Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,

guest
 Del

Recommended Posts

Lars Iversen f. 2.mars 1829 på Hodne, Myking, Lindås, Hordaland, ble døpt i Lindås 8.mars 1829
Husmand Iver Larsen og hustru Martha Jørgensdatter, Hodne, døper sønnen Lars.
Faddere var: Hans Arnesen, Johanes Larsen, Ole Haldorsen, Ingeborg Monsdatter og Kari Arnesdatter Hodne.

Kilde: Lindås, Ministerialbok nr. A 8 (1823-1836), Fødte og døpte menn 1829, side 27, nr.19.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11578&idx_id=11578&uid=ny&idx_side=-30

Lars far Iver er født på Hodne i Lindås og moren Martha på Rødland i Lindås.

Så et lite hjertesukk fra meg. Prøv å kladde ned det du har tenkt å skrive på forhånd evnt. i Word, for det blir fryktelig irriterende med så mange slettede innlegg.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita Johannesdtr. Hodne født 1798 lindås , hun er i mitt familie tre ang slekt med  Ivar når var våres ivar født `?  familiy finder mulig det er litt rot på  familiy finder ?

Johannes Larsen Hodne - Rommerreim  Romarheim, Hosanger, Hordaland Feb. 10, 1772 er da innført som far ?

dette er sikkert feil . 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Iversen f. 2.mars 1829 på Hodne, Myking, Lindås, Hordaland, ble døpt i Lindås 8.mars 1829

Husmand Iver Larsen og hustru Martha Jørgensdatter, Hodne, døper sønnen Lars.

Faddere var: Hans Arnesen, Johanes Larsen, Ole Haldorsen, Ingeborg Monsdatter og Kari Arnesdatter Hodne.

Kilde: Lindås, Ministerialbok nr. A 8 (1823-1836), Fødte og døpte menn 1829, side 27, nr.19.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11578&idx_id=11578&uid=ny&idx_side=-30

Lars far Iver er født på Hodne i Lindås og moren Martha på Rødland i Lindås.

Så et lite hjertesukk fra meg. Prøv å kladde ned det du har tenkt å skrive på forhånd evnt. i Word, for det blir fryktelig irriterende med så mange slettede innlegg.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

ivar iversen født 1808 som er faren til lars ? jeg har lite hjelpe programmer  nå da den andre pc er på verksted instalerer ikke noe på den jeg jobber med nå :lars ivar iversen født 1808 er da faren til lars ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmand Iver Larsen Hodne f. 1789 og hustru Martha Jørgensdatter Rødland f. 1795 er foreldrene til Lars Iversen (Hodne) Kalleklev f. 2.mars 1829.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars iversen født 1752 sønn Iver Larsen Hodne f. 1789 og Lars Iversen (Hodne) . 2.mars 1829. tror jeg er på rett vei her - .

lars iversen født 1752 var gift med Brita monsdtr H myking  f 1759  far til brita er mons olsen myking ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

Som tidligere nevnt er det nytteløst å holde på med slekt uten et slektsprogram som gir deg oversikten. Dine aner dobles jo hele veien og det blir håpløst å holde styr på. Du har: 4 besteforeldre – 8 oldeforeldre – 16 tipp oldeforeldre – 32 tipp tipp oldeforeldre, 64 tipp tipp tipp oldeforeldre osv.
Personlig bruker jeg som før nevnt; Brothers Keeper, som jeg er veldig fornøyd med, men det finnes jo andre slektsprogram, som du vel finner i DIS Norges oversikt vil jeg tro..

Du kan prøve Brothers Keeper selv og se om du trives med det og det koster bare noen hundrelapper å kjøpe programmet fra Amerika. Du kan få hjelp med å betale til utlandet og du kan installere det med norsk tekst. Let deg fram her: http://www.bkwin.info/

For at du ikke skal snuble mer i trådene nå, så har jeg laget denne lille oversikten til deg, som en start.

Deg
Din far – Din mor

Besteforeldre:
Din farfar: Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, gift 21.juli 1926 med
Din farmor: Hildur Marie Iversen f. 23. februar 1907 (foreldre til din far)
Din morfar: Hjalmar Henrik Jacobsen f. 22.januar 1898, gift 19.januar 1924 med
Din mormor: Hanna Sofie Pedersen Sandnes f. 23.oktober 1903 (foreldre til din mor)

Oldeforeldre:
Din farfars far: Elias Andersen (Sagstad) Fosse f. 28.desember 1869, gift 18.august 1898 med
Din farmors mor: Karen Marie Christophersdatter (Sviggum) f. 13.juli 1874 (foreldre til Anders)
Din farmors far: Halvor Martin Iversen f. 9.februar 1880, gift 3.desember 1902 med
Din farmors mor: Helene Larsdatter (Kalleklev) f. 3.september 1868 (foreldre til Hildur Marie)
Din morfars far: Jacob Olai Emanuelsen f. 28.desember 1856, gift 26.februar 1898 med
Din morfars mor: Helene Bornedriusdatter f. 20.september 1870 (foreldre til Hjalmar H. J.)
Din mormors far: Hans Olai Pedersen Sandnes f. 27.september 1879, gift 29.oktober 1902 med
Din mormors mor: Anne Sofie Larsdatter Grov f. 15.juli 1882

Så er det bare å bygge videre på disses foreldre igjen, legge til dåp, konfirmasjon, dødsfall, gravlagt, dødsårsak, skifte, arvinger, barn, yrke, folketellinger, tekst etc. etc. og med KILDER til alle steder hvor du har opplysningene fra.
Vær nøye med å ta back-up ofte. Jeg overfører til en minnepinne. Opplysningene du sitter med kan du senere legge inn i programmet du kjøper og da kan du også legge til bilder på personer i treet ditt.
Mange av dine forfedre har du jo fått opplysninger om tidligere.

Anders Andersen (Sagstad) Fosse f. 27.juni 1835, gift 5.april 1858 med

Gjertrud Knutsdatter Fosse f. 1841
Christopher Simonsen f. 16.desember 1854, barn (Karen Marie) med

Malene Eriksdatter f. 30.juli 1853
Ivar Halvorsen Kilen f. 22.november 1830, gift 7.november 1873 med

Anna Andersdatter Lerøen f. 12.juli 1848
Lars Iversen (Hodne) Kalleklev f. 2.mars 1829, gift 6.juli 1852 med

Ragnella Olsdatter Romarheim f. 21.januar 1824
Emanuel Jacobsen Hegnes f. 1832, gift 1855 med

Aase Kristine Olsdatter f. 1829
Bornedrius Danielsen f. 18,juli 1829, gift 15.januar 1862 med

Anniken Marie Børresdatter f. 5.april 1835
Peder Olsen Sandnes f. 23.desember 1850, gift med

Ingeborg Andrine Larsdatter f. 31.oktober 1854
Lars Larsen Grov f. 28.april 1853, gift 2.november 1880 med

Sara Amalie Bornedriusdatter f.1854 (NB! - datter av Bornedrius Danielsen og Anniken Marie Børresdatter, samt søster av Helene Bornedriusdatter.)

Så er det bare å brette opp ermene og studere kirkebøker opp og ned og syns du at det er for vanskelig, så kan du jo spørre om hjelp, eller engasjere en slektsforsker.
Bygg ditt eget slektstre ut ifra kildene du finner, og ikke kopier andres, for det kan være mye feil :wub:

Mvh og *Smil* fra Rigmor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bare et lite skråblikk her – du innser at bare ved at du lever i dag så stammer du fra en slekt som overlevde svartedauen og har vært på jorden siden tidenes morgen? Så er det også greit å ha i bakhodet at skulle man skrense innom noe blåmelert blod så kan man jo spørre seg hvor gikk det galt som endte opp med at de forsvant ned blant de «ordinære menneskene».

Men jeg må jo si jeg blir litt oppgitt av ditt fokus. Det tok ikke mange kaloriene og se på dine andre aner for å se at du har andre linjer som potensielt har langt større «verdi» sett fra ditt ståsted enn de halmstrå du driver og griper etter.

Elias Andersen Fosse giftet seg 18. august 1898 i de Døves Menighet i Oslo med Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum. Hun er født 13. juli 1874på Sviggum, Hafslo, Sogn og Fjordane som uekte datter av Kristoffer Simonsen Elvethun og Malene Eriksdatter Sviggum. Hun ble født 30. juli 1853 på Marifjøra, Hafslo, Sogn og Fjordane som ekte datter av Erik Torkildsen og Ingeborg Iversdatter. De giftet seg 5. juli 1848 i Hafslo.

Ingeborg Iversdatter KAN være en uekte datter av Iver Eriksen og Malene Clausdatter Marifjøra. Jeg fant ikke dåpen og nå begynner det å bli interessant for Malene Clausdatter ble født i 1788 som uekte datter av Claus Reutz og Anna Amundsdatter. Hvis du knytter Ingeborg til Malene så har du et interessant utgangspunkt for videre forskning. Igjennom Claus Reutz så har du en inngangsport til slektene Reutz, Rumohr, Heiberg, Leganger, Klingenberg og Munthe.

Men jeg presiserer, første ting du gjør er å lete etter dåpen eller noe annet som knytter Ingeborg til Malene Clausdatter. Da og først da har du mulighet til å ha noen «fine aner» som du så gjerne ønsker. Hint: en annen kirkehendelse som vil knytte navnene opp.

jeg legger ut denne her , da dette er min far side av familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sitere - så må du angi hvem du siterer!

Dessuten gjelder vel ikke dette Hildur Iversen?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den det vises til her er den "uekte" datteren til Claus Reutz og Anne Amundsdatter, som døpes Mallena. Dåpsinnførselen står på venstre side i den siste kollonnen på høyre side nr.5 den 30.mars 1788

Denne Malene Clausdatter er det som antas gift med Iver Eriksen, Marifjæren, som igjen er foreldre til din ane Ingeborg Iversdatter Marifjæren, gift med Erik Torkildsen Sandvig.

Malene/Mallena Clausdatter 12 år bor sammen med sin mor Anne Amundsdatter 30 år på gården Lae, samt en halvbror Ole Pedersen 1 år gammel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011425&gardpostnr=45&personpostnr=1253&merk=1253#ovre

Men du må begynne å føre inn opplysningene du får underveis, hvis ikke så stagnerer du helt. Har du fått deg et slektsprogram som jeg har anbefalt deg?

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har begynt og bruke denne Din personlige konto hos Geneanet er registrert! her ligger jeg mye inn . eller så har jeg skreve ned alt i bøker , kjenner dere til et godt gratis familietre der jeg kan legge alt inn på en trygg måte , nettbasert ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har begynt og bruke denne Din personlige konto hos Geneanet er registrert! her ligger jeg mye inn

Nei, jeg har ingen videre opplysninger vedrørende Malenes far, men han er vel mest sannsynlig han du finner på denne siden: http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I82313&tree=IEA

Men når det er sagt og om det er tilfelle, så må du uansett forsøke å finne ut mer om den Malene Clausdatter, som blir født som uekte datter av Claus Reutz og Anna Amundsdatter, døpt 30.mars 1788, er den samme Malene Clausdatter som er mor til din ane Ingeborg Iversdatter Marifjæren.

Fint at du har begynt å føre inn og gjøre ting systematisk. Jeg kjenner ikke til Geneanett og vet ikke hva det går ut på. Jeg bruker bare Brothers Keeper  og legger ikke mine aner ut på nett hvor alle andre kan skalte og valte med dem etter eget forgodtbefinnende :rolleyes: Det viktigste for meg er å få inn alle kilder til alle hendelser vedrørende personene jeg har og det har jeg der. Slektsbok kan du også lage.

Som jeg linket til deg tidligere, så er det fritt å bruke Brothers Keeper i en prøveperiode før du bestemmer deg for å kjøpe og et kjøp koster ca. 300 kr. Men trives du med det du har, så er jo det greit.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen videre opplysninger vedrørende Malenes far, men han er vel mest sannsynlig han du finner på denne siden: http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I82313&tree=IEA

Men når det er sagt og om det er tilfelle, så må du uansett forsøke å finne ut mer om den Malene Clausdatter, som blir født som uekte datter av Claus Reutz og Anna Amundsdatter, døpt 30.mars 1788, er den samme Malene Clausdatter som er mor til din ane Ingeborg Iversdatter Marifjæren.

Fint at du har begynt å føre inn og gjøre ting systematisk. Jeg kjenner ikke til Geneanett og vet ikke hva det går ut på. Jeg bruker bare Brothers Keeper og legger ikke mine aner ut på nett hvor alle andre kan skalte og valte med dem etter eget forgodtbefinnende :rolleyes: Det viktigste for meg er å få inn alle kilder til alle hendelser vedrørende personene jeg har og det har jeg der. Slektsbok kan du også lage.

Som jeg linket til deg tidligere, så er det fritt å bruke Brothers Keeper i en prøveperiode før du bestemmer deg for å kjøpe og et kjøp koster ca. 300 kr. Men trives du med det du har, så er jo det greit.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Hvis vi forutsetter at ovennevnte side omhandler den rette familien, noe som ser sannsynlig ut, får du hele familiehistorien listet opp med referanser og kilder, så her er det grunnlag for å lære mye om lesing av kilder og dokumentasjon av opplysninger.

Jeg vil slutte meg til Rigmors anbefaling om å bruke et annet slektsprogram enn de nettbaserte som hovedprogram. På den måten kan du bearbeide og kvalitetssikre opplysningene før du legger dem på nett. Brother's Keeper er et godt alternativ, det er på norsk og er lett å bruke. Gode muligheter for utskrifter, deriblant slektsbok. Utskrifter er til uvurderlig hjelp når du ønsker oversikter over slektsgreiner.

Lykke til.

Hans Gangstø

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist ikke jeg roter nå så er jo jeg også mulig i slekt med noen her på arkivet ? Claus Rumohr Reutz  og Rumohr slekten og Kjell Arne B eller ? er ikke det noe felles slekt der ? :) eller ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hi Jan Harald Fosse, you have relatives down to von Ahlefeldt and family Gyldenløve, But Rumohr are the same family as von Ahlefeldt, But your family of Reutz - Reitz-Rantzau  comes from Eastern Prussia line, 

Family tree Christoph Graf von Polier Ahlefeldt - Rumohr ca 1582-1652, daughter of Wolf and Magdalene von Rumohr, married two Johan von Blankenheim (von), daughter of Gerhard VIII. and Elisabeth zu Wied-Isenburg, Family of Isenburg are your ancestors also Jan Harald Fosse

You also have roots to these families, von Hessen-Darmstadt, Kassel, Hessen, Germany and Johann Georg Kurfürst von Brandenburg, b. 11 September 1525, d. Jan. 18 1597, Berlin, Brandenburg, Germany.

oversatt fra Tysk ,

Det sies at dette er mine aner fra Reutz - Reitz-Rantzau .  Johan Rantzau (tyskJohann von Rantzau) (12. november 1492 – 12. december 1565) var feltherre for Frederik I og Christian III. Han var holstensk feltmarskal i 1523. Han skrev sig til Breitenburg i 1526, Rethwisch i 1528, Mehlbek i 1528, Bothkamp i 1538 og Sturenhagen. Erobrede Danmark for Frederik I. Han var medlem af Danmarks rigsråd. Erobrede Danmark på ny i Grevens Fejde. Statholder for hertugdømmerne. Han var den første af slægten Rantzau, der tilhørte Breitenburg-linjen. 

Født: 12. november 1492, Itzehoe, Tyskland Døde: 12. desember 1565, Breitenburg, Tyskland , Rantzau av greveslekt

Mvh Jan HaraldFosse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra HEIBERG og BENKESTOK slekten min . Takk  for hjelp Kjell . 

The Herstad´s " Old Family " Too Family Fosse in Bergen .Family Fosse of Kings :)

1 KING HARALD HAARFAGRE ( HALVDANSON ) 
+ Asa HAAKONSDATTER 
2 Sigurd RISE HARALDSON 
3 KING HALFDAN SIGURDSON 
4 KING SIGURD SYR d: 1018 
5 KING HARALD (III) HAARRAADE b: 1042 d: 1066 
6 KING OLAV III FRA KYRLI

1 KING OLAV III FRA KYRLI 
2 KING MAGNUS "BARFOT" b: ca. 1075 d: 24.08.1103 
3 KING HARALD IV FRA GILLE b: 1103 d: 13.12.1136 
4 PRINCESS Margaret Haraldsdtr. PÅ GILLE b: 1130 d: after1161 
+ Jon Hallkjellson HUK b: 1130 d: after 1170 
5 Ragnvild Jonsdtr. BLINDHEIM b: 1150 d: 1184 
+ Ragnvald på URKA b: 1170 
6 Jon Ragnvaldson URKA b: ca. 1190 
+ NN. Ragnvaldsdtr. BLINDHEIM b: ca. 1190

1 NN. Ragnvaldsdtr. BLINDHEIM b: ca. 1190 
+ Jon Ragnvaldson URKA b: ca. 1190 
2 Ragnvald Jonsson URKA b: 1214 d: 1263 
+ NN. ................dtr SMØR b: 1218 
3 Jon Ragnvaldson SMØR b: 1240 d: 1328 
+ Ulvhild Ragnvaldsdtr. G. PÅ SMØR b: 1255 
4 Hallvard Jonson SMØR b: ca. 1300 d: 1391 
+ NN. Oliversdtr. G. PÅ SMØR b: ca. 1300 
5 Jon Hallvardson SMØR b: ca. 1340 
+ NN. Svalesdtr. RØMER 
6 Ulvhild Jonsdtr. SMØR b: ca. 1360

1 Ulvhild Jonsdtr. SMØR b: ca. 1360 
2 Ingeborg Ulvhildsdtr. SMØR 
+ Torleiv Ellingson KJÆLLINGMULE b: 1400 
3 Bergiuth Toerleivsdtr. KJÆLLINGMULE b: 1435 
+ Trond Tordson BENKESTOK b: 1410 d: 1442 
4 Torleif Trondson BENKESTOK b: 1450 d: before 1505 
+ Adelus Erichsdtr. KRUCKOW b: ca1471 d: after 1505 
5 Trond Tollefson BENKESTOK b: 1495 d: 14.02.1558 
+ Anna Jonsdtr. HAAR b: 1510 d: 27.11.1569 
6 Kristine Trondsdtr. BENKESTOK 
+ Aksel Henrikson GYNTERSBERG

1 Aksel Henrikson GYNTERSBERG 
+ Kristine Trondsdtr. BENKESTOK 
2 Inger Akselsdtr. GYNTERSBERG 
+ Jacob Joergensson LYDVA "GULARTING" 
3 Kirsten Jacobsdtr. LYDVA "GULARTING" 
+ Lauritz Andersson HEIBERG 
4 Anders Lauritzson HEIBERG b: 1570 
+ Maren Trudesdtr. NITTER 
5 Mette Andersdtr. HEIBERG 
+ Henrik Henriksson NITTER b: 1580 d: 1629 
6 Barbara Henriksdtr. NITTER 
+ Peder Jørgensøn FINDE b: 1610 d: 10.9.1691

1 Peder Jørgensøn FINDE b: 1610 d: 10.9.1691 
+ Barbara Henriksdtr. NITTER 
2 Maren Pedersdtr. FINDE b: ca, 1640 
+ Daniel Hansson BUGGE b: 1617 d: 10.9.1691

Roots to Family Løvenskiold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.