Gå til innhold
Arkivverket

Avansert personsøk


Kjell-Steinar Wersland
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har søkt etter Ommund Ommundsen, født i Egersund, Rogaland i 1802 og brukt "Personsøk" skjemaet. Her fant jeg ham under FT for 1865 for 1115P Helleland Prestegjeld.Jeg ønsker å finne ham i "Avansert personsøk" men kan ikke finne han. Har endret både på for- og etternavn. Lagt inn 2 m`er. Har også prøvd med *, men til ingen nytte.

Grunnen til at jeg ønsker å finne Ommund Ommundsen i "Avansert personsøk" er at i skjemaet er der muligheter til å finne flere opplysninger om personen, som f.eks. hvilke kirkebok og sidenr. og løpenr. jeg finner personen i kirkeboken.

Jeg lurer på hva galt jeg gjør når jeg ikke finner ham i "Avansert personsøk".

 

 

Mvh

 

Kjell-Steinar Wersland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvilket personsøk-skjema du har benyttet som er anderledes enn det avanserte personsøket. Du kan benytte et fritekstsøk (søkefeltet i det blå feltet) eller du kan gå til det avanserte personsøket. Om du ønsker å spesialisere søket ditt, kan du velge en kilde (f.eks. døpte i ministerialbok for Helleland prestegjeld) og søke kun i den, evt. velge en serie av kilder (1910-tellingen for hele landet, dåpslister for hele landet), men da får du kun opplysninger som finnes i den/de kildene - det er kanskje det du har gjort?. Benytter du fritekstfeltet eller det avanserte personsøket søker du i absolutt alle data vi måtte ha hvor det forekommer personer (pr idag over 24 millioner personer) og du får da opplysninger om hvor dataene er hentet fra og klikker du på personen får du se den informasjonen vi måtte ha i databasen vår om den personen i den bestemte kilden.

 

Hvis jeg søker etter ommund ommundsen født i 1802 i det avanserte personsøket får jeg to treff http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert?fra=&til=&fornavn=ommund&etternavn=ommundsen&kjonn=&fodselsaar=1802&fodselsdato=&fodested=&bosted=&jobb=&hendelsesdato=&connection=overid&b1_fornavn=&b1_etternavn=&b1_kjonn=&b1_fodselsaar=&b1_fodselsdato=&b1_fodested=&b1_bosted=&b1_jobb=&b2_fornavn=&b2_etternavn=&b2_kjonn=&b2_fodselsaar=&b2_fodselsdato=&b2_fodested=&b2_bosted=&b2_jobb= Den ene er han du henviser til, men vær obs på at han står født i Helleland og ikke Egersund. Opplysningene er fra 1865-tellingen. 

 

Hvis jeg ønsker å utvide søket mitt så skriver jeg i stedet *mmun*|*mun* både i fornavnsfeltet og etternavnsfeltet i søkeskjemaet, på den måten søker jeg etter navn som inneholder mmun eller mun, samtidig setter jeg kjønn til mann for å sile bort alle damene. Fødselsåret beholder jeg som 1802. Jeg får 13 treff http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert?fra=&til=&fornavn=*mmun*|*mun*&etternavn=*mmun*|*mun*&kjonn=m&fodselsaar=1802&fodselsdato=&fodested=&bosted=&jobb=&hendelsesdato=&connection=overid&b1_fornavn=&b1_etternavn=&b1_kjonn=&b1_fodselsaar=&b1_fodselsdato=&b1_fodested=&b1_bosted=&b1_jobb=&b2_fornavn=&b2_etternavn=&b2_kjonn=&b2_fodselsaar=&b2_fodselsdato=&b2_fodested=&b2_bosted=&b2_jobb= Det er godt mulig at det er kun han ene i 1865-tellingen som er en passende kandidat av disse 13 for fødselsår skal man være forsiktig med, man var ikke så opptatt av riktig fødselsår tidligere. Det kan derfor være lurt å endre fødselsåret fra 1802 til 180* (Bruker du lenken min kan du klikke på Åpne søkeskjema og foreta endringene der).

 

Se om det er til hjelp. 

Ellers kan du også i Finn kilde se at data over døpe i Helleland sokn i Helleland for de første årene i 1800 ikke er publisert hos oss enda: http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=1800&til=1820&kt[]=MINI&k[]=1115 Men du finner den skannede kirkeboken her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=15772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tusen takk for rask tilbakemelding. Nå har jeg noe mer å jobbe med. Skal sette meg mer inn i de forskjellige kildene som kan velges.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.