Gå til innhold
Arkivverket

Carl Magnus Carlsen / Karl Karlsen

Bente Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut noe om min farmors biologiske far, Carl Magnus Carlsen/ Karl Karlsen. Jeg har ikke annen informasjon enn at han står oppført som far, Karl Karlsen, murerarbeider på fødselsattesten til min farmor.
Min farmors navn var Inga Mathilde Karlsen. Hun ble født på Kristiania Fødselsstiftelse 04.03.1892 (død 23.06.60).
Hennes mor var ugift og het Ragna Mathilde Rasmussen, født 23.12.1873
Da Inga Mathilde giftet seg med Kristian G. Delingsrud i Paulus kirke i Oslo den 23.12. 1912, står far  til Inga Mathilde oppført som Carl Magnus Carlsen i kirkeboka.
En "myte" i familien er at Carl/Karl var sønn i en familie der Ragna Mathilde var tjenestejente. De ble glad i hverandre og hun ble gravid. De fikk ikke lov av hans far å gifte seg, for da ville han bli gjort arveløs. Ragna Mathilde fødte Inga Mathilde som ugift. Carl/Karl skal året etter ha dratt ut på fiske for å tjene penger slik at han kunne gifte seg med Ragna men så omkom han på fiske.
Jeg har veldig lyst til å undersøke hva som skjedde med Carl Magnus Carlsen/Karl Karlsen, men hvordan skal jeg gå fram?
Veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger i første omgang bare inn lenke til kirkeboka.
Inga Mathilde var født 4.april 1892.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 8 (1890-1893), Fødte og døpte 1892, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5429&idx_id=5429&uid=ny&idx_side=-138
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060831010241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet etter Kristiania stiftamt. bidragsjournal nr. 7 s. 493: post-1580-0-44951500-1417679803_thumb.jpg

Send oss en e-post hvis du ønsker du at vi undersøker om det finnes flere opplysninger i saken i arkivet etter stiftamtet eller bidragsfogden. 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider