Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,


guest
 Del

Recommended Posts

For mer informasjon om Ole Aamundsen og Siri Torbjørnsdtr., se også denne diskusjonen:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=436589&sid=691e8ed1634d88158f3e628135127ddd

 

så da var ole soldat ?

 

 

Nå har jeg funnet ekteparet. De ble gift 3. jan. 1803 . I kirkeboka står det: "Soldat Ole Aamundsen Fuhr og Siri Torbjørnsdtr. Øvrebø".

 

Altså var det Siri Torbjørnsdtr. (1776-1837) fra Øvrebø som giftet seg med Ole Aamundsen (1770-1849) fra Heggelund under Skildeim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ang Soldat Ole Aamundsen Fuhr . Fuhr navnet er det noen som kjenner til dette navnet ? Som jeg forstår kan Aamund Berensen være dansk eller noe i den gaten ?

 

 

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du kan ta slike sprang i logikken som dette.

"Soldat Ole Aamundsen Fuhr . Fuhr navnet er det noen som kjenner til dette navnet ? Som jeg forstår kan Aamund Berensen være dansk eller noe i den gaten ?"

Med henvisning til temaet som ble referert i innlegg 175 (For mer informasjon om Ole Aamundsen og Siri Torbjørnsdtr., se også denne diskusjonen:

http://www.disnorge....f3e628135127ddd )

går det fram i innlegget "Dette bör väre "Aamunds" dåp 2/9-1729 i "Hafslo" v. side ca. midten, far "Berent Hagen" : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11455&idx_id=11455&uid=ny&idx_side=-25" at Aamund er sønn av en Berent Hagen.

Jeg vil anbefale at du låner inn aktuelle bygdebøker for dette området (Hafslo) og leser deg opp på hva som skrives der. Deretter kan du jobbe med kvalitetssikring gjennom primærkilder.

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er skreve litt om Berent Hagen  aner . Tror dette er rett ? det står litt om denne slekten på arkivet her .

 

Hei !Treng hjelp med Torbjørn Bernts. f 11.11 1736 gift 1765 med Britha Henrichsdt. f.1734 hun fra Gaupne.De bor på Hafslo i S&F.Hvem er hans foreldre ?
 



 

 

Her er vielsen i Hafslo – for ordens skyld[url="http://digitalarkive...66#ovre>LenkeOg her er dåpen til Torbjørn, sønn av Berent Hagen LenkeSer at Berent Hagen to sønner til, begge døpt i Hafslo:Lars, døpt 1727 LenkeAamund, døpt 1729 Lenke, gift 1761 LenkeKan det tenkes at Berent kan hatt farsnavn Larsen eller Amundsen? I manntallet 1701 finner jeg en Berent Aamundsen, 11 år, Sogndal
 
 
 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det er skreve litt om Berent Hagen  aner . Tror dette er rett ? det står litt om denne slekten på arkivet her .

 

Hei !Treng hjelp med Torbjørn Bernts. f 11.11 1736 gift 1765 med Britha Henrichsdt. f.1734 hun fra Gaupne.De bor på Hafslo i S&F.Hvem er hans foreldre ?
 

 

 

Her er vielsen i Hafslo – for ordens skyld[url="http://digitalarkive...66#ovre>LenkeOg her er dåpen til Torbjørn, sønn av Berent Hagen LenkeSer at Berent Hagen to sønner til, begge døpt i Hafslo:Lars, døpt 1727 LenkeAamund, døpt 1729 Lenke, gift 1761 LenkeKan det tenkes at Berent kan hatt farsnavn Larsen eller Amundsen? I manntallet 1701 finner jeg en Berent Aamundsen, 11 år, Sogndal
 
 
 

Dette var ikke lett ,

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000702678

 

   Torbiørn Berensen giftet seg med Britte Henrichsd       Aaberget

far til Britte Henrichsd finner jeg kunn som Henrich hva mer en Henrich het han ? er det noe her som kjenner til disse folka historie familie .?

 

 

det skulle stå Torbiørn Berensen :) går litt fort i svingene

 

Jeg må få noen til og se på dette , men jeg tror at mine aner går til Hans Paulson Alstrup (1610-1682 og Slekten Heiberg. og Paus og Kruckow
, det er sent for se på det i morgen .

 

 

 

                     

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000702678

 

   Torbiørn Berensen giftet seg med Britte Henrichsd       Aaberget

far til Britte Henrichsd finner jeg kunn som Henrich hva mer en Henrich het han ? er det noe her som kjenner til disse folka historie familie .?

 

 

det skulle stå Torbiørn Berensen :) går litt fort i svingene

 

Jeg må få noen til og se på dette , men jeg tror at mine aner går til Hans Paulson Alstrup (1610-1682 og Slekten Heiberg. og Paus og Kruckow

, det er sent for se på det i morgen .

 

 

 

                     

Hei igjen :rolleyes:

 

Margrete Pedersdatter Hanning ble gift 1.gang med Hans Poulsen Alstrup f. ca. 1610 Kvinnherred, død 1682. Sønn av sogneprest i Kvinnherred Povel Madsen Alstrup f. 1580, død 1639 og Else Eriksdatter. Han var først kapellan til Leikanger og deretter fra 1659 sogneprest til Hafslo i Sogn. 4 barn. (Peder, Else, Christine og Birgitte)
 
Margrete Pedersdatter Hanning ble gift 2.gang ca. 1684 med Jens Hansen Ørbech (jvfr. s. 39) Tre barn: Hans, Søren, Christine.
 
*Kilde: Slekten Heiberg : genealogiske oplysninger og personalhistorie, side 51, 52
 
På hvilken måte mener du at Hans Poulsen Alstrup er din ane?
 
Mvh og *Smil* fra Rigmor
 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan Harald

Vedrorende foreldrene til Ingeborg Iversdatter, samsvarer med mine notater. Se tidligere Innlegg Iver Erichsen Sviggum og Malena Clausdatter Fiuren "uektefodt". Malena Clausdatter ogsaa "uektefodt" (Claus Adamsen Reutz og Anna Aamundsdatter), dor paa Marifieren, hvor hennes datter bor (samt oppkalling av Ingeborg sin 1 datter ved navn Malena-oppkalling). 

Ingeborg sin oppkalling av hennes far sin mor; Ingeborg Olsdatter Sviggum.

 

Jeg la inn vaksinasjoner i ditt andre emne, vedrorende Iver Erichsen Sviggum barn med Anna Vilkensdatter Sviggum (Ingeborg og Erich).

 

Jeg kan supplere med mer informasjon, ventet noe her.

Kirkebok A4, side 166, 2/6-1823 vaksinert Ingeborg Iversdatter 1 1/4 aar. Far Iver Erichsen Sviggum. Ved konfirmasjonen som tidligere nevnt, fremkommer begge foreldrene. 

 

Vedrorende skifter, sjekk ut Sviggum og Marheim. Din nevnte Nitter-forbindelse, er jeg dog skeptisk til. 

Mette Nielsdatter Hess, dod Sviggum 1758 (gift 1 med Anders Pedersen som blir eier paa Marheim). Barn; Peder og Maren.

Skiftene er lett tilgjengelige, sok i databasen Sviggum, Marheim/ Mareim, Kjos/Kios. Peder Andersen blir Lensmann.

 

Vedrorende dine Dna-tester, vil jeg oppfordre deg til aa ta kontakt  med Vestlandsprosjektet (sok paa forumet;" kjente slekter", da vil du faa opp noen som gransker sine DNA-profiler). Jeg tok med dette avsnittet, da du sletttet ditt forrige inlnlegg vedrorende DNA.

Jeg haaper du er velkommen der.

 

Jeg avslutter her i denne omgang.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Hei

Jeg rydder i emnet.

 

Mvh Ole Petter

Hei igjen Jan Harald

 

Jeg anbefaler deg nok en gang, til aa finne kildegrunnlaget, kirkeboker ved daap og dod, samt skifter.

Vedrorende navn, Rumohr/Munthe/Reutz osv, ta ogsaa med farsnavnet.

Dette maa vaere paa plass. Aarsak flere med dette navnet, viktig aa skille her (med tanke paa den videre ferd).

 

Du har dog Rumohr og Munthe slekt som dine forfedre.

Jeg kan vaere behjelpelig her, men gransk kronologisk (med kildegrunnlag).

Paa begynnelsen av 1700-tallet, mangler det enkelte kirkeboker. Skifter foreligger, samt tingboker.

Det er ogsaa mulig aa komme, langt tilbake i tid vedrorende Adam Hansen Reutz.

 

Dette var "de pene aner", men ta ogsaa med andre forfedre her. De er av like stor verdi, tross alt dine forfedre.

Utfordringen ligger i Anna Aamundsdatter. Les en arbeidshypotese med Torbjorn Skaffer som utgangspunkt, dog meget godt.

Torbjorn Skaffer dod (gift med Anna Larsdatter). Protokoll 5b, side 338. Barn 1. Lars dod 2. Berent 3. Rasmus 4 Thora

Skifte etter datteren Thora, Protokoll  11 A, side 10. Brodrene er dode, dog med etterkommere. Barn av Berent, 1. Aamund lever 2.

Peder dod 5 barn 3. Torbjorn dod 3 barn. Jeg kunne skrevet mer her, med skifter giftemaal, daap og dod.

Skifteprotokollene det henvises til er Indre Sogn Sorenskriveri.

 

Du kom nok noe daarlig ut vedrorende ditt 1 emne, med DNA-tester (les et onske om "pene aner"). Dette gjorde deg til et lett offer, samt at det dukket opp flere "pene aner" i dette emnet (les man blir meget skeptisk her).

Jeg trakk frem noen "uekte barn", av Reutz slekten mfl. paa 1700-1800-tallet, og har naa funnet flere. Jeg skal la dette hvile i fred. 

 

Du har en meget stor slekt i Indre Sogn, vel "Evig eies kun et daarlig rykte". Du har dog mye fintfolk her, men gransk kronologisk (med kildegrunnlag). Dette er velment fra min side.

Ha en riktig fin jul.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Hei

Jeg rydder videre i emnet.

Mvh Ole Petter

Hei Rigmor

Les mitt innlegg nr. 118.

Jeg kan ta med flere skifter her (giftemaal, begravelser, daap), men onsker at Jan Harald gransker sin egen slekt.

Dette gjelder selvsagt ogsaa kirkeboker, giftemaal, daap, begravelser, faddere mm)

Skiftene burde dog vaere lett tilgjengelige, med dette som et utgangspunkt.

Jan Harald kan soke paa farsnavnet; Ber, samt fornavnet Ras.. Han vil da se at dette stemmer (inkl. faddere til Aamund Benrensen).

Dette gjelder ved sok i databasen, Indre Sogn (samt kirkebokene)

Jeg la tidligere ogsaa inn foreldrene til Iver Erichsen Sviggum, skiftet etter hans far med henvisning til foreldrene til hans mor Ingeborg Olsdatter fra Kjos. Her maa man soke paa Kios vedrorende skifte, hvor det fremkommer at Ingeborg Olsdatter er gift med Erich Pedersen Sviggum.

 

Jeg mente dette kom tydelig frem i tidligere innlegg. Jeg haaper Jan Harald, sjekker ut dette.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Hei 

Jeg rydder videre i emnet.

Mvh Ole Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan Harald

Denne Torbiorn Berensen begraves i Hafslo, 16/6-1776, 40 aar. Det foreligger skifte ogsaa etter han.

Jeg ble noe oppgitt over at du ikke fulgte min anbefalinger, vedrorende skifter og kirkeboker. Paa bakgrunn av dette la jeg frem noen av mine innlegg, uten at jeg maa gjenta meg selv paa dette omraadet.

Les ved skifter fornavn Ras, samt farsnavn Ber., sjekk deretter kirkeboka vedrorende alder samt deres barn. Ved giftemaal , daap, begravelser utover dette, sjekk kirkeboka. Se paa dette som en ovelse, vedrorende slektsgranskning.

Jeg avslutter her i denne omgang.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Vedrorende Erik Torkelsen (Torkildsen) Sandvig, er hans far oppfort som husmann og ikke gaardmann (Hd). Hans foreldre har ikke sitt opphav paa Sandvik i Luster

Foreldre Torkel (Torkild) Eriksen Bolstad og Kari Nielsdatter Berge. Begge fra Luster sogn.

1. Uekte fodt 17-4-1818 Niels, mor Kari Nielsdatter Berge og Torkel Eriksen Bolstad (som lovet aa ekte henne med det forste), side 201-02 Luster kirkebok

2 Gift 18/11-1818 Ungkar Torkel Eriksen Bolstad og  Kvinnen Kari Nielsdatter Berge, side 209, Luster kirkebok.

3. Daap Ana 4/3-1821 (Sanvig Luster), side 250, Luster kirkebok.

4. Din ane Erik (som tidligere nevnt) 9/5-1823, side 10 venstre side, Luster kirkebok.

Se faddere fra Bolstad og Berge.

 

Sjekk her ut gaardsbrukene Bolstad og Berge i Luster (FT 1801), skifter kan ogsaa sjekkes i databasen.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Vedrorende Erik Torkelsen (Torkildsen) Sandvig, er hans far oppfort som husmann og ikke gaardmann (Hd). Hans foreldre har ikke sitt opphav paa Sandvik i Luster

Foreldre Torkel (Torkild) Eriksen Bolstad og Kari Nielsdatter Berge. Begge fra Luster sogn.

1. Uekte fodt 17-4-1818 Niels, mor Kari Nielsdatter Berge og Torkel Eriksen Bolstad (som lovet aa ekte henne med det forste), side 201-02 Luster kirkebok

2 Gift 18/11-1818 Ungkar Torkel Eriksen Bolstad og  Kvinnen Kari Nielsdatter Berge, side 209, Luster kirkebok.

3. Daap Ana 4/3-1821 (Sanvig Luster), side 250, Luster kirkebok.

4. Din ane Erik (som tidligere nevnt) 9/5-1823, side 10 venstre side, Luster kirkebok.

Se faddere fra Bolstad og Berge.

 

Sjekk her ut gaardsbrukene Bolstad og Berge i Luster (FT 1801), skifter kan ogsaa sjekkes i databasen.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Hei Ole . OK takk for at du retter meg inn på rett spor , Men tenker du på  slekten  Bolstad og slekten  Berge i luster? Bolstad var ikke det gaardseigere samt Berge ?

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen :rolleyes:

 

Margrete Pedersdatter Hanning ble gift 1.gang med Hans Poulsen Alstrup f. ca. 1610 Kvinnherred, død 1682. Sønn av sogneprest i Kvinnherred Povel Madsen Alstrup f. 1580, død 1639 og Else Eriksdatter. Han var først kapellan til Leikanger og deretter fra 1659 sogneprest til Hafslo i Sogn. 4 barn. (Peder, Else, Christine og Birgitte)
 
Margrete Pedersdatter Hanning ble gift 2.gang ca. 1684 med Jens Hansen Ørbech (jvfr. s. 39) Tre barn: Hans, Søren, Christine.
 
*Kilde: Slekten Heiberg : genealogiske oplysninger og personalhistorie, side 51, 52
 
På hvilken måte mener du at Hans Poulsen Alstrup er din ane?
 
Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

 

Hei Rigmor , Det ser ut som du har rett igjen min venn , ang Hans Poulsen Alstrup . så må jeg nok ha sett på noe feile saker ang Hans Poulsen Alstrup . Takker igjen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Vedrorende Erik Torkelsen (Torkildsen) Sandvig, er hans far oppfort som husmann og ikke gaardmann (Hd). Hans foreldre har ikke sitt opphav paa Sandvik i Luster

Foreldre Torkel (Torkild) Eriksen Bolstad og Kari Nielsdatter Berge. Begge fra Luster sogn.

1. Uekte fodt 17-4-1818 Niels, mor Kari Nielsdatter Berge og Torkel Eriksen Bolstad (som lovet aa ekte henne med det forste), side 201-02 Luster kirkebok

2 Gift 18/11-1818 Ungkar Torkel Eriksen Bolstad og  Kvinnen Kari Nielsdatter Berge, side 209, Luster kirkebok.

3. Daap Ana 4/3-1821 (Sanvig Luster), side 250, Luster kirkebok.

4. Din ane Erik (som tidligere nevnt) 9/5-1823, side 10 venstre side, Luster kirkebok.

Se faddere fra Bolstad og Berge.

 

Sjekk her ut gaardsbrukene Bolstad og Berge i Luster (FT 1801), skifter kan ogsaa sjekkes i databasen.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Hei ole , Tenker vi likt nå , er vi på bnr. 9 Bolstad ? som også bruker navnet  Gulbrandsgården ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole . OK takk for at du retter meg inn på rett spor , Men tenker du på  slekten  Bolstad og slekten  Berge i luster? Bolstad var ikke det gaardseigere samt Berge ?

 

mvh jan

Hei igjen Jan Harald

 

Jeg tror ikke jeg  forstaar dette sporsmaalet. Beklager.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ole , Tenker vi likt nå , er vi på bnr. 9 Bolstad ? som også bruker navnet  Gulbrandsgården ?

 

Hei igjen Jan Harald

 

Jeg har ikke sjekket ut bruksnummeret. Jeg finner kun en gaard ved navn Bolstad i Luster, samt 2 gaardsbruk ved navn Berge.

 

Det var flere eiere ved disse gaardsbrukene, det blir pga dette for meg feil aa kalle dem Bolstad-slekten og Berge-slekten.

 

Naar saa er skrevet, er det interessant aa se paa disse gaardsbrukene (samt dems aner, kfr. din slekt).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med Anne Sophie Nielsdatter Randulf og  Kari Nielsdatter er vi i samme slekt her ? kjenner du til disse slekter ? begge er fra Luster  med mye det samme navn , selvføgelig i senere tidsperiode Nielsdatter . jeg  bare spørr ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med Anne Sophie Nielsdatter Randulf og  Kari Nielsdatter er vi i samme slekt her ? kjenner du til disse slekter ? begge er fra Luster  med mye det samme navn , selvføgelig i senere tidsperiode Nielsdatter . jeg  bare spørr ?

Hei igjen

 

Jeg vet ikke om dette sporsmaalet er til meg, antar det men men....

 

Jeg henger ikke med her, vedrorende de 2 damene ved navn Nielsdatter (da jeg ikke kjenner til tidsperioden du henviser til).

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ,

 

Torkild var frå garden Bolstad som er omskriven i band I (1984.

Kari Nilsdotter frå Berge i Dale .

 

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne huslyden er omskriven i Gards- og Ættesoga for Luster band IV (1991) under gnr. 76, Sandvik, husmannsplassen Skåri 2:

 

Torkild Erikson Sandvig, opphavleg frå Naustvolden under Bolstad, vart døypt 25.12.1794 og d. som husmann i Sandviki 22.12.1874.  Han gifte seg første gongen 18.11.1818 med Kari Nilsdotter frå Berge i Dale.  Ho vart døypt 7.9.1793 og d. som husmannskone i Sandviki 30.3.1850.  Torkild gifte seg så att i Luster 10.7.1851 med Gjøri Johannesdotter frå Bakken under Kjerringnes i Hafslo.  Ho vart døypt i Hafslo 10.5.1803, men d. som husmannskone i Sandviki alt 19.2.1862.  Torkild gifte seg så tredje gongen i Luster 8.4.1863 med Kari Pedersdotter frå Myrehaugen under Bergset i Jostedalen.  Ho vart døypt i Jostedalen 13.7.1817 og d. som husmannsenkje i Hola under Svangstu lille 5.5.1906.  Som me har skrive under Skåri 1, var Torkild først husmann der i mange år, men etter utskiftingi i Gaupne i 1860-åri, laut han flytta lengre inn, og den nye plassen her ovanfor gardshusi i Sandviki (bnr. 1) fekk namnet Skåri 2 etter Torkild.  Her vart han og sidan siste kona Kari til ho kort etter 1900 flytte inn hjå dotter si og mannen hennar i Hola under Svangstu lille.  Då vart plassen i Skåri nedlagd, og jordi gjekk attende til garden.  Torkild fekk i alt sju born, som alle var frå første ekteskapet, men andre kona Gjøri hadde eitt barn frå før, og tredje kona Kari hadde to born frå før:

 

Torkild var frå garden Bolstad som er omskriven i band I (1984), medan Kari var frå Berge i Dale, omskriven i band II (1986).

 

Jeg takker Lars E. Øyane for god info ,,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å nevne navnet til personen som har skrevet det du la ut nå?

 Rette navn står der nå . ;)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at du skal skrive navnet på de du siterer!

Det er ikke første gang jeg sier dette til deg og jeg synes du bør vise andre såpass respekt at du klart skiller mellom hva du selv skriver og hva som er hentet hos andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at du skal skrive navnet på de du siterer!

Det er ikke første gang jeg sier dette til deg og jeg synes du bør vise andre såpass respekt at du klart skiller mellom hva du selv skriver og hva som er hentet hos andre!

 

jeg fikk dette av lars på innboksen ,

 

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.