Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,


guest
 Del

Recommended Posts

Denne tråden er blitt så lang og uoversiktlig at det nyttige ved den drukner i tøvete og dessuten mengder av slettede innlegg fra deg selv og irriterte svar fra andre.. Sikre deg lenkene til reelle kilder som du har fått her og i Fosse-tråden og legg heller ut nye etterlysninger basert på den siste dokumenterte personen du har kilder til (med lenker),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den beste med slekt og aner . Men jeg elsker og grave og ja jeg bommer masse  . Cai wigg og inger karin Haarby om jeg bommer på noen noen linjer så gjør jeg ikke det med vilje . Prøv og ikke bli forbanna ta det heller med et smil . husk jeg er kunn et mennesket jeg også . Men jeg elsker historie og prøver jo så klart og finne en gøy person i mitt familietree . Greit med Ludvig Munthe som var Biskop og lese om hva han holdt på med  + mye mer  .  Men alle mine aner er jo like viktig for meg ,  Jeg har ingen ønsker og ha noen uvenner her på forumet sånn at dere vet det .  Jeg ønsker dere kunn alt godt og kos dere med hobbyen ang slekt og aner . Så skal jeg heller ta det med ro når jeg blir for ivrig . Tror nok jeg blir alt for ivrig når jeg finner noe som jeg lurer på .Jeg  hiver det ut her på forumet uten og spørre dere på en finere måte . ellers ha en fin kveld .

 

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et fint innlegg,Jan Harald!

 

Alle kan gjøre feil.

Du er ikke den første,og du blir ikke den siste.

Kos deg med hobbyen din!

Et godt motto er:Gi aldri opp!

Men husk å benytte deg av de gode rådene fra hjelpere her på forumet.

Lykke til videre her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom du fra Torkel Eriksen "Bolstad" til Torleiv Trondsson Benkestok? Far til Torkel er "Husmand med jord" ifølge 1801-tellinga

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058398002135

Forventer svar med kildehenvisninger da det er altfor mye å bla gjennom her...

 

Hei Asbjørn , Jeg ble litt for ivrig , sorry . jeg blandet Bolstad anene mine med Munthe , Sånn går det når vi ikke ser godt nok etter . unskylder meg for det . men her er det jeg prøver og finne ut av ,

 

Trond Tordsson Benkestokk, til Talgø,   b. Abt 1410, Talgø i Ryfylke  individuals with events at this location,   d. 1472  (Age ~ 62 years)

Mother     Bergiut Torleivsdatter,   b. 1425

Family ID     F3132      Group Sheet  |  Family Chart

 

Family     Adelus Eriksdatter Kruckow,   b. Abt 1460, Hafslo, Sogn og Fjordane

 

 

Trond Tordsson Benkestokk, til Talgø,   b. Abt 1410, Talgø i Ryfylke individuals with ,   d. 1472  (Age ~ 62 years)

Mother     Bergiut Torleivsdatter,   b. 1425

 

 

http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I6881&tree=IEA

 

Fra innlegg 69 på denne siden

 Skulle jo tatt med med hva jeg la ut ang hvor jeg holdt på med aner og linjer . unskyld for at jeg rotet litt med Bolstad og Trond Tordsson Benkestokk, til Talgø ang mine  anener  . selvfølgelig ikke samme linjer i mine aner , men de er mine aner fra min oldmor Sviggum .

 

mvh jan

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , Hvordan leter vi etter videre slekt fra Halvard Jonsson Smør ? Går det an og gå videre eller er det ikke noen klare kilder på det ? Finnes det noen måter og hvor leter jeg ? Halvard Jonsson Smør skal da være født rundt ca 1300 er det kilde belagt ? og var sansynlig gift med Ingrid Ølversdatter Rømer , Vist dette er rett var hun Datter av Olfvir Ølver Henningsson Rømer og Gyda Olavsdatter til Stein . men jeg har ikke noen kilder på dette .Olfvir Ølver  var  Sønn av Henning Heinrichsen Rømer og Gyda Olavsdatter von Rømer, Til Stein  ?

 

http://family.brudvik.org/genealogy/pedigree.php?personID=I13928&tree=brudvik

 

Konge Harald Gille Magnusson, IV  . hehe :)  Er det kilder på dette da ?

 

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei , Hvordan leter vi etter videre slekt fra Halvard Jonsson Smør ? Går det an og gå videre eller er det ikke noen klare kilder på det ? Finnes det noen måter og hvor leter jeg ? Halvard Jonsson Smør skal da være født rundt ca 1300 er det kilde belagt ? og var sansynlig gift med Ingrid Ølversdatter Rømer , Vist dette er rett var hun Datter av Olfvir Ølver Henningsson Rømer og Gyda Olavsdatter til Stein . men jeg har ikke noen kilder på dette .Olfvir Ølver  var  Sønn av Henning Heinrichsen Rømer og Gyda Olavsdatter von Rømer, Til Stein  ?

 

Det vil si at

 

http://family.brudvik.org/genealogy/pedigree.php?personID=I13928&tree=brudvik

 

Konge Harald Gille Magnusson, IV  . hehe :)  Er det kilder på dette da ?

 

 

mvh jan

Kunne tenkes at dette er også rette linjer , Men Klart Brudvik har gjort en kjempe jobb her . Tar av meg hatten for hva du har greid .

 

Men med så stor slekt fra luster og hafslo og frønningen i sogn er jo dette meget spennende .

 

 

Anna Knudsdatter Glad -

 

 

 

Maria Berthelsdatter Glad

 

 

 

 

Sidsel Olufsdatter Holck

 

 

 

 

Olaf Lauritssøn Holch

 

 

 

Lauritz Olufsen Holck

 

 

 

Oluf Jonsson Holck

 

 

 

Cecilia Gjestdatter Holck

 

 

 

 

Gunnborg Tormodsdatter Kamp

 

 

 

 

Birgitta Olufsdatter Gyldenhorn

 

 

 

Åsa Ulfsdatter Roos av Ervalla, til Elingaard

 

 

 

Ulf Holmgersson (Lejonbalk)

 

 

 

Holmger Magnusson - Lejonbalk

 

 

 

 

Cecilia Elofsdotter - vingad pil

 

 

 

 

Kristina Sigurdsdatter

 

 

 

 

Sigurd Munn II Haraldsson,

 

 

 

Harald IV Magnusson Gille,

 

Nå er jeg veldig intrresert i  middelalderen .  kunne vert gøy og finne noen klare linjer ned til disse kjente folka . hva sier dere er dette en rett linje ? har jeg endlig greid det :) Eller er det Brudvik sine linjer som er rett ? ang ned til  Konge Harald Gille Magnusson, IV  http://family.brudvik.org/genealogy/pedigree.php?personID=I13928&tree=brudvik ,  Det vil si at Jon Hallvardsen Smør sine aner er fra disse eldre Norske kjente slekt .

 

Nei jeg skal slutte og rote med dette , Men jeg ble helt hekta på dette , ja Konge Harald Gille Magnusson, IV  om mer . Men jeg tror nok Brudvik sine linjer er 100 prosent rett . så da er jeg fornøyd med det ,  så da er jo

Harald IV Magnusson Gille en stamfar av  meg , Da avslutter jeg dette og er fornøyd med hva dere har funnet ut av mine aner . 

 

mvh jan Harald Fosse .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkes at dette er også rette linjer , Men Klart Brudvik har gjort en kjempe jobb her . Tar av meg hatten for hva du har greid .

 

Men med så stor slekt fra luster og hafslo og frønningen i sogn er jo dette meget spennende .

 

 

Anna Knudsdatter Glad -

 

 

 

Maria Berthelsdatter Glad

 

 

 

 

Sidsel Olufsdatter Holck

 

 

 

 

Olaf Lauritssøn Holch

 

 

 

Lauritz Olufsen Holck

 

 

 

Oluf Jonsson Holck

 

 

 

Cecilia Gjestdatter Holck

 

 

 

 

Gunnborg Tormodsdatter Kamp

 

 

 

 

Birgitta Olufsdatter Gyldenhorn

 

 

 

Åsa Ulfsdatter Roos av Ervalla, til Elingaard

 

 

 

Ulf Holmgersson (Lejonbalk)

 

 

 

Holmger Magnusson - Lejonbalk

 

 

 

 

Cecilia Elofsdotter - vingad pil

 

 

 

 

Kristina Sigurdsdatter

 

 

 

 

Sigurd Munn II Haraldsson,

 

 

 

Harald IV Magnusson Gille,

 

Nå er jeg veldig intrresert i  middelalderen .  kunne vert gøy og finne noen klare linjer ned til disse kjente folka . hva sier dere er dette en rett linje ? har jeg endlig greid det :) Eller er det Brudvik sine linjer som er rett ? ang ned til  Konge Harald Gille Magnusson, IV  http://family.brudvik.org/genealogy/pedigree.php?personID=I13928&tree=brudvik ,  Det vil si at Jon Hallvardsen Smør sine aner er fra disse eldre Norske kjente slekt .

 

Nei jeg skal slutte og rote med dette , Men jeg ble helt hekta på dette , ja Konge Harald Gille Magnusson, IV  om mer . Men jeg tror nok Brudvik sine linjer er 100 prosent rett . så da er jeg fornøyd med det ,  så da er jo

Harald IV Magnusson Gille en stamfar av  meg , Da avslutter jeg dette og er fornøyd med hva dere har funnet ut av mine aner . 

 

mvh jan Harald Fosse .

 

Hei igjen :rolleyes:

 

Tar med dette som jeg har skrevet ned for mange år siden:

- Det er av flere blitt hevdet at Ulf Holmgeirson og Cecilia skulle være foreldre til Åsa Ulvsdatter

 

Forklaringen på at Ulf Holmgersson så lenge har fått figurere som Åsa Ulvsdotters far, skyldes utvilsomt prestisjen til den som første gang fremsatte dette postulatet. Samme år hans personalhistoriske opplysninger for storgårdene i Østfold ble publisert - i 1885 - offentliggjorde den da 51-årige arkivfullmektig, senere riksarkivar, Henrik Jørgen Huitfeldt-Kaas, en artikkel om én av sine forfedre. Her fins en stamtavle over Jon Ivarsson Raud til Sudreims etterkommere.

I følge denne stamtavlen er Cecilia Jonsdotter og ridderen Ulf Holmgersson Åsa Ulvdotters foreldre. Det er for så vidt ikke vanskelig å forstå hvorfor Huitfeldt-Kaas har gått ut fra at Ulf Holmgersson var Åsas far. Ulf var gift med Jon Havtoressons datter, og han kom som norsk riksråd til å spille en viktig rolle i Norge, hvor han endte sitt liv og ligger gravlagt i Idd.

 

Ulf Holmgerssons postulerte datter er et skoleeksempel på hva som skjer når slektsforskerne ikke har vilje og evne til å stille kritiske spørsmål ved hypoteser uten kildebelegg, men godtar dem som historiske fakta. Samtidig eksemplifiserer Ulfs påståtte paternitet hvor vanskelig det er å korrigere feilaktige opplysninger som engang er kommet på trykk.

 

Hypotesen er nemlig forlengst falsifisert. Ulf Holmgersson tilhørte den svenske høyadelsslekten ettertiden har gitt navnet Lejonbalk etter dens våpen. I sin doktoravhandling om middelalderens Värend konstaterer Lars-Olof Larsson: Ulf Holmgersson synes inte ha efterlämnat några bröstarvingar.

 

Det er en slutning som hviler på et overbevisende kildegrunnlag. Ulf Petersson av slekten Roos av Ervalla og hans hustru Birgitta eide i 1469 flere gårder i Vembo, som da ble gitt til datteren Katarina og hennes mann Karl Knutsson av slekten Gera. De fleste av disse fins senere i jordeboken til Katarinas bror, Jöns Ulfsson. Larsson peker på at det gods slekten eide i Värend før Knut Grundis død, i det minste delvis kan antas å være blitt tilført slekten gjennom Cecilia Jonsdotter, Ulf Peterssons farfars søster og ridderen Ulf Holmgerssons hustru. Cecilia kan følgelig ikke hatt livsarvinger.

 

Som en digresjon vil jeg nevne at man i to så autoritative leksika som Aschehougs konversasjonsleksikon og Store norske leksikon har kunnet lese at Ulf Holmgersson var stamfar til den svenske adelsslekten Roos af Hjelmsäter. Nå har det naturligvis aldri vært tvil om at Brynjulf Jonsson var stamfar til slektsgrenen Roos af Hjelmsäter, mens Ervalla-grenen av Roos-slekten stammet fra broren, Ulf Jonsson. Jeg gjorde Riddarhuset oppmerksom på innførslene i de norske leksika, og fikk et hyggelig svar fra den daværende riddarhusgenealogen, Pontus Möller. Han hadde forelagt saken for Sveriges fremste middelaldergenealog, Hans Gillingstam, som var opprørt over det som var skjedd.

 

 

Jeg spurte også den som hadde sine initialer under artikkelen om Sudreim-ætten, nemlig C.S. Schilbred, formann i Norsk Slektshistorisk Forening 1968-1980 og en av redaktørene i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, om hvorledes dette kunne ha skjedd. Svaret var at det ikke var hans artikkel, men Ingeborg Floods, og ved en inkurie hadde redaksjonen satt hans initialer under artikkelen. Det er derfor et utmerket eksempel på hvor lett det som engang er kommet på trykk, blir gjentatt, og hvor viktig det er at slike feil korrigeres.

 

Larssons doktoravhandling har vært tilgjengelig i bokform i siden 1964, og enkelte av de slektsforskere som vet at Cecilia Jonsdotter og Ulf Holmgersson ikke etterlot seg livsarvinger i sitt ekteskap, har likevel ikke oppgitt håpet om at Åsa hadde kongelige forfedre. Deres utgangspunkt må da være at det fremlegges kilder som belegger at en Ulv med tilknytning til Sudreim-ætten ved fødsel eller giftermål, var hennes far. Her har man følgelig søkt en utvei ved å utpeke Ulf Jonsson, men det første problemet er at i så fall må Åsa enten ha vært fra et tidligere ekteskap eller være Ulfs naturlige datter. Slektsforskeren Ludvig Algrim, som har vært oppmerksom på at hypotesen om Ulf Holmgerssons paternitet må oppgis, peker på Ulf Jonsson som Åsas far.

 

Ovenstående er hentet fra: http://www.myheritage.no/person-1000471_144844231_144844231/asa-ulvsdatter-gyldenhorn

 

NB! Det er ikke korrekt at Ulf Holmgeirsson og Vecilia Jonsdotter hadde barn:

SDHK 20683, 1426, "Skiidha" i Norge:

Katarina Ulfsdotter stadfäster sin mor Cecilia Johansdotters gåva av "Forsvika" kvarn i Vadsbo härad i "Undadhe" socken till Vadstena kloster.

 

Ovenstående dokument belegger Katarina som Ulfs og Cecilias datter. Hun er ikke nevnt av Gillingstam i hans artikkel om Lejonbalk i Äldre Svenske frälseslekter, som er standardverket. Gillingstam har derimot med Karl Ulfsson som en mulig sønn, noe som gjør at en bør holde muligheten oppe for at de kan ha hatt flere barn, også barn som har overlevd Cecilia og Ulf.

 

Derimot har blant annet Tore Vigerust brukt DN XVI 151 som bevis for at Cecilia og Ulf ikke lenger hadde levende etterslekt i 1445, opplysninger han forøvrig også fant bekreftelser på ved studier i Ervallarkivet med belegg i 1500-tallskilder der.

 

Dette materialet bidrar til å underbygge at det ikke er noen forbindelse mellom Rosensverdene og Ulf Holmgeirsson. Tore Vigerust holdt imidlertid fortsatt muligheten åpen for at det kunne være en forbindelse til Sørumætta, men altså ikke via Ulf Holmgeirsson.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen :rolleyes:

 

Tar med dette som jeg har skrevet ned for mange år siden:

- Det er av flere blitt hevdet at Ulf Holmgeirson og Cecilia skulle være foreldre til Åsa Ulvsdatter

 

Forklaringen på at Ulf Holmgersson så lenge har fått figurere som Åsa Ulvsdotters far, skyldes utvilsomt prestisjen til den som første gang fremsatte dette postulatet. Samme år hans personalhistoriske opplysninger for storgårdene i Østfold ble publisert - i 1885 - offentliggjorde den da 51-årige arkivfullmektig, senere riksarkivar, Henrik Jørgen Huitfeldt-Kaas, en artikkel om én av sine forfedre. Her fins en stamtavle over Jon Ivarsson Raud til Sudreims etterkommere.

I følge denne stamtavlen er Cecilia Jonsdotter og ridderen Ulf Holmgersson Åsa Ulvdotters foreldre. Det er for så vidt ikke vanskelig å forstå hvorfor Huitfeldt-Kaas har gått ut fra at Ulf Holmgersson var Åsas far. Ulf var gift med Jon Havtoressons datter, og han kom som norsk riksråd til å spille en viktig rolle i Norge, hvor han endte sitt liv og ligger gravlagt i Idd.

 

Ulf Holmgerssons postulerte datter er et skoleeksempel på hva som skjer når slektsforskerne ikke har vilje og evne til å stille kritiske spørsmål ved hypoteser uten kildebelegg, men godtar dem som historiske fakta. Samtidig eksemplifiserer Ulfs påståtte paternitet hvor vanskelig det er å korrigere feilaktige opplysninger som engang er kommet på trykk.

 

Hypotesen er nemlig forlengst falsifisert. Ulf Holmgersson tilhørte den svenske høyadelsslekten ettertiden har gitt navnet Lejonbalk etter dens våpen. I sin doktoravhandling om middelalderens Värend konstaterer Lars-Olof Larsson: Ulf Holmgersson synes inte ha efterlämnat några bröstarvingar.

 

Det er en slutning som hviler på et overbevisende kildegrunnlag. Ulf Petersson av slekten Roos av Ervalla og hans hustru Birgitta eide i 1469 flere gårder i Vembo, som da ble gitt til datteren Katarina og hennes mann Karl Knutsson av slekten Gera. De fleste av disse fins senere i jordeboken til Katarinas bror, Jöns Ulfsson. Larsson peker på at det gods slekten eide i Värend før Knut Grundis død, i det minste delvis kan antas å være blitt tilført slekten gjennom Cecilia Jonsdotter, Ulf Peterssons farfars søster og ridderen Ulf Holmgerssons hustru. Cecilia kan følgelig ikke hatt livsarvinger.

 

Som en digresjon vil jeg nevne at man i to så autoritative leksika som Aschehougs konversasjonsleksikon og Store norske leksikon har kunnet lese at Ulf Holmgersson var stamfar til den svenske adelsslekten Roos af Hjelmsäter. Nå har det naturligvis aldri vært tvil om at Brynjulf Jonsson var stamfar til slektsgrenen Roos af Hjelmsäter, mens Ervalla-grenen av Roos-slekten stammet fra broren, Ulf Jonsson. Jeg gjorde Riddarhuset oppmerksom på innførslene i de norske leksika, og fikk et hyggelig svar fra den daværende riddarhusgenealogen, Pontus Möller. Han hadde forelagt saken for Sveriges fremste middelaldergenealog, Hans Gillingstam, som var opprørt over det som var skjedd.

 

 

Jeg spurte også den som hadde sine initialer under artikkelen om Sudreim-ætten, nemlig C.S. Schilbred, formann i Norsk Slektshistorisk Forening 1968-1980 og en av redaktørene i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, om hvorledes dette kunne ha skjedd. Svaret var at det ikke var hans artikkel, men Ingeborg Floods, og ved en inkurie hadde redaksjonen satt hans initialer under artikkelen. Det er derfor et utmerket eksempel på hvor lett det som engang er kommet på trykk, blir gjentatt, og hvor viktig det er at slike feil korrigeres.

 

Larssons doktoravhandling har vært tilgjengelig i bokform i siden 1964, og enkelte av de slektsforskere som vet at Cecilia Jonsdotter og Ulf Holmgersson ikke etterlot seg livsarvinger i sitt ekteskap, har likevel ikke oppgitt håpet om at Åsa hadde kongelige forfedre. Deres utgangspunkt må da være at det fremlegges kilder som belegger at en Ulv med tilknytning til Sudreim-ætten ved fødsel eller giftermål, var hennes far. Her har man følgelig søkt en utvei ved å utpeke Ulf Jonsson, men det første problemet er at i så fall må Åsa enten ha vært fra et tidligere ekteskap eller være Ulfs naturlige datter. Slektsforskeren Ludvig Algrim, som har vært oppmerksom på at hypotesen om Ulf Holmgerssons paternitet må oppgis, peker på Ulf Jonsson som Åsas far.

 

Ovenstående er hentet fra: http://www.myheritage.no/person-1000471_144844231_144844231/asa-ulvsdatter-gyldenhorn

 

NB! Det er ikke korrekt at Ulf Holmgeirsson og Vecilia Jonsdotter hadde barn:

SDHK 20683, 1426, "Skiidha" i Norge:

Katarina Ulfsdotter stadfäster sin mor Cecilia Johansdotters gåva av "Forsvika" kvarn i Vadsbo härad i "Undadhe" socken till Vadstena kloster.

 

Ovenstående dokument belegger Katarina som Ulfs og Cecilias datter. Hun er ikke nevnt av Gillingstam i hans artikkel om Lejonbalk i Äldre Svenske frälseslekter, som er standardverket. Gillingstam har derimot med Karl Ulfsson som en mulig sønn, noe som gjør at en bør holde muligheten oppe for at de kan ha hatt flere barn, også barn som har overlevd Cecilia og Ulf.

 

Derimot har blant annet Tore Vigerust brukt DN XVI 151 som bevis for at Cecilia og Ulf ikke lenger hadde levende etterslekt i 1445, opplysninger han forøvrig også fant bekreftelser på ved studier i Ervallarkivet med belegg i 1500-tallskilder der.

 

Dette materialet bidrar til å underbygge at det ikke er noen forbindelse mellom Rosensverdene og Ulf Holmgeirsson. Tore Vigerust holdt imidlertid fortsatt muligheten åpen for at det kunne være en forbindelse til Sørumætta, men altså ikke via Ulf Holmgeirsson.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Dette er interessant Rigmor . Takk for svar .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://snl.no/Sudreims%C3%A6tten

 

Sudreimsætten
 
  1. Store norske leksikon
  2. Historie
  3. Historiske hjelpevitenskaper
  4. Slektsforskning og genealogi
Innhold

Sudreimsætten, norsk stormannsætt som førte en rød, sjutagget stjerne i gull felt i sitt våpen. Navnet, som er avledet av setegården Sudreim (Sørum) på Romerike, ble ikke brukt av slektens medlemmer. Slekten skal stamme fra lendmannen Åle Varg, som var gift med en datter av Harald Gille. Han var farfar til Olav Mokk (død 1224), sysselmann på Hedmark, som igjen var far til lendmannen Ivar av Skedjuhov (død ca. 1240). Dennes sønn, baron Jon Raud Ivarsson (død 1314) til Sudreim, var far til baron Havtore Jonsson (død ca. 1320), gift med Håkon 5s datter Agnes. Deres sønner var Jon Havtoresson, som eide Elingård, og Sigurd Havtoresson av Sudreim.

Jon Havtoresson var far til Håkon, som var på tale som konge etter Olav Håkonssons død 1387, og Ulv, som ble stamfar til den svenske adelsslekt Roos af Hjelmsäter, samt datteren Cecilia, gift med den värmlandske ridder Ulf Holmgeirsson.

Sigurd Havtoresson giftet seg med Norges rikeste arving, Ingeborg Erlingsdatter, og kom dermed i besittelse av Giske- og Bjarkøy-godset. Deres datter Agnes, gift med den svenske adelsmannen Jon Marteinsson (død ca. 1400), var mor til Sigurd Jonsson (død 1453) av Sudreim, Giske og Bjarkøy; han var far til slektens siste mann i Norge, junker Hans Sigurdsson (død 1466). Hans veldige godser ble 1490 delt mellom hans kusiner Agnes Alvsdatter (g.m. Knut Jönsson Tre Rosor), Gro Alvsdatter (g.m. Mads Jakobsson Rømer) og Gudrun Olavsdatter (g.m. Erlend Eindridesson av Losna).

sitér denne artikkelen .
Forfatter av denne artikkelen
Fagansvarlig for Slektsforskning og genealogi thumb_JGA.jpg

 

Dette er interessant . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ang mine aner .

 

Halvard Jonsen Smør og aner . som var sønn av 

Jon Ragnvaldsson Smør og Ulfhild Halvardsdatter . Hun var 

Datter av Halvard Haraldsen Bratt til Tomb og Eline Toresdatter Lekum

Halvard Haraldsen Bratt var 

Sønn av Harald Stangarfylja Bolt og Ulfhil til Tomb

Magnus III Olavsson «Barefoot», King of Norway og Bethoc Ireland Gillesdatter, fra Irland

med disse kilder og forsning av ætter er nok dette hva vi kan komme frem til .

Sigurd Halvdansson «Sow» Syr og Åsta Gudbrandsdottir, Queen of Norway

Olav III Haraldsson «the Peaceful» Kyrre og Þóra (Thora) Ragnvaldsdóttir

Anne Finnsdatter Walrafn, til Samsal og Sørumgaard 

Finn Hanssøn Rostvik Kruckow, til Sørumgaard 

Adelus Erichsdotter Rostvig, til Talgje 

Torleiv Trondsson Benkestok 

Trond Tordssøn Benkestok, til Talgø 

Ulvilde Jonsdatter Smør 

Jon Halvardsen Smør, 

Halvard Jonsson Smør 

Ulfhild Halvardsdatter 

Halvard Haraldsen Bratt til Tomb 

Harald Stangarfylja Bolt 

Haraldsdatter Bratt 

Harald Olavsson Bratt 

Olav Gudbrandsson Ugjæva, St.Olaf of Denmark 

Maria Øysteinsdatter 

Eystein I Magnusson, King of Norway

Jeg tror Bethoc Gillesdatter var fra Irland og aner fra Farquhard dior og kong Eric av Norge

Så sier sagen at dette er rett linje til Harald Hårfagre (Halvdansson), King of Norway .Men det handler om gode nok kilder til og bevise slekt så langt tilbake .

Klar at du er etterkommer av disse store Norske ætter , Det er det ikke noe tvil om . Med navn som Rømer -Bolt - Smør . og Benkestok-Kruckow i dine aner . Men det er ikke så lett og finne klare kilder til disse eldre aner fra deg . Men dette vet vi jo alle her på arkivet at du kommer fra disse slekter fra din oldemors slekt fra fars siden. . Det er forsket mye på disse aner fra deg , så det er mye om disse slekter på arkivet og ellers ute .

Så er jo det bare og forske videre på dine aner og prøv og finn så gode kilder som mulig . Jeg kan hjelpe deg så godt jeg kan ,

 

 

Tror vi må se på denne linjen sammen Brudvik . Som en sa til meg at dette er mulig den rette linje . Håper at vi sammen kan finne ut av disse eldre linjer og aner .

 

 

Ang Christine Cunningham og Hans Jensen Ørbech

 

Jeg må også spørre dere fag folk ang John Cunningham røttene  mine  om det er rett at slekten går til Sir John Montgomerie, 10th Baron of Eaglesham og Elizabeth Montgomerie  ? Det virker sån at jeg har røtter langt inn i disse slekter  fra England og Skottland . Dette har jeg forsket på lenge . men her må jeg ha hjelp av noen som kan sånt .

 

Det vil jo si at Alexander Montgomerie of Eaglesham og Margaret Dunbar of Douglas er mine aner . Men dette er ikke lett . Jeg kunne tenke meg litt hjelp .

 

her er en link ang denne slekt http://www.clanmacfarlanegenealogy.info/genealogy/TNGWebsite/getperson.php?personID=I7410&tree=CC

 

 

At DNA testene våres viser slektskap til mange av disse slekt skal vi finne ut av , Jeg tenker nå og finne ut av alle disse linjer vi har fått fra DNA senteret . Familien Fosse  har fått en Y test DNA som beviser slekt til Brandenburg - Prussen slekten . Samt en stor test som de kaller utvidet test . Jeg kan ikke så mye om dna . Men jeg tror at mye av Fosse sine røtter har opphav fra disse adelslekter derfor dna viser slekt . Det neste må bli og finne ut av slektskapet til Prussen og Brandenburg slektene . Det må ligge kilder på Fars til far siden . Så jeg ber på mine knær om hjelp til og finne slekskapet til Brandenburg og Hohenzollern . Dna har bevist slekt til disse adelsslekter fra Tyskland . her trenger jeg meget god hjelp av dere røtter og aner kan være svaret . jeg kan lite om dna så alt som er sendt til statsarkivet kommer fra fag folk og ikke meg eller noen fra slekten .  tester er tatt i direkte linje  fra folk som lever i dag . Fra Fosse slekten som prussen - Brandenburg slekten .

 

 

mvj jan

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nobility  in Scotland and England. Cunningham

 

12 Robert Cunningham beheaded by the English in 1299 ?

11) Edward Cunningham of Kilmaurs (1245 - 1285) and probably Cuningsburgh in Shetland. The son of William Cunningham, grandson of Harvey de Cunningham.
Woods states that it is very probably that  he did marry Mary Stewart (born circa 1247) and daughter of Alexander Stewart (1214 - 1283) the 4th High Stewart of Scotland, as suggested by others as a letter sent to King Edward I states that a troublesome Robert Conyngame had been slain who was a valet of Stewart of Scotland whose sister his Uncle had married. He had two sons according to Woods, one was Robert, and the other was not known. Note Alexander Stewart was the principal commander under King Alexander III of Scotland in the Battle of Largs on 2 Oct 1263. Alexander Stewart received the Barony of Garlies in Galloway on tje 30th Nov 1263

==>    12) Guilelmus de Lambristoune (circa 1265 - ????) owned the land of Lambrouchtoune. From him it is claimed by Timothy Point that the Cunninghames of Glencairn descend. Witness to a charter conveying the lands of Pokelly (then called Pokellie) from Sir Gilchrist More to a Ronald Mure in 1280.

==>    13 Robert Conynghame, (born Circa 1285 son of (12) Guilelmus de Lambristoune and father of Hugh de Cunningham. This is most probably the Robert Cunningham that declares for Robert the Bruce.

14) Hugh de Cunningham  1305 - 1) of Kilmaurs who received from King Robert the Bruce on 24 Aug 1321 the lands of Lambroughton, then in 1328 the lands of Polcarn and Polquairn in Ayrshire. He also obtained the lands of Polquhairn in 1388.
 
15) Sir William* and Margaret ???? Born Circa 1325 Was recognized by King David II as his Kinsman in 1361/2 and was created First and Last Earl of Carrick before the rights of his wife, Helen, daughter of Alexander Bruce Earl of Carrick....The Bruce clan was from Fife. Granted Polquhairn in 1388. Obtains the lands of Danielston, Kilmarnock, Finlaystone and Glencairn in 1390 and in 1398 the Barony of Redhall by King Robert III.

16) Sir William Cunninghame of Kilmaurs   (1350 - 1413), Sir William also obtained the addition of Redhall, Midlothian, Neve in Forfarshire, and Hassendean in Roxbourgh. The lands were to be held by himself and his lawful heirs. Marries Margaret de Danyeston

17) Sir Robert Cuninghame of Kilmaurs. married Anne Montgomerie Jun 16 1425. Anne was the daughter of Sir John Montgomerie and Agnes of the Isles

18) Alexander de Cunynghame married Margaret Hepburn dau of Sir Adam Hepburn of Hailes and Traprain Made FIRST EARL in 1488. From this the Earl of Glencairn line descends......until a later Alexander Cunningham Earl of Glencairn was heir of William in 40 Merks of Land in Ballindalloch, including the lands of Little Ballindalloch, Keirhill, Polgair, Ubert Bent and Mullannacleirich 8/221666

17) Alexander. Ancestor of the Cunninghams of Drumquassil, Ballindaloch, Balbougie and BANTON. He is a nephew of Andrew Cunningham and nephew of Sir     Nigel Cunyngham of West Barns and Belton. OK what this theory has done is move
16) sir Alexander of Balbougie to here
16) Thomas
16) Sir Alexander
16) John

===>    14) Alexander de Cunynghame (circa 1310) of Drumquassil, Ballindaloch, Balbougie and BANTON. dies circa 1390. From the Drumquassil family descends the Cunningham who bested Rob Roy. This is the younger second son of Robert Cunningham referred to in various websites. Balbougie was the last set of land owned by the Cunningham's of Barns.

===>     15) Sir Nigel de Cunyngham, Knight of West Barns and Belton. (circa 1335) Sir Nigel was given the Church of Crail in 1377 from Sir James 2nd son of Gilbert Cunningham of Kilmaurs. Also obtains the lands of BARNS (actually West bernys) in Fife on the 8th Dec 1376 on the resignation of Sir Patrick de Polwarth..... . See Abstract of the Douglas Charters printed in 1356. ..... OK....Sir Nigel now has all the lands in both Dunbar and Fife. This is the start of the Cunningham of Barns. Nigel owned the land of Barns in Dunbar and the land of Barns in Crail, Fife. There was thus TWO areas of Bernys. (both had west and east Bernys, making at least 4 Bernys in total. Of the four he did not own East Bernys in Dunbar. Sir Nigel Cunynghame Knight of West Barns held Dunbar and Belton in Dunbar, Lord of Yester; the Barony of Snade in Dumfries; was holder of the charter of Crail in Fife; and held the lands of Seeflat, Templeland and Gallowsesyde in Fife, and the estate of Kilpallet. He therefore had major land holdings throughout Scotland.  
Note: there is two other areas called Bernys that he may have controlled. One was in West Lothian which also included the lands of Grogar Mains which is known as Abthen of Ratho -  it is mentioned that this region was controlled from St Andrews. At that time Crail extended into St Andrews. In other words part of St Andrews was controlled by Crail, so this area third area called in West Lothian might have been controlled by Sir Nigel. And the other Bernys (Barns) was in Renfrew. He had at least two sons Archibald and Humphrey.

===>      16) Archibald de Cunynghame (born circa 1355). Obtained in 1380 from his father Nigel all the Barony of Snade within the Shire of Dumfries

===>     17) Sir William de Cunyngham of Belton and the lands of Snade (born circa 1385 - circa 7th August 1413) Became engaged in July 1409 (Papal dispensation date) to Mary Stewart Princess of Scotland, (born circa 1380) daughter of Robert III Stewart King of Scotland and 7th High Stewart of Scotland He was the son of Robert II who was the son of Walter Stewart and Marjorie Bruce, daughter of Robert the First and his first wife Isabella of Mar  and Lady Annableel Drummond of Stobhall. As Sir William had two children and no other marriage is proposed it appears that Sir William DID marry Mary Stewart.
Note: There is three Sir Williams de Cunynghames at this time period! So it is no wonder that the historians are confused,
Note King Robert II descends on the male side from the House of Stewart and is a direct descendant of Alexander Stewart the 4th High Stewart - see connection to Edward of Kilmaurs above.Robert the III obtained the Earldoms of Fife and Monteith from his father Robert II.
Note: Robert the Bruce's family are buried in Crail Fife. A monument to King Robert the Bruce can also be found in Crail.

18) George Cunningham (born 1410/1411) Laird of Beltoune (of Belton and Crail)  George Cunningham founded the Alter of St Mary in Crail Fife. This confirms that George Cunningham at this point held the charter for Crail.....

19) Elizabeth Cunynghame (born circa 1440) The estate of Belton then transferred to John Hay of Yester(1450 - 1508). Second born son of John Hay of Zeister. She married by Papal disposition in the year 1469. Upon her marriage George transferred to  Sir John Hay the Barony of Snade in    the shire of Dumfries.....In a letter dating 21st May 1482 George Cunyngham finalizes the transfer of the land in Dumfries to John Hay . In this letter he states a payment of a "fine" if the transaction did not occur and that the fine would come through sale of his land in West Barns in Fife. Sir John Hay second son of Johnde Hay was as part of this agreement obliged to change the name of his son to Cunyngham, if no male heir came from George    Cunynghame. Or if John Hay failed to change his name the lands would then go to the next nearest male heir bearing the name Cunynghame. All records at hand show that neither John Hay nor his son also called John hay assumed the Cunynghame name. So the subsequent John Cunynghame of Crail is John Cunynghame son of Philip Cunynghame    

20) John Hay born circa 1471 - DID NOT CHANGE HIS NAME FROM JOHN HAY TO JOHN CUNYNGHAME This is confirmed by the fact that John Hay died at the Battle of Flodden alongside Robert of West Barns. It appears that to get around the restrictions in the agreement the Hays took to the name Hays of Yester. As they did not claim the lands of Belton they were not subject to the requirement to use the name Cunynghame.

20) Margaret Hay born circa 1473

18) Sir William Cunningham (born 1411/1412) brother of George Cunningham and son of Sir Willliam Cunningham of Belton and

princess Mary Stewart, the daughter of King Robert III of Scotland. He became minister of Crail in 1482 at the Alter of St Mary after a request by George to William Archbishop of St Andrews.

19) Philip Cunynghame Born Circa 1437

20) John Cunningham of West Bernys (circa 1465 - 1508) Married a ???? Grierson which would make john a brother in law of the Duke of Queesnberry, as Sir William in 1504 was documented as being the brother-in-law of Robert Grierson of Lag when he offered himself as surety. THIS IS THE FIRST JOHN CUNNINGHAM MENTIONED BY WALTER WOODS. He is the grandson of Sir William. In Jan 1506 the lands of Snade were held in Assedation by Patrick AmuliganIn 1490  was present at a court hearing 3rd Feb 1490  and on the 24th May 1505 witnessed a grant by William Morton to the Parish of Crail. Mentioned in a transfer of land between Lord John Hay and himself concerning the estate of Snayde in Dumfries and West Barns in Crail. The meeting was held in Glasgow and witnessed by Mr David Cuninghame canon and official of Glasgow. The lands were discharged in vernacular by Baldreid Blakader the Kinght of John Hay of Beltoune and Yester (Zester)  So once more we have confirmation that John Hay did not change his name because in 1505 Sir John Hay was Knight of Belton, and a John Cunynghame of West Barns mentioned in a letter referring to the Barony of Snayd in Dunmfriesshire. This John Cumynghame could not have been the husband of Elizabeth Cunynghame nor could he have been the son of Elizabeth and John Hay. So once more this means that John Hay husband of Elizabeth Cunynghame did not taken the name John Cunynghame and that the John Cunynghame that did ultimately took up residence in Crail was the son of Philip Cunynghame. It appears that some land swapping deals may have been made after the death of George Cunynghame as ultimately the Hays did get Belton without having to change their name. And John Cunynghame had to give up the Barony of Snayde in Fife to John Hay of Belton. This land swap suggested in the documents then gave the Hay's the title Lord Of Yester and the Cunynghams control of Crail and of both Barns in Dunbar East Lothian and the Crail Barns in Fife.
Note: At the meeting in Glasgow the lands of the Barony of Snayd, which had been assigned to him, were resigned by John Cunningham in Edinburgh to Sir John Hay of Beltoune. later the lands were transferred into the hands of the King. The event was witnesssed by Alexander Lord Hume Great Chamberlain.

21) Janet Cunningham Married Fergus Amuligane of the land of Cormiliiigan and Strathmilligan July 24th 1511 transferred land to Cuthbert and William Cunningham Earl of Gelncairn.

21) Robert of West Bernys. (born circa 1492 -  ) was underage at the time of his fathers death which means he was less than 17 years old. So the ward was given to David Arnot, Abbot of Cambuskenneth.and Mr John Spens subchantor of Moray. He was of age by 25th May 1508.  Witnessed a charter of sale of the lands of Balhufie and Gordonishall to Sir William Myrtone vicar of Lawthryske  on the 14th Oct 1512. Roberts name is entered in the death roll of those having taken part at the battle at Flodden, and died September 1513. This meant that William his son must have been born before June 1514. In 1512 his name is spelt Cunyngam.

21) John Cunyngham? named as substitute heir. Brother of Robert of Barns, Son of John Cunningham of West Bernys and Helen Meldrum (circa 1465 - after 1530). Named as substitute heir on 7th Feb 1516. So this must be the John who was laird of Snaid and of Westbarns in 1530 Married Helen Meldrum according to clan macfarlane genealogy. SO THIS MEANS JOHN CUNNINGHAM HELD BY DESCENT THE BARONY OF SNADE!!!!!!

21) Christine Cunyngham Sister of Robert daughter of John Cunningham of West Bernys and Helen Meldrum. Married Alexander Borthwick

22) WIilliam Cunyngham of Bernys (born circa 1510 - ????) Son of John Resigned the charter in 1572 married Isobel Mertoun of Cambo & Beatrix Lamont Resigned Charter 1572. Wife identified in The Register of the Great Seal of Scotland Volume IV 1546-1580. On the 9th June 1579. William Cunningham of West Barns renounces certain annual rents, with consent of Beatrice Lawmonth, his spouse. At Crail.  Beatrix Lamont did not descends from Allister Lamont born 1424- 1474) in Knockdow Argyll and Bute. It is now confirmed that she descends from Allane Lawmond..
https://archive.org/stream/genealogicalcoll02macf/genealogicalcoll02macf_djvu.txt
Beatrx’s brother was Alan who married ??? and had Henry who married Isobell Orme of Mugdrum and had Helen who married Allan Cunningham brother of ???/ of Barnes, Isobell who married Robert Douglas and Margaret Lawmond who married John Golden minister of Kinross and five sons Robert David Thomas John and George (all went to France). This would place Alan Cunningham of Barnes two generations later at Generation  Only mention in historical records is the theft of two oxen from the Laird of Bernys in September 1550 by a Peter Dwne of Saltoune. The reference to Barns indicates at this time the Cunyngham family now owned both West Bernys and East Bernys of Dunbar and Crail. Beatrix Lamont was most likely related to Royal family see Lamont name and visit by Royal Family to visit William Cunyngham. Other records show that William was a witness to the transfer of land from William Hay of Tallo to John Hay of Zeste (Yester). Beatrix Lamont was most likely related to Royal family see Lamont name and visit by Royal Family. He was also a witness to the terms of transfer of land from William Hay of Tallo to John Hay of Zester. Beatrix Lamont is also spelt Lamond.


23) Alexander Cunyngham fear (fear is the Old scots for fiar – the owner)  son of William (born circa 1530 - ????). Married Christen Woods. Included with his father in  25th January 1565/1566 in the holding of Barns and Gallowsyde but dsp to John his brother....OK there were two Alexanders one Alexander held the charter then it passed to "John" he must have had a son called Alexander for 26) Alexander to then have a cousin-german called Alexander. The marriage is confirmed by Register of the St Andrews Kirk Sessions which notes that Christen Wood attempted to divorce Alexander son of William in the year 1561. The divorce was not permitted. Christen Wood was the grand-daughter of Grand Admiral Andrew Woods of the Scottish fleet of King James III.

24) Alexander born circa 1550 was the cousin of Alexander son of John                      
25) Admiral Sir John Cunningham born circa 1575 Barns Scotland moved to live in Gjerdup Denmark -Norway .


23) John of Barns (born circa 1530 - 1597)  He married Helen Meldrum and then to Euphemia Leslie dau of George Leslie Earl of Rothes. A Royal Charter grants John Cunningham the land of of West Barns of Crail with the tower and fortalices etc dated Leith 10th April 1572. Both wives died before 1590. Assisted John Knox in his Fife Campaign, which started in Crail. In June 1561 the Earl of Glencairn, the Earl of Arran and 5th Earl of Argyll to destroy all places and monuments of idolatry. It appears that John of Barns and the 4th and 5th Earls of Glencairn were working together to aid the reformation. In 1594 the Collegiate Church of Crail was disjoined by an Act of the Estates from the Abbey and Monastery of Haddington.25th December there is mention made to Forbes of Barnis in the registry of the Great Seal of Scotland,-  Note around the same time a John Cunningham married a Katherine Walwood and had (1) Robert born 1st Feb 1561 and (2) John born 19 March 1563. Alexander was the brother of Thomas and Adam and Elizabeth who married Andrew Boyd the Bishop of Lismore in Argyll

24) Alexander (circa 1555 - )  Succeeded his father in 1597.  
       
25)  Alexander Cunningham ,  circa 1575 - after 1640. Alexander son of John held the Charter to Barns in 1599 and was Laird in 1605 and 1606. In 1616 He became a Baron of West Barns married either Helen Myrton dau of Thomas of Cambo 1596?. (Records of a Alexander marrying Elizabeth Annand are too late)….Ohhh did Walter get this mixed up!!! Visited by the Duke of Holstein, perhaps because othe familys links to Allan Lamont, te brother of the Queen of James VI.1606 to 1610 was the time of the Bubonic Plague. the Plague wiped out the population of the town of Ayr. Thomas Myrton descendant of the Myrtons of Crail Collegiate Church became heir to the Barony of Cambo on the 30th Sept 1623 after the death of his father William Myrtoun. Thomas Morton also held the land of Easter Balrymouth near St Andrews. Helen Mortons brother was Patrick Morton who married Elizabeth Preston daughter of Sir John Preston of Airdrie (Crail). Alexander died while coming back from the Isle of May and a brief storm caught his boat. Alexander was  in the letters of William Drummond a noted chess player. He built the first coastal Lighthouse 40 ft in Height) in Scotland and the only private one ever established on the Isle of May in 1635 after obtaining a Charter from King Charles I. Used Fire Coals for the Light. His interest in creating and building a fishing fleet and building the lighthouse could perhaps have been prompted by Sir John Cunningham and his involvement with naval affairs. Lawrence Cunningham used the Isle of May to base part of his fishing fleet. The island also was the location where all fishermen in Fife held a festival  at the end of the fishing season. The Lighthouse was operated with aid from Sir James Maxwell, Earl of Dirleton East Lothian (one of Sir James Maxwell daughters was the duchess of Hamilton). Transfer of the Island to the Cunninghams of Barn was ratified by act of Parliament in 1641. Again an act of Parliament from this time period states the spelling of Cunninghams name continued to be spelt  Cunyngham
+++ King James VI gave a charter to the lands of "Riindelstoun and Ladylands and two churches St Michales and St Katherines, both found in the parish church of Crail which formerly belonged to David Myrton Sr of     Eandelstoun on the 1st Feb 1610"
Note: The Maxwell family had 4 Earldoms Morton, Nithsdale, Dirleton and Farnham (2 out 4 beside the Cunynghames)
Note Allane Lawmond was from Argylshire and went to the University of St Andres in the last days of King James 5th which means around 1540. Alanne Lawmond married twice first to Helen Melville daughter of Sir John Melville of Carnbie and then the widow of Sir Walter Lesley of Parkhill from which he had one son and three daughters the eldest daughter (not named in the Lawmond records but named in the Cunningham of Barns record as Beatrix married to William of Barns and Gallowside …then Allanne married Margaret Moncrief from which he had a son called Alan
                                                    26) In the year 1621 (31st July) a William Cunningham married Helen Stevenson….the Stevensons built the light house on the Isle of May….. William was then a witness at the baptism of Drysdel and Touchie then on the 15th June Wililam was a witness at the baptism of a child of George Donald and Margaret Stevenson…in attendance was James Primrose, and James Currie. It is reasonable to presume that this William is the son of Alexander.
                    26) John Cunningham,  ? - ?. He married Margaret Mercer.
                            27) Lawrence Cunningham.,   ca 1605 - 1658.

25) John C.,  circa 1575 - 1651 in Denmark  (this is your ancestor)

25) ?  Euphemia C.,  ? - 1615.  She was engaged to William Drummond of Hawthornden.

25)  (name unknown) C. ? - ?.  She married  Hans Wellwood  ?? - ?? Eggeslevsmagle, DK.
                       26) David Wellwood    ? - ? in Denmark.

24) Alexander (circa 1555) Married Christian Woods?. Succeeded his father in 1597. In 1616 He became a Baron of West Barns married Helen Morton dau of Thomas Morton of Cambo.

25) John (circa 1580) Married Margaret Mercer

26) Laurence (circa 1595 to 1605) had 4 sons 1 daughter (1) John who was born 1620 and die 1649 married Agnes Lathangie; (2) Andrew Married Marjorie Burne. King Charles II witnessed the baptism of his third child; (3) Jonet Married Thomas Howie Witness Robert Sharp brother of Archbishop James Sharp and father of Isobell Sharp; and (4) John II (born 15th Sept 1650) Married Isobel Sharp daughter of Archbishop James Sharp. He is named after his brother who died the year earlier. Had a son called John


27) John (circa 1620) Woods states before 1626 - 1649) Married Agnes Lathangie circa 1649 Note it was his brother John that married Isabel Sharp daughter of Archbishop Sharp in 1685/86. John II was named after John I. This accounts for the large difference in years…..

28) Alexander of Barns (1640) married Margaret Moncrieff. Lamont     states the Laird of Crail died in Dec 31 1658….mmmm States he was very young. Interred Greyfriars…. jan 1659. Apr 28th 1664 states his brothers name was Alexander!!!!
    29. Isobell b 1 Dec 1661
    29. Helian b 30 Jan 1663
    29. Jean b 9 Sept 1664
    29. James b 4 May 1666 This is the James that married 4th June 1689 Margaret (but not Cunningham)
        30. John 3rd Oct 1689 Pittarthie, Fife
        30. Alexander 7 May 1691

28) William born 1 Aug 1641 died with no heir. This is the William mentioned in Greyriars Church in the year 1666.

28) Issobell ch. 14 Nov 1643 married John Low at St Andrews Jan 1st 1657 at age 14 she was 2 years older than the minimum marrying age.

28) Sir David ch.  22 Mar 1646

28) Robert b 20 Mar 1649

28) James (ch. 16 mar 1648  - ). This is the James that married Margarit Conyngham born in Northumberland 1650. It appears that she is descended from the fourth or fifth Earls of Glencairn.

29) John christened 3 Oct 1689 Crail Fife Twin brother of Alexander and later Portioner of Newburgh - Newburgh is apart of CUPAR

29) Alexander Christened 3 Oct 1689 Crail Fife twin brother of John (died before 1691)

29) Alexander christened 7 May 1691 Crail Fife

29) James christened 7 Jun 1693 Crail Fife

29) William christened 23 Nov 1694 Crail Fife

29) James christened  16 Dec 1695 Crail Fife

29) Cecill christened 30 Mar 1697 Crail Fife

29) Alexander christened 11 Jun 1699 Crail Fife

29) Charles christened 6 Feb 1701 Crail Fife

29) Robert christened 27 May 1702 Crail Fife
29) David christened 01 March 1705 Crail Fife

28) William (Circa 1687 - 1691) died young

28) John christened  at Crail 1700 took the name John Cunyn, and moved to Forgan Fife

28) Helen between 1689 and 1700

28) Margaret 1689 and 1700

26) Alexander moved to Cupar Fife

27) James b 4 May 1666

27) Isobel C at Cupar 1 Dec 1661

27) Helen C at Cupar 20 Jan 1663

27) Jean C. at Cupar 1664

26) Margaret married David Aytoun 4th of Kinnaldie

25) Mary? betrothed to Sir William Drummond.
Note: The gravestone has become eroded and no-one knows her given name.

24) John, a natural son who had letters of legitimisation on 16th April 1596.

 

 

.John Cunningham was born at the Estate Barons in Scotland" ca
1575,   your ancestor and family  Jan Harald .

 

http://www.clancunninghamglobal.com/history.html

 

CLAN CUNNINGHAM HISTORICAL TIMELINE

1018: Duncan, grandson of Malcolm II King of Scots, lays claim to Strathclyde.

1040: Duncan killed by MacBeth.

c. 1045: Malcolm, son of Friskin, aids Prince Malcolm, son of Duncan, by using a shake fork to hide him from his enemies under a pile of hay.

c. 1058: MacBeth slain; Malcolm son of Duncan ascends the throne.

c. 1059: King Malcolm rewards Malcolm son of Friskin with Thanedom of Cunninghame.

1107: David I created Prince of Cumbria.

c. 1115: Hugh de Morville grants Cunninghame to Wernebald.

1124: Alexander I dies; David I ascends the throne.

1128: David I establishes Kelso Abbey.

1150: Hugh de Morville founds Dryburgh and Kilwinning in Ayrshire.

1153-65: Galfridus de Cunigsburgh, son of Wernebald, is witness to a charter of Malcolm IV and a donation to the Abbey of Scone.

1162-74: Robert, son of Wernebald, gives 50 acres to the monks of Kelso.

c. 1170: Robert, grandson of Wernebald, is first to be called de Cunninghame.

1174: Stephen, great grandson of Wernebald, gives himself as ransom for King William I the Lion.

1210-33: Richard de Cunninghame is witness to the charter granting Stevenston to Hugh de Crawford.

c. 1220: Malcolm, son of Fergus de Cunninghame, founds Cunningham branch of Ranfurly.

1249: Alexander III ascends the throne.

1263: In October, Norwegians are defeated at the Battle of Largs near Ayrshire's coast.

1264: Henry/Harvey de Cunninghame is granted Kilmaurs by Alexander III.

1289: Alexander III dies.

1290: Edward Cunningham dies, father of Reginald Cunningham who founds the Cunningham branch of Glengarnock.

1291: John Balliol granted Scotland but is overthrown.

c. 1295: Robert Cunningham, brother of Gilbert who fought with de Bruce against Balliol, becomes the founder of the Cunninghams of Polmaise.

1299: Robert Cunningham, nephew of Edward Cunningham, is beheaded by the English, his head placed atop the tower of Lachmaban Castle.

1306: Robert Bruce proclaims himself King of Scots; a Robert Cunningham declares for Bruce.

1314: Edward 11 defeated at Bannockburn.

1318: James Cunningham, son of Gilbert, granted Hassendean in Roxburghshire by Robert I the Bruce.

1320: Robert Cunningham is granted lands in Cunninghame, Lambruchtan and Grugar by Robert I the Bruce.

1344 Sir William Cunningham (I), son of Hugh de Cunninghame, sits in Parliament.

1346: David II captured by English at the Battle of Neville's Cross; Robert, grandson of Hugh de Cunninghame, gives himself as ransom for the king. Robert's brother, Thomas, becomes ancestor of the Cunninghams of Caprington, Enterkine, and Bedland.

1366: Sir William Cunningham (I) is made EARL OF CARRICK.

1374: Sir William Cunningham (I) is made sheriff of Ayr.

1384: Sir William Cunningham (II), son of Sir William Cunningham (1), is knighted.

1385: In April, Sir William Cunningham (II) helps defeat the army of the Duke of Lancaster.

1388: Hugh de Cunninghame, son of Robert Cunningham, is granted Polquhairn. His son, Alexander, ancestor of the Cunninghams of Drumquhassil, Ballindaloch, Balbougie, and Banton, dies. 

c. 1390: Sir William Cunningham (I) dies; Sir William Cunningham (II) obtains Danielston, Kilmarnock, Finlaystone and Glencairn.

1398: In October, Sir William Cunningham (II) is granted the Barony of Redhall by Robert III.

1406: Sir William Cunningham (II) is made Sheriff of Ayr. 

1409: Margaret, the wife of Sir William Cunningham (II), dies, and he marries Margory Mary Stewart, daughter of King Robert III.

1413: In September, Sir William Cunningham (II) dies.

1418-26: William Cunningham (III), second son of Sir William Cunningham (II), is perpetual Vicar of Dundonald and Canon of Glasgow, and is the ancestor of the Cunninghams of Cunninghamhead.

1421: Henry Cunningham, third son of Sir William Cunningham (II), fights in the Battle of Beauge.

1424: Sir Robert Cunningham, 1st son of Sir William Cunningham (II), gives himself as ransom for King James I. On May 21st, Sir Robert is knighted by King James I.

1425: Sir Robert Cunningham serves on the jury of Murdock Stewart Duke of Albany, regent during James I's captivity, who made little effort to get the king released. Sir Robert's son, Archibald Cunningham, receives Waterton.

1430: In August, Sir Robert Cunningham shares a joint commission with his wife's brother, Sir Alexander Montgomery, to govern and defend Kintyre and Knapdale.

1448: Sir Alexander Montgomery, Sir Robert Cunningham's brother-in-law, is made Bailie of Cunninghame, a title which belonged to Sir Robert Cunningham. This event sparked the bloody Montgomery-Cunningham feud.

1452-55: Sir Alexander Cunningham, son of Sir Robert Cunningham, helps King James II defeat the Douglas' and is granted the Barony of Kilmaurs, and the lands of Kilmarnock, Hilton, Finlaystone and Glencairn. His 2nd son, William Cunningham becomes ancestor of the Cunninghams of Craigends, Robertland, Cairncurin, Bedlaw, Auchinharvie and Auchenyards.

1458: Sir Alexander Cunningham is made Bailie of Cunninghame, frustrating the Montgomerys.

1460: Sir Alexander Cunningham is accused of collaborating with a traitor, but is acquitted when King James III comes to his defense.

1462: Sir Alexander Cunningham is recognized as Lord Kilmaurs by King James III.

1464-88: Sir Alexander Cunningham sits in Parliament.

1484: Sir Alexander Cunningham, son of Sir Robert Cunningham, moves the Seat of Clan Cunningham to Finlaystone.

1488: In May, Sir Alexander Cunningham is made 1st Earl of Glencairn by royal charter, and receives Drummond and Duchray in Lennox for helping to defeat the rebels at Blackness. In June, Sir Alexander Cunningham and his king, James III, are killed at the Battle of Sauchieburn. In October, King James IV revokes all titles given by his father over the past few years, and Sir Alexander Cunningham's son and heir, Robert Cunningham, is stripped of his title of 2nd Earl of Glencairn, but retains the earlier title of 2nd Lord Kilmaurs. The Montgomerys burn down the Cunningham's Kerelaw Castle.

1489: Robert Cunningham, 2nd Earl of Glencairn, sits in Parliament.

1492: Robert Cunningham, 2nd Earl of Glencairn, dies; his son, Cuthbert, becomes 3rd Lord Kilmaurs.

1498: Hugh of Eglinton, Lord Montgomery, is made Bailie of Cunninghame.

1499: Cuthbert Cunningham, 3rd Lord Kilmaurs, leads the Clan in an attack on Irvine.

1503: On August 13th, King James IV restores the title of 3rd Earl of Glencairn on Cuthbert Cunningham.

1513: In September, James IV is killed at the Battle of Flodden; his son, James V ascends the throne.

1526: Cuthbert Cunningham, 3rd Earl of Glencairn, is wounded in a failed attempt to rescue James V from the Douglas' at the Battle of Linlithgow. In June, his son William, 4th Earl of Glencairn, becomes Lord High Treasurer of Scotland.

1527: Cuthbert Cunningham, 3rd Earl of Glencairn, and his son William, 4th Earl of Glencairn, found the Baronial Burgh of Kilmaurs.

1528: William Cunningham, 4th Earl of Glencairn, leads an attack on the Montgomerys and burns their Eglinton Castle. Protestant reformer, Patrick Hamilton, is murdered.

1533: William Cunningham of Craigends is murdered by William Lord Semple.

1540: Cuthbert Cunningham, 3rd Earl of Glencairn, dies; William Cunningham becomes 4th Earl of Glencairn and 4th Lord Kilmaurs.

1541: A son of William Cunningham, 4th Earl of Glencairn, Hugh Cunningham, is given Wattertoun after William took it by force from his cousin Ninian Cunningham. William's two other sons, Robert of Montgrenane and William the Bishop of Argyll, were clergymen.

1542: On November 24th, William Cunningham, 4th Earl of Glencairn, is captured by the English at the Battle of Solway Moss, but was released from the custody of the Duke of Norfolk for 1,000 Pounds. He later signed an agreement with King Henry VIII of England to promote a match between Henry's son, Edward, and Mary Queen of Scots.

1544: In May, William Cunningham, 4th Earl of Glencairn, signs a treaty appointing Henry VIII as Protectorate of Scotland. William's 2nd son, Andrew Cunningham, becomes ancestor of the Cunninghams of Corsehill.

1546: Protestant reformer, George Wishart, is murdered.

1547: William Cunningham, 4th Earl of Glencairn, dies; Alexander Cunningham becomes 5th Earl of Glencairn and 5th Lord Kilmaurs.

1555: John Knox returns to Scotland from Geneva.

1556: John Knox performs the first Protestant Reformed Communion service on Easter Sunday under a Yew tree at Finlaystone for Alexander Cunningham, 5th Earl of Glencairn.

1557: Alexander Cunningham, 5th Earl of Glencairn, signs the Covenant of the Lords of the Congregation.

1559: John Knox aroused the parishioners of Perth to destroy the religious idols and graven images of the saints in their churches. Mary of Guise sends troops to lay siege to Perth, but Alexander Cunningham, 5th Earl of Glencairn, defeats them by leading a force of 2,500 soldiers against them.

1560: Mary of Guise makes Alexander Cunningham, 5th Earl of Glencairn, Privy Counselor of young Mary Queen of Scots.

1567: Alexander Cunningham, 5th Earl of Glencairn, carries the Sword of State at the coronation of King James VI, and serves on the Council of Twelve appointed to carry on the government for the infant king.

1568: Alexander Cunningham, 5th Earl of Glencairn, commands a division at the Battle of Langside near Glasgow, which led to the papal Queen's final exile.

1575: Alexander Cunningham, 5th Earl, dies; William Cunningham becomes 6th Earl of Glencairn and 6th Lord Kilmaurs.

1578: Clan Cunningham burns the Clan Porterfield's Duchal House.

1580: William Cunningham, 6th Earl of Glencairn, sends a band of Argyll Highlanders to attack the Porterfields, killing a baby and destroying cottages. This event ends the Cunningham-Porterfield feud.

1586: The Cunningham-Montgomery feud erupts when Hugh Montgomery, 4th Earl of Eglinton, was murdered by Cunninghams during the time of James Cunningham, the 7th Earl of Glencairn and 7th Lord Kilmaurs.

1604: The Great Queen Elizabeth I dies; King James VI of Scotland becomes King James I of Britain.

1610: Sir James Cunningham of Glengarnock receives 12,000 acres in Ulster by King James VI & I.

1611: Glencairn Castle is transferred to the Lauries of "Annie Laurie" fame; King James VI & I introduces the only known literal English translation of the Holy Scriptures-the Authorized King James Version. Alexander Cunningham establishes Cunningham branches in Donegal, Ireland, spelling the name as Conyngham. The present day towns of Manorcunningham and Newton Cunningham bear witness to this event.

1621: Sir William Cunningham is granted Nova Scotia by King James VI & I for the purpose of colonizing it.

1625: King James VI & I dies; Charles I ascends the throne.

1626: William Cunningham of Cunninghamhead becomes Baron of Nova Scotia.

1630: James Cunningham, 7th Earl of Glencairn, dies; William Cunningham becomes 8th Earl of Glencairn and 8th Lord Kilmaurs. David Cunningham of Robertland becomes Baron of Nova Scotia.

1631: William Cunningham, 8th Earl of Glencairn, dies; William Cunningham becomes 9th Earl of Glencairn and 9th Lord Kilmaurs.

1633: David Cunningham of Auchenharvie becomes Baron of Nova Scotia.

1638: William Cunningham, 9th Earl of Glencairn, signs the National Covenant.

1641: William Cunningham, 9th Earl, is sent to Ireland by Charles I to defend the Ulster colonists and is made Privy Counselor of the Treasury.

1642: Reverend Hugh Cunninghame accompanies William Cunningham, 9th Earl of Glencairn, to Ulster, Ireland, and founds the Cunningham branch of Cooley Castle.

1643: William Cunningham, 9th Earl of Glencairn, fights the Battle at Kilayth to rescue the King from Cromwell, but is defeated.

1649: Oliver Cromwell has Charles I executed. Charles II ascends the throne.

c. 1650: Charles II commissions William Cunningham, 9th Earl of Glencairn, to command a force of 5,000 to harass Cromwell's General Monk.

1655: William Cunningham, 9th Earl, is imprisoned in Edinburgh Castle for his loyalty to the king and is rescued from execution by the restoration of the monarchy.

1656: William Cunningham, 9th Earl, is made Privy Counselor and Sheriff of Ayr.

1661: William Cunningham, 9th Earl of Glencairn, is made Lord High Chancellor of Scotland for life. He marries Margaret Montgomery, daughter of Alexander, 6th Earl of Eglinton, ending the Cunningham-Montgomery feud.

1664: On May 30th, William Cunningham, 9th Earl of Glencairn, dies; Alexander Cunningham becomes 10th Earl of Glencairn and 10th Lord Kilmaurs.

1669: Sir John Cunningham of Broomhill becomes Baron of Nova Scotia.

1670: Alexander Cunningham 10th Earl of Glencairn, dies; his brother John Cunningham becomes 11th Earl of Glencairn and 11th Lord Kilmaurs.

1672: Alexander Cunnyhame of Corsehill becomes Baron of Nova Scotia.

1689: John Cunningham, 11th Earl of Glencairn, signs letter of congratulations to William & Mary. He is appointed Privy Counselor and Governor of Dumbarton Castle.

1702: David Cunyngham of Milncraig-Polquhairn becomes Baron of Nova Scotia.

1703: John Cunningham, 11th Earl of Glencairn, dies; William Cunningham becomes 12th Earl of Glencairn and 12th Lord Kilmaurs. He is also appointed Privy Counselor and Governor of Dumbarton castle.

1734: William Cunningham, 12th Earl of Glencairn, dies; William Cunningham II becomes 13th Earl of Glencairn and 13th Lord Kilmaurs.

1770: William Cunningham II, 13th Earl of Glencairn, becomes a Major General. He is also made Governor of Dumbarton Castle.

1775: William Cunningham II, 13th Earl of Glencairn, dies; James Cunningham becomes 14th Earl of Glencairn and 14th Lord Kilmaurs and Captain of the West Fencible Regiment.

1780: James Cunningham, 14th Earl of Glencairn, chosen as a Representative Peer of Scotland.

1786: James Cunningham, 14th Earl, sells the Cunningham estates at Kilmaurs. He befriends and becomes a patron of Robert Burns.

1791: James Cunningham, 14th Earl of Glencairn, dies; his brother John Cunningham becomes 15th Earl of Glencairn and 15th Lord Kilmaurs. Robert Burns writes the famous "Lament on the Death of James, Earl of Glencairn." John Cunningham, 15th Earl of Glencairn, joins the 14th Dragoons.

1796: On September 24th, John Cunningham, 15th Earl of Glencairn and the 15th Lord Kilmaurs dies with no offspring, causing the Earldom to go dormant.

1899: The candlesticks which were used as wine goblets by John Knox at Finlaystone for the first Protestant Reformed Communion service in 1556, vanished from Finlaystone Castle without a trace.

1900: The Yew tree under which John Knox held the first Protestant Reformed communion at Finlaystone for the 5th Earl of Glencairn in 1556 was moved 40 yards to the Southeast to afford better sunlight on Finlaystone Castle.

1984: Deborah Cunningham Green founded the Clan Cunningham Society of America with the blessings of the Lord Lyon, King of Arms of Her Majesty's Court.

1985: George MacMillan becomes chief of Clan Macmillan which holds it seat and center at Finlaystone Counrty Estate.

1999: On September 12th, Clan Cunningham was awarded, at the Longs Peak Scottish/Irish Highland Festival at Estes Park, Colorado, best Clan tent among 72 Clans represented.

2000: On February 27th, Clan Cunningham was awarded, at the Scottish/Irish Highland Festival at Mesa, Arizona, best Clan tent.


SOME CLAN CUNNINGHAM HISTORY

Cunningham is a territorial name which is found in Ayrshire. It is believed, as one version of it's origin has it, to have derived from "cuinneag", meaning "milk pail" and the Saxon "Ham", meaning "village". The first to take this name was Warnebald or perhaps his son, Robertus, who received a grant of the land of Cunningham somewhere between 1160 and 1180. Another story relates that Malcolm, son of Friskin, obtained the lands of Cunningham from Malcolm III by sheltering him in a barn and covering him with hay. This is said to give rise to the shake-fork in the family arms and the motto, "Over fork Over". Sir George Mackenzie relates that, although this is a charming story, the Arms are actually a reference to the office of Master of the King's Stables. Another reference relates that the Cunninghams were great allies of the Comyns, whose shield bore sheaves of corn. When that great dynasty was overthrown by the Bruces, the Cunninghams adopted the shake-fork used to fork over sheaves of corn as an ingenious reference to their former allies.

It is certain that the Cunninghams were long settled in their lands and the parish of Kilmaurs by the late thirteenth century. Hervy de Cunningham, son of the Laird of Kilmaurs, fought for Alexander III against the Norwegian invaders at the Battle of Largs in 1263. As a result of this service he received from his King a charter of confirmation to all his lands.

The family were supporters of the Bruces in their fight for Scottish independence, although in common with many of the Scottish nobility, and their name appears on the Ragman Roll, which was made up of those swearing allegiance to Edward I of England in 1296. As Robert the Bruce was generous to his supporters, the lands of Lamburgton were added to Kilmaurs (Hervy de Cunningham) by royal charter in 1319.

Sir William Cunningham of Kilmaurs was one of the Scottish noblemen offered to David II's English captors as a substitute hostage in 1354. His son William married Margaret, the elder daughter and co-heiress of Sir Robert Denniston and through her acquired substantial lands, including Finlaystone in Refrewshire and Glencairn in Dumfriesshire. Sir William's grandson, Alexander Cunningham, was made Lord Kilmaurs in 1462 and later in 1488 the first Earl of Glencairn. A younger brother was ancestor to the Cunninghams of Caprington who were later to achieve prominence of their own. Other distinguished branches of the family include the Cunninghams of Cunninghamhead, Aiket, Robertland and Corsehill. However, the fortunes of the family remained firmly in the hands of the main lineage, the Earls of Glencairn.

The fifth Earl, Alexander Cunningham, was a Protestant reformer and a patron of the reformer, John Knox. He has been accused of being in the pay of the English, who saw the Reformation as an opportunity to place the Scottish Crown in an embarrassing position. Regardless of the truth of this accusation, it is a fact that the Earl of Glencairn did rise against Mary Queen of Scots, and was one of the commanders at the Battle of Carbery Hill as a result of which Mary surrendered in 1567. This Earl of Glencairn is reported to have ordered the destruction of the Chapel Royal at Holyrood.

The Cunninghams also were among the Scottish undertakers of the Plantation of Ulster, and Sir James Cunningham, who was married to a daughter of the Earl of Glencairn, was granted five thousand acres in County Donegal. The Cunningham name is now among the seventy-five most common names in Ulster.

The ninth Earl, William Cunningham, joined with Charles II in his bid to gain his father's throne. He raised a force of about five thousand in 1653 to oppose General Monck, who was Governor of Scotland. In August of that year he went to Lochearn in Perthshire where he met with some Chiefs of the Highland clans, and with a body of fighting men, he took possession of Elgin in 1654. He announced his commission on behalf of the king to raise all of Scotland against the Protector, Oliver Cromwell. It was a failure, but the Earl of Glencairn escaped with his life and after the Restoration he was appointed in 1661, Lord High Chancellor of Scotland. The title is now extinct.

Sir John Cunningham of Caprington, a distinguished lawyer, was created a Baronet of Nova Scotia by Charles II in 1669. Other prominent Cunninghams include Alexander Cunningham, eighteenth-century historical writer, who was British envoy to Venice from 1715 to 1720. Charles Cunningham was famous for his historical paintings, some of which still hang in the Hermitage Palace in St. Petersburg and in Berlin. Sir William Cunningham of Robertland was a friend of the poet Robert Burns. Alan Cunningham, a poet and writer, whom many believe was only slightly less gifted than Burns himself, was born at Blackwood in Dumfriesshire in 1784. His work was supported by Sir Walter Scott who, on Cunningham's death in 1828, provided for his two sons.

 

For de som ønsker og forske videre på dette . Dette har vi fått fra slekten Cunningham på Epost .

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arkivet og kilder . Harald Fosse
→ Anders Elias Fosse
→ Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum
→ Malene Eriksdatter Sviggum
→ Ingeborg Iversdatter Marifjøra
→ Malene Clausdatter Marifjøra Reutz
→ Claus Rumohr Reutz
→ Karen Munthe Reutz
→ Karen Munthe, 1722 - 1736
→ Christine Jensdatter Ørbech
→ Jens Hansen Ørbech
→ Christine Cunningham
Jarl→ John "Hans Konge" Cunningham, 1575, lensherre i Finnmark
Jarl→ John Cunningham, 1550
jarl av Carrick. → William Cunningham, 1510
→ John Cunyngham, of West Barns
→ de Cunynghame, of West Barns
→ Archibald de Cunynghame, of West Barns
→ Nigel de Cunynghame, of West Barns
→ Gilbert de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Edward de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Hervey de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Richard de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Robert de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Robert de Cunynghame, of Kilmaurs
prince→ Robert de Cunynghame, of Kilmaurs
King→ Wernebald de Cunynghame, of Kilmaurs, Kilmarnock, Ayrshire
King→ Malcolm Thane, of Cunninghame
→ Friskin
Hei Jan Harald . Du er klar over at dere er etterkommere av det Skotske og Engelske kongehuset . Jeg har laget dette til deg så du forstår det litt bedre :) Men jeg kan ikke svare deg på disse Y DNA testene du sendte meg , Brandenburg og Hohenzollern er i dine slekter sier denne testen. Så for du heller vente og se hva som dukker opp .
 
 
Jeg takker deg som har hjelpt meg her på arkivet . Samt Derek Cunningham som har sendt oss mye info om disse slekter av oss . Jeg håper at arkivet setter pris på det arbeid vi har gjort sammen med Derek Cunningham og dere andre takk for hjelp .
 
 
Takk skal du ha . Du har vert til stor hjelp klem fra meg mvh Jan
 
 
Chatsamtalen er avsluttet

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

arkivet og kilder . Harald Fosse
→ Anders Elias Fosse
→ Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum
→ Malene Eriksdatter Sviggum
→ Ingeborg Iversdatter Marifjøra
→ Malene Clausdatter Marifjøra Reutz
→ Claus Rumohr Reutz
→ Karen Munthe Reutz
→ Karen Munthe, 1722 - 1736
→ Christine Jensdatter Ørbech
→ Jens Hansen Ørbech
→ Christine Cunningham
Jarl→ John "Hans Konge" Cunningham, 1575, lensherre i Finnmark
Jarl→ John Cunningham, 1550
jarl av Carrick. → William Cunningham, 1510
→ John Cunyngham, of West Barns
→ de Cunynghame, of West Barns
→ Archibald de Cunynghame, of West Barns
→ Nigel de Cunynghame, of West Barns
→ Gilbert de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Edward de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Hervey de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Richard de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Robert de Cunynghame, of Kilmaurs
→ Robert de Cunynghame, of Kilmaurs
prince→ Robert de Cunynghame, of Kilmaurs
King→ Wernebald de Cunynghame, of Kilmaurs, Kilmarnock, Ayrshire
King→ Malcolm Thane, of Cunninghame
→ Friskin
Hei Jan Harald . Du er klar over at dere er etterkommere av det Skotske og Engelske kongehuset . Jeg har laget dette til deg så du forstår det litt bedre :) Men jeg kan ikke svare deg på disse Y DNA testene du sendte meg , Brandenburg og Hohenzollern er i dine slekter sier denne testen. Så for du heller vente og se hva som dukker opp .
 
 
Takk skal du ha . Du har vert til stor hjelp klem fra meg mvh Jan
 
 
Chatsamtalen er avsluttet

 

 

Det var jo fryktelig dumt da. Var han/hun anonym?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen .

 

Hans Kruckow var gift med Anne Ludvigsdotter Barsebek

Far til Anne heter Ludvig G Barsebek ?
født: ca 1380 også skal da faren til ludvig hete  Gotskalk Barsebek ?
født ca 1350
 Er det noen som kjenner til denne slekt Barsebek hvor de kom fra ?

 

 

 

 

 

smaltree.gifAnne Ludvigsdotter Barsebek (b. Ca. 1424)

Anne Ludvigsdotter Barsebek (daughter of Ludvig Gotskalksson Barsebek) was born Ca. 1424 in Klosterhof, Preetz, Slesvig-Holstein, Prussia, Germany, died in Kroken, Luster, S/F, Norway.She married Hans Kruckow.
Children of Anne Ludvigsdotter Barsebek and Hans Kruckow are:

  1. +Hans Hansson Kruckow, b. Ca. 1447, Kroken, Luster, S/F, Norway,d., Kroken, Luster, S/F, Norway.  dette er hva jeg kan finne på nette om denne slekt .

Dette er linjene til Erik Torkildsen Sandvig Ca 1823 - 1886 med slekten Furh Bolstad jeg holder på med , Bare sån at dere vet hva jeg leter etter i linje . :)

 

 

 

mvh jan

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Jan

You could lead your roots to Aethelred, Princess of England and on to the older kings of England and more.
Just nice that I can help you Harald

 

Gospatrick, Earl of Northumberland, 1st Earl of Dunbar, b. 1040, d. 1072 (Age ~ 32 years)
Mother Aethelred, Princess of England

 

 

 

http://www.clanmacfarlanegenealogy.info/genealogy/TNGWebsite/getperson.php?personID=I888&tree=CC

 

    your roots Jan Harald . John I 'Lackland' Plantagenet, King of England . Your family is also the English Royal Family.

 

 Friendly greeting Cunningham

 

 

Jeg håper dette er til hjelp for flere som ønsker og forske på disse slekter ,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Jan

 

You could lead your roots to Aethelred, Princess of England and on to the older kings of England and more.

Just nice that I can help you Harald

 

Gospatrick, Earl of Northumberland, 1st Earl of Dunbar, b. 1040, d. 1072 (Age ~ 32 years)

Mother Aethelred, Princess of England

 

 

 

Jeg må visst ta hatten av og bøye meg i støvet for deg.  Da du ikke bare streber etter å få alskens "blått blod" til anetavlen din, men prøver også iherdig å knytte deg selv til hermafroditter.  Ikke verst  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må visst ta hatten av og bøye meg i støvet for deg.  Da du ikke bare streber etter å få alskens "blått blod" til anetavlen din, men prøver også iherdig å knytte deg selv til hermafroditter.  Ikke verst  ;)

 

Koslig det , Men  her er nå rett linje av Cunningham og mine aner og slekt .  dokumentert av slekten selv .   : http://www.clanmacfa...ID=I888&tree=CC .

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"dokumentert av slekten selv"???????

 

Istedet for og skrive vås på noe du ikke kan , Så for du heller sitte deg inn i saker . Her er navnet Derek Cunningham  kontakt han om du har noen spørsmål ok ..

 

Dahlstrøm få fult navn  eller virker du som Hans og alle de andre fake som holder på her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er ... DNA test er tatt i direkte linje av Falk og Bernadotte . Den viser slekt til Brandenburg og Preussen slekten Ydna . Bernadotte viser også slekt i den støre testen. Det jeg har sagt til min familie ang veddemål er at vi skal finne linjene i det Norske arkivet og kilder på dette  . Jeg kan ikke mye om DNA  men jeg har skrytt av den Norske arkivets brukere og sagt at vi kan finne ut av dette på arkivet . Så jeg taper 2000 kr om vi ikke finner disse linjer , Der  Ydna  viser slekt til Bernadotte og Preussen . Arkivet vet sier jeg , Så jeg håper på at dere ikke skulle skrive mer vås men ta det litt alvorlig . Men taper jeg dette veddemålet greit nok .

 

 

Alle sier til meg , Hvorfår gidder du og legge ut noe her på arkivet når du for sånne tulle svar , Familien har jo fått et svar ang Dna testen som viser at dere hadde rett i Keiser saken sier mange . Jeg sier at mye rart kan ha skjedd ang barn uten for ekteskapet også videre før i tiden . Men jeg tror mulig at det kan ligge lengre bak ang slekt til Bernadotte og Preussen eller ? Som fakta er nå så har vi fått sertvikaterer og bevis på slekt som våres bygdehistorie sier er sant . Til og med stemplet og i brev og epost med fullt navn . Gudene må vite hva som skjedde for litt over 100 år siden . Men jeg har veddet med min familie og da må jeg desperat prøve og finne linjene til disse slekter  på Y dna og andre linjer . Men ang dna testen må dere ikke spørre meg ut da det er fag folk som har jobbet med dette . 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er ... DNA test er tatt i direkte linje av Falk og Bernadotte . Den viser slekt til Brandenburg og Preussen slekten Ydna . Bernadotte viser også slekt i den støre testen. Det jeg har sagt til min familie ang veddemål er at vi skal finne linjene i det Norske arkivet og kilder på dette  . Jeg kan ikke mye om DNA  men jeg har skrytt av den Norske arkivets brukere og sagt at vi kan finne ut av dette på arkivet . Så jeg taper 2000 kr om vi ikke finner disse linjer , Der  Ydna  viser slekt til Bernadotte og Preussen . Arkivet vet sier jeg , Så jeg håper på at dere ikke skulle skrive mer vås men ta det litt alvorlig . Men taper jeg dette veddemålet greit nok .

Jan.

Kan ikke ta dette merkelige og urealistiske du sysler med på ramme alvor.  Du har virkelig rotet deg langt ut på "heden".

 

 

 

Mvh

Kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jan.

Kan ikke ta dette merkelige og urealistiske du sysler med på ramme alvor.  Du har virkelig rotet deg langt ut på "heden".

 

 

 

Mvh

Kurt Dahlstrøm

 

 

Det er så ramme alvorlig at det er sendt fra flere instanser og til stastarkivet i Bergen Ang DNA  bevis mot slekten Brandenburg og Hohenzollern   . Jeg susler ikke med noe av dette men fag folk som jobber med denne DNA saken , samt at det sendt det til yngve nedrebø på stats-arkivet i Bergen ,  svare vi har fått er at vi må gå videre til et annet instanse for og få godkjent keisern som våres oldefar . Dette holder de på med nå  . Så jeg må finne linjer til Brandenburg og Hohenzollern i kirkebøker eller andre kilder . DNA som er tatt i Sverige er sterke kilder og Fakta slekt bevis mot Brandenburg - Hohenzollern i DNA . Det skulle holde for mange med så klare bevis som er sendt til arkivet fra fag folk at Fosse slekten nå har Bevist slekt med Hohenzollern og Brandenburg familien . Dette vet Yngve Nedrebø på statsarkivet i Bergen da han har fått alt ang DNA tester samt mye mer  ......Som våres bygdehistorie sier Keiser wilhelm fikk en sønn Andres Elias  nå bevist med DNA  at det er rett . Fakta

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald, jeg spør deg ganske direkte: Du sier at "Keiser wilhelm fikk en sønn Andres Elias nå bevist med DNA at det er rett". Spørsmålet mitt er: Sitter du på bevis at Andeas Elias er sønn til Keiser Vilhelm? For hvis du gjør det, bør du dele dette. Såpass mange engasjerte seg og brukte mye tid og krefter på "keiser-saken" som vel ble Digitalarkivets lengste streng. Av respekt for det arbeidet de la ned synes jeg du bør offentliggjøre dette DNA-beviset, så kan saken legges død. Jeg oppfordrer deg derfor virkelig til å offentliggjøre det! Beste hilsener Jonny

Endret av Jonny Mydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny .  orginalen er sendt til yngve på statsarkivet i Bergen . Da dette er alt jeg har i denne sak . men det er  bekreftet slekt til Hohenzollern . Så klart at jeg skal legge ut det lille jeg har ang denne sak . Men alt er sendt til til statsarkivet i bergen . Har lagt ved øyvind Fosse sin dna der jeg fikk jeg tiladelse av han .  Men jeg har prøvd og finne ut om det kan være lengre bak i Anders Elias sine aner   . Derfår har jeg jaget her på arkivet ang slekt og aner begrunnet denne DNA test  . Det som er sendt fra Bernadotte & Falk i Sverige ang analysen av Y-DNA er mye mer omfattende en dette som er lagt ut her  . Men jeg skal dele med dere det lille jeg har klart det  .

 

 

 

 

 

Jeg har fått bedsjed om og slette dette . Da orginalen er sendt til yngve på statsarkivet i Bergen . Dette må jeg gjøre for familiens fred .

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant sertifikat. Nesten enda mer interessant er alle "angry pixels" rundt flere relevante områder i bildet.


 


Sammenligning i svart/hvitt utifra threshold. Se rundt "Øyvind Fosse" og case number.


post-3599-0-84405400-1466723117_thumb.jpg


 


Og her hvor levels er justert.


post-3599-0-81486400-1466723147_thumb.jpg


 


Nesten så man skulle tro det var noe som var digitalt redigert i lav oppløsning. :/


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.