ut opplysningar om folk utan at dei er spurde, og opplysningane dessutan er feil.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Geir.

 

Selv om man er på FB så er det ikke alle som legger ut opplysninger eller bilder om seg selv elle andre. Og de som gjør det velger selv hva de vil legge ut. Så jeg synes ikke du skal skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi helt klart et forum som er sterkt kritisk mot å legge ut data på netet !

Men skal vi da avslutte den fine norske tradisjon med slektböker ?

 

De fleste slektböker har blitt trykte i meget begrenset opplag og gitt bort eller

solgt til medlemmer i familien.

 

Så har da tekniske fremskritt gjort at vi alle har kastet våre skrivemaskiner,

vi har brukt email, og nu er det svært mange som synes at SMS eller Facebook

er enklere enn email. 

 

Hva da med slektbökene ? De kan trykkes og selges med alle data.

Eksempel: Danmarks Adels Aarbog, Slegten Schröder, ....

Får man lov å dele elektronisk produserte slektböker med familien ?

Svar: det er sikkert ok, bare de ikke kommer i feil datore og legges ut.

Jeg praktiserer dette med stor forsiktighet. http://www.falsen.se/

Jeg legger også ut informasjon i mapper som krever lösen.

Kjenner meg litt usikker på dette ! men det er en bra teknisk lösning,

se f.eks. http://www.falsen.se/Hjort/hjort.html

 

Jeg er ofte inne i http://geni.com/ for å rette feil eller lete,

ideen med en felles databas er jo strålende, men dessverre er

både Geni, MyHeritage, Geneanet og andre feilkonstruerede.

 

Dessverre er det kanskje nödvendig å skjule data om levende,

men det er forferdelig trist - Isteden for å dele informasjon sitter

nu hver enkelt familiemedlem på sine data.

 

Jeg tror slektbökenes tid er ute.

 

Amatör-e-book-producent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir, igjen, fullstendig skivebom å skylde på MyHeritage.

 

Når bilen din går tom for olje, skylder du da på Toyota? Nei, så dum er man jo ikke, i verste fall skylder man på tufsen nede på bilverkstedet som ikke gjorde det han skulle.

 

Det er en gjenganger, man legger skylda på MyHeritage, på Geni, på den ene eller den andre produsenten av software som viser frem slektstre på nett. Hvorfor prater man i det hele tatt om produsenten, når det helt åpenbart ikke er dem som har lagt ut opplysningene? Det er for meg helt hinsides. Skal jeg saksøke Toyota, fordi bilen gikk tom for olje? Toyota har enkle bruksanvisninger, det samme har MyHeritage. Toyota gjør det veldig klart hva du må være oppmerksom på, det samme gjør MyHeritage. Toyota advarer mot å begå straffbare handlinger, det samme gjør MyHeritage.

 

I første post her hevdes det at man må betale for å komme i kontakt med en bruker. I tredje post fortelles det at man har kommet i kontakt med en av dem som har lagt ut opplysninger. Da er jeg spent, hvordan klarte du det uten å betale? Var det fordi det faktisk var mulig å kontakte vedkommende uten å betale allikevel? Høyst sannsynlig tror jeg. MyHeritage har nemlig tenkt på slikt, og har blant annet som en del av standardteksten hver enkelt bruker får når man oppretter en personlig side, en link til et kontaktskjema hvor man enkelt (enklere enn å skrive en e-post) kommer i kontakt med den som eier siden.

 

Jeg har tidligere merket meg at en eier av et relativt kjent nettsted som legges ned i disse dager har fått kjeft fordi han har lagt ut kopier av bøker som andre har skrevet. Han fikk ikke kjeft for å legge dem ut på nett, ikke fordi han tok jobben med å scanne og gjøre det tilgjengelig, men fordi han la ut bøker som inneholdt kjente feil!

 

 

Vi voksne, som skal lære opp unger til å skille mellom rett og galt, klarer ikke knapt å se hvem som har den faktiske skylda og blander inn andre uvedkommende for å styrke egen sak! Dette blir for galt! Skal man dele ut skyld, så bør man i det minste ikke blande inn uvedkommende som ikke har gjort noe galt. I dette tilfellet så er det jo utelukkende dem som har kjøpt eller lånt seg plass hos en tilbyder og lagt ut opplysningene, ingen andre.

 

 

Sånn at det ikke er tvil, så er jeg for all del enig i prinsippene, ikke legg ut opplysninger om nålevende med mindre du har snakket med dem på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen måte å kontakte brukere på MyHeritage uten å betale (og det gjør jeg ikke!). Det er en uting, og det er MyHeritage som lager problemene. Hvis noen har andre erfaringer er jeg svært interessert i å høre.

Selvsagt har man Gule sider og Google, men det er en annen sak.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være MyHeritage sin feil når det er brukeren som legger ut opplysninger og brukeren som eventuelt gjør seg utilgjengelig?? Unnskyld, men den påstanden virker jo å være hinsides fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være MyHeritage sin feil når det er brukeren som legger ut opplysninger og brukeren som eventuelt gjør seg utilgjengelig?? Unnskyld, men den påstanden virker jo å være hinsides fornuft.

Det er fordi MyHeritage eier nettstedet og faktisk har ansvaret for det. Det er fordi det er MyHeritage som gjennom sin programvare gjør at man ikke på en enkel måte (gjennom nettstedet) får tak i deres kunder som legger ut data om andre personer! Kort sagt - det er My Heritage som har bukten og begge endene - og bestemmer hva som skal/kan synes på deres nettsider!

 

- og - siden du åpenbart kjenner MyHeritage så godt: Hvor finner man innstillingen for å åpne mulighet for at andre skal kunne kontakte på MyHeritage?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi MyHeritage eier nettstedet og faktisk har ansvaret for det. Det er fordi det er MyHeritage som gjennom sin programvare gjør at man ikke på en enkel måte (gjennom nettstedet) får tak i deres kunder som legger ut data om andre personer! Kort sagt - det er My Heritage som har bukten og begge endene - og bestemmer hva som skal/kan synes på deres nettsider!

 

- og - siden du åpenbart kjenner MyHeritage så godt: Hvor finner man innstillingen for å åpne mulighet for at andre skal kunne kontakte på MyHeritage?

 

Det er vel liten tvil om at eieren av nettstedet er den som styrer hvilke opplysninger som kan legges ut fritt, her i form av mennesker som er i live. Det kan ikke være noe vanskelig for MyHeritage eller andre å skjule alle opplysninger om levende mennesker og dette burde de av etiske grunner gjøre. Det er også nettstedets valg at brukerne kan legge seg inn med et alias eller annet som gjør at de ikke kan kontaktes av ikke-betalende brukere.

 

De fleste nettsteder som krever medlemskap har dataene sine skjult både for søkemaskiner som google, og for utenforståendes innsyn. Betales det ikke, får du ikke tilgang til dataene, så enkelt bør det være. Og hvis folk er interesserte og nysgjerrige, får de betale for å se opplysningene som ligger der.

 

Det er ingen unnskyldning for seriøse firmaer på dette feltet at Facebook og Instagram finnes, for den sakens skyld om private legger ut slektstrær på eget nettsted uten å ta hensyn til etiske regler og vanlig folkeskikk. Det er stor forskjell på at folk frivillig legger ut informasjon om seg selv på Facebook, enn det er å få sin nære slekt lagt ut på nett av andre utenforstående.

 

Jeg ser det er nevnt slektsbøker og bygdebøker, skattelister og annet i samme åndedrag som nettbaserte løsninger også. Når det kommer til slekts- og bygdebøker er dette en helt annen sak. Bøker er laget i et begrenset opplag, og de må letes opp på en annen måte. Opplysningene er ikke så lett tilgjengelig som ved et tastetrykk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren velger selv hvorvidt dette skal være mulig – dette kan man styre under personvernsinnstillinger. Forøvrig er jeg enig med Steen her, man kan ikke klage på løsningen for hvordan brukeren velger å bruke den. Brukeren velger selv å publisere data, og godtar også hvordan dette blir presentert ved at man tar noen valg når det gjelder personvern - herunder om man ønsker at informasjon om nålevende skal være tilgjengelig eller ikke. Dette er ikke noe MyHeritage overstyrer for deg.

 

1. Sett opp personvernsinnstillinger slik at andre kan finne og se den offentlige profilen.
2. Gå til Google.no og søk på eksempelvis «kjell arne brudvik site:myheritage.no»
3. Du får 2 treff, et til min profilside – og et til min familieside.
4. Går du inn på profilsiden må du velge å se på familiesiden.
5. På familiesiden vil du se ute til venstre, «Kontakt nettstedets administrator»
6. Du må være registrert for å kunne ta kontakt; men registreringen er gratis.
7. Er du snill – så legger du inn e-post/telefon på velkomstmeldingen man får på den offentlige profilen.
 
MERK: Haarbye poengterte at kontakt fungerer bare for betalende medlemmer.
Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra siden:

http://www.myheritage.no/help/no/2012/12/hva-far-jeg-med-myheritage-premium-abonnement/

Hva får jeg med MyHeritage Premium abonnement?

 

<snip>

 

* Premium Smart Matching – bekreft eller avslå treff, få kontakt med administrator for familiesiden, automatisk sammenslåing av familietrær.

 

---------------------

 

Man må altså betale for å komme i kontakt med andre brukere for ev. å få korrigert/slettet informasjon.

 

Jeg har et sk. basis-abonnement der, og dette er personverninnstillingene jeg kan velge i, ingenting om kontakt her:

 

 

Tillat andre å finne og se min offentlige profil (anbefalt)
Vis mitt virkelge navn til medlemmer utenom min familie
Vis min generelle alder, f. eks. "tredveårene" til medlemmer utenom familien min
Tillat medlemmer å kommentere på min profil
Varsle meg om medlems kommentarer
Aktiver Search Connect™

 

Så igjen spør jeg dere som mener at MyHeritage ikke kan lastes for manglende mulighet til å få tak i brukere som legger inn opplysninger om levende personer: Hvor er denne innstillingen?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel spørsmålet hvorvidt man kan komme i kontakt med personen - og som jeg nevner, så lenge den offentlige profilen er der - så har man mulighet til å ta kontakt. Da kan man komme med forslag direkte til personen - men ja, du har ikke tilgang til å sende inn endringsforslag - men det var vel heller ikke spørsmålet. Utover det, det bør jo selvfølgelig være innenfor normal praksis at man ikke viser informasjon om nålevende mennesker - der er vi nå enige.


Har derimot brukeren skrudd av denne offentlige profilen, så er det straks vanskeligere - da må man gjøre det ved å søke opp telefonnummeret til personen ved gulesider eller lignende - og ta en telefon. De fleste vil nok være langt mer behjelpelig når man får en telefon fremfor en sint e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sett opp personvernsinnstillinger slik at andre kan finne og se den offentlige profilen.

2. Gå til Google.no og søk på eksempelvis «kjell arne brudvik site:myheritage.no»

3. Du får 2 treff, et til min profilside – og et til min familieside.

4. Går du inn på profilsiden må du velge å se på familiesiden.

5. På familiesiden vil du se ute til venstre, «Kontakt nettstedets administrator»

6. Du må være registrert for å kunne ta kontakt; men registreringen er gratis.

7. Er du snill – så legger du inn e-post/telefon på velkomstmeldingen man får på den offentlige profilen.

Sorry, jeg er logget inn på MyHeritage og kommer inn på din familieside. Klikker jeg på "Kontakt nettstedets administrator", så får jeg bare "tilbud" om å betale penger.

 

"Denne funksjonen er kun tilgjengelig til Premium- ogPremiumPlus-medlemmer på MyHeritage. En oppgradering av din side er påkrevd, og vil la deg kontakte personer uten begrensninger, inkludert brukere du deler Smart Matcher med."

 

Så du må nok rette opp personverninnstillingene dine... ;)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja da får jeg trekke tilbake det - rimelig sikker på at det en gang i tiden var mulig å sende melding direkte; men for all del - de har vel sikkert sett sitt snitt til å tjene mer penger ved å fjerne dette også - noe som jo knapt er merkelig, de er jo et selskap i bunn og grunn. Nå er jeg vel "litt" innafor, med tanke på at e-posten min står på den offentlige profilen; så da kan vi vel heller si som så at brukere av MyHeritage bør i det minste opplyse om en e-post der slik at det faktisk er mulig  :)


Har forøvrig redigert mitt opprinnelige svar; men jeg mener nå fremdeles at det nå er brukeren som har valgt å bruke denne løsningen - at brukeren da ikke legger til rette for at man enkelt kan ta kontakt - er jo i bunn og grunn brukerens ansvar. Dog - etisk sett kan man sikkert argumentere med at MyHeritage bør i det minste legge til rette for bedre personvern og en minstemulighet for kontakt. Men igjen - de gir deg faktisk muligheten; som da å opplyse om kontaktdetaljer. Ergo bør man heller rette hjertesukket mot brukeren av disse løsningene fremfor leverandøren. Der vil man uansett bare møte døve ører.

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du husker rett, Kjell Arne. Det var mulig å sende meldinger på MyHeritage med gratis abonnement inntil 9-12 måneder siden (sånn cirka.) Tror dette ble fjernet kort tid etter at de slo seg sammen med Geni.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden startet med dette utsagnet:

 

Komme i kontakt med noen av dem er umulig med mindre jeg ønsker å støtte MyHeritage med noen USD 9.95 pr måned, for du må melde deg inn for å kontakte folk for å si at de har feil informasjon.  Kjempeirriterende.

Et halvt døgn etter - og etter 17 svar - så er det fortsatt noen som ikke "tror" på dette, og mener MyHeritage ikke kan lastes for dette. Hvilken del av setningen er det dere ikke forstår? Jeg blir litt oppgitt. Hvorfor forsvarer dere et firma som hover inn store summer på nettopp at de tillater kundene å legge ut personopplysninger om hvem som helst, men ikke tillater at de blir kontaktet? - og åpenbart vet kundene heller ikke om hvor vanskelig det er å komme i kontakt med dem?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist uke holdt jeg 3 nybegynnerkurs i slektsforskning med  ca 40 deltakere. I kveld skal jeg holde et nytt kurs med 20 deltakere.

 

Jeg fraråder alle nybegynnere å legge ut data på nettet. Men jeg fraråder de ikke til å finne opplysninger der som de deretter må sjekke mot primærkildene.

 

Min mening er at man skal være både dreven og trygg i slektsforskning og mekanismene i nettbaserte programmer før man selv legger ut noe. Jeg for min del har aldri lagt ut noe i disse programmene på nettet, og jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å gjøre det.

 

Men jeg er helt enig i at det ikke er selve programmet eller nettet som er syndebukken. Det er homo sapiens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel spørsmålet hvorvidt man kan komme i kontakt med personen - og som jeg nevner, så lenge den offentlige profilen er der - så har man mulighet til å ta kontakt. Da kan man komme med forslag direkte til personen - men ja, du har ikke tilgang til å sende inn endringsforslag - men det var vel heller ikke spørsmålet. Utover det, det bør jo selvfølgelig være innenfor normal praksis at man ikke viser informasjon om nålevende mennesker - der er vi nå enige.

Har derimot brukeren skrudd av denne offentlige profilen, så er det straks vanskeligere - da må man gjøre det ved å søke opp telefonnummeret til personen ved gulesider eller lignende - og ta en telefon. De fleste vil nok være langt mer behjelpelig når man får en telefon fremfor en sint e-post.

 

Som du sier, det bør være innenfor normal praksis at man ikke viser informasjon om nålevende mennesker.....altså mener du vel, som meg og andre, at dette KAN MyHeritage og andre nettsteder velge som regel. Men de gjør det altså til hver enkelts ansvar isteden. Vel vitende om at opplysningene lett kan finnes ved å benytte søkemotorer på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune; selvfølgelig – jeg mener det er en uting at man publiserer informasjon om nålevende – og mener også at leverandører bør i alle fall etterstrebe at man gir brukeren gode instrukser på hva som er god skikk – jeg vil nok tro at mange som publiserer slekten åpent gjør så uten at de helt er klar over hva de har takket ja til – og det er nok en bevisst strategi fra MyHeritage (og andre). Moralsk sett burde de vist store varsellamper om at du nå er på vei til å gjøre et (trolig) dumt valg; men det vil jo da føre til at færre finner treff på søkemotorer; og mindre inntjening.

 

Derimot – så fritar det ikke brukeren sitt ansvar å forstå bruken av løsningen. Man kan ikke komme i etterkant og skylde på DNB for at kontoen er tom når man kom i skade for å overføre hele sparekontoen sin til en annen person – bare fordi man ikke forsto bruken.  :)

 

Derfor så håper jeg at dere som avholder slike nybegynnerkurs – til tross for at dere nok gjerne ser at man holder seg unna – nok med stor fordel kan være innom tematikken rundt disse nettbaserte-løsningene – nettopp for å vise hvor enkelt og raskt man kan gjøre feil; og hvor vanskelig det er å rette opp i dette i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette, Kjell Arne. Alle som holder kurs, eller som på annen måte driver opplæring av ferske slektsforskere, burde ha med noe om dette temaet. Det dreier seg både om bildebruk, publisering av levende menneskers personalia på nett og etikk i vid forstand.

 

Til og med når det gjelder å koble mennesker til feil slektstre eller med feil foreldre, å oppgi giftermål mellom feil personer, gi personer annet etternavn osv, er dette egentlig like alvorlig som det andre vi har diskutert over. Merk at jeg nå snakker om levende mennesker. Her fritar det ikke brukeren.

 

Så er det helt klart at firmaene i denne bransjen er kyniske. De driver ikke firmaet for slektsforskningens fremme, men for hard valuta og for å tjene penger på hobbyen vår.

 

En annen ting folk som kjøper medlemskap hos disse bør vite, er at når man slutter å betale abbonementet blir ikke slektstreet du har lagt inn borte. Det er da nettstedets eiendom, og de bruker dette videre for å markedsføre seg og for å tjene penger på opplysningene vi har lagt igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere – vi kan vel da slå fast at når det tidligere var mulig å kontakte medlemmer – så ble denne muligheten gjort til en del av betalingsløsningen rundt når de kjøpte opp Geni. Derfor, vil det da bare være 3 muligheter for å ta kontakt med en bruker i dag.

 

1. Kjøpe tilgang og bruke det interne meldingssystemet.

2. Slå opp navnet på personen i telefonkatalogen og ringe.

3. Søke på personen og se om man kan finne noen andre arenaer å kontakte på, type Facebook og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.