Gå til innhold
Arkivverket

Julekalender 2014


Arkivverket - Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Det var vel kun de som hadde inntekt som ble ført opp i adressebøkene.

 

Nei, det var nok bare familiens "hovedperson" som ble oppført. Dersom familien f.eks. besto av gifte foreldre med to barn, vil bare mannen stå oppført - ikke hustru eller barn. Om hustruen hadde inntektsgivende arbeid eller ei, spilte ingen rolle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok bare familiens "hovedperson" som ble oppført. Dersom familien f.eks. besto av gifte foreldre med to barn, vil bare mannen stå oppført - ikke hustru eller barn. Om hustruen hadde inntektsgivende arbeid eller ei, spilte ingen rolle.

 

Prinsippene for hvem som ble oppført har antakelig endret seg over tid. At kun hovedpersonen ble ført opp, stemmer i alle fall ikke for alle årganger.

 

Jeg har funnet fram mine notater om en familie jeg har jobbet med tidligere. I 1933 finner jeg oppført faren i familien og deres tre ugifte døtre ("frøken" x, y og z), som da var i alderen 22-26 år. Faren i familien døde dette året, og i 1934 finner jeg oppført mora i familien ("enkefru") og de samme tre ugifte døtrene. I 1940 oppføres også sønnen, som da var blitt 24 år. Alle bodde på samme adresse, så de tilhørte samme husstand.

 

I adresseboka for 1980/1981 kalles navneregisteret "Register over innbyggere over 20 år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok bare familiens "hovedperson" som ble oppført. Dersom familien f.eks. besto av gifte foreldre med to barn, vil bare mannen stå oppført - ikke hustru eller barn. Om hustruen hadde inntektsgivende arbeid eller ei, spilte ingen rolle.

 

 

Ja, det må vel være noe slikt. Mor hadde inntektgivende arbeid, hun tjente til og med bedre enn far. Men dette var jo før kvinneåret 1975.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11. desember: Sjøinnrulleringsmateriale for Tvedestrand (47 protokoller) fra arkivet Tvedestrand mønstringskrets (Statsarkivet i Kristiansand).

 

 

I går var det ordinær publiseringsdag, og da ble det publisert ca. 20 nye kirkebøker, tre panteregistre fra Oslo byskriverembete, 19 ekstrarettsprotokoller fra Nedre Telemark sorenskriveri og ti skifteprotokoller fra ulike embeter under Statsarkivet i Trondheim.

Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. desember: Oslo adressebok 1975/1976 (to bind) og 1980/1981 (to bind)

 

Jf. 9. desember. Vi hadde to årganger til på lur, men nå er det dessverre stopp inntil nye årganger eventuelt skannes.

 

03:52?? Nattevakt, Kristian? :)

 

Uansett, om dere går til http://www.genealogi.no/node/731 vil dere finne registeret til Hirsch samlinger over militære fritt til nedlasting. Det inneholder ca. 32.000 navn på danske og norske militærpersoner, vesentlig offiserer, fra ca. år 1600 til 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med flere adressebøker for Oslo. Jeg håper dere ved en senere anledning kan skanne adressebøkene på 1800-tallet også. Jeg har avfotografert 1871 og 1883. De er tilgjengelige under Oslo her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 19/12 #38 så får jeg opp feil opplysninger. 19. desember: Norske embetskalender i 3 bind ..... Den lenka går til Ministerialbok for Bodin prgj., Straum sokn 1894-1904, mini Skjerstad prgj., Misvær 1913-1935 og mini Skjerstad prgj., Skjerstad 1913-1932.

 

Sjekket på nytt før jeg sendte dette, og nå får jeg opp embetskalendrene. Jeg hadde ingen andre sider åpne.

Samme type feil har jeg vært borti en gang før, og meldt i fra. Det var noe i forbindelse med Drammen/Strømsø om jeg nå ikke husker helt feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 19/12 #38 så får jeg opp feil opplysninger. 19. desember: Norske embetskalender i 3 bind ..... Den lenka går til Ministerialbok for Bodin prgj., Straum sokn 1894-1904, mini Skjerstad prgj., Misvær 1913-1935 og mini Skjerstad prgj., Skjerstad 1913-1932.

 

Sjekket på nytt før jeg sendte dette, og nå får jeg opp embetskalendrene. Jeg hadde ingen andre sider åpne.

Samme type feil har jeg vært borti en gang før, og meldt i fra. Det var noe i forbindelse med Drammen/Strømsø om jeg nå ikke husker helt feil.

 

Fra klokka 01 hver natt kjøres det en oppdatering av metadatabasen. I noen korte minutter omkring klokka 02, i det oppdateringa avsluttes, er det noen tabeller som ikke er synkroniserte, og dermed oppstår dette fenomenet. Det må vi bare leve med. Antallet brukere er vanligvis lavt omkring klokka 02.

22. desember: Jordavgifta etter forordning 1. oktober 1802 for Øvre Telemark fogderi (4 protokoller) i arkivet Rentekammeret, Realistisk ordnet avdeling (Riksarkivet).

 

Jf. 5., 12. og 16. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24. desember: Vi ønsker alle god jul med følgende kinderegg:

  • Registerkort over utflyttede menn fra Kristiania 1906-1914, etternavn A-J, fra arkivet Oslo folkeregister, Registerkort (Statsarkivet i Oslo). Statsarkivet i Oslo har tatt initiativ til skanning av denne kildeserien, som en gave i forbindelse med at SAO er 100 år i år. Som det går fram av Arkivportalen, er det de første fem av 1643 enheter i denne kildeserien som er skanna. SAO har til hensikt å skanne ytterligere tjue enheter i løpet av 2015, og med det fullføre tidsrommet 1906-1914. Det er ellers viktig å legge merke til at registerkortene er ordnet alfabetisk på etternavn, som hovedregel etter fonetisk lesning. For eksempel vil Christensen være ordnet under K. Av unntak ser det ut til at en del etternavn på C av utenlandsk opphav, er ordnet under C, til tross for at de uttales med K (Castello, Cook, m.fl.). 
  • To arkivstykker med militære ruller fra henholdsvis ca. 1717 og 1726, nemlig legdsruller for Totenske, Hedemarkske, Larvikske og Jarlsbergske kompanier ca. 1717 fra arkivet 1. Sønnafjelske (Akershusiske) dragonregiment (Riksarkivet), og hovedlegdsruller 1726 for områdene rundt Oslofjorden fra arkivet Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling (Riksarkivet). Disse rullene er fabelaktige slektshistoriske kilder, i det de - om enn med ujevn grad av detalj - registrerer en stor del av den mannlige befolkninga.
  • Folketelling 1815 for Ytre Holmedal (nå: Fjaler) prestegjeld fra arkivet Fjaler prestearkiv (Statsarkivet i Bergen). Denne kilden er nylig overført fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, der den har vært arkivert i det kommunale arkivet for Fjaler. Det er Fylkesarkivet som har skanna den. I tillegg til at vi legger ut de skanna bildene, legger vi også ut en transkripsjon utført ved Statsarkivet i Bergen (se detaljer på kildens informasjonsside). Redigert kl. 10: Søk i transkripsjonen fungerer foreløpig ikke, og vi er trolig avhengig av å folk tilbake fra juleferie for å få aktivert søket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketeljinga 1815 for Fjaler ser ut til å gje 0 treff uansett søk.

 

Au, da! Da ser det ut til å være en oppdatering av folketellingssøket som ikke har gått som planlagt. Dette er en manuell operasjon som verken jeg eller noen i redaksjonen styrer, og jeg vet derfor ikke sikkert når oppdateringa kan skje. Det er jo en del fridager foran oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au, da! Da ser det ut til å være en oppdatering av folketellingssøket som ikke har gått som planlagt. Dette er en manuell operasjon som verken jeg eller noen i redaksjonen styrer, og jeg vet derfor ikke sikkert når oppdateringa kan skje. Det er jo en del fridager foran oss :)

Mulig at det er samme problem med de to andre kildene fra i dag, registerkortene fra Kristiania og de militære rullene, for det kommer ingenting opp når jeg trykker på bla. God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det er samme problem med de to andre kildene fra i dag, registerkortene fra Kristiania og de militære rullene, for det kommer ingenting opp når jeg trykker på bla. God jul

 

Jeg erfarer nå at bildene ikke lastes ned, men det er i tilfelle et helt annet problem.

 

Tillegg: Det ser faktisk ut til at skanna materiale er helt nede, akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.