Gå til innhold
Arkivverket

Hildur Marie Iversen Født 23 Feb 1907 fra osterøy eller lindås ,

guest
 Del

Recommended Posts

Dette er ikke jeg som har forsket på , Men andre , så da for du angripe forskere og ikke meg ! alt dette kommer fra forskere her på arkivet og andre kjente forskere ,

Kan det være mulig at vi her nærmer oss norgesrekorden i klassen" vås, tullprat og ønsketenkning"?

om du greier og vise kilde på at dette er vås så er det greit , Men ellers blir jo det du som slenger ut vås Cai ,  Kilder takk 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke jeg som har forsket på , Men andre , så da for du angripe forskere og ikke meg ! alt dette kommer fra forskere her på arkivet og andre kjente forskere ,

om du greier og vise kilde på at dette er vås så er det greit , Men ellers blir jo det du som slenger ut vås Cai ,  Kilder takk 

Hva med kilder som faktisk beviser denne anerekken da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sendt alt til Rigmor . Har fått veldig mye hjelp denne gang , også fra danske Adelsårbog og  Cai Asmus von Rumohr. 

Med venlig hilsen

Henrik greve Holstein
Roskilde Kloster A
Sankt Peders Stræde 8
DK-4000 Roskilde
Danmark
GPS: 55.642001, 12.086414
hh@9n.dk
Tlf. +45 4255 1411

Thank you for your interest in our family. Rumohr in Norway are Allgeldly an illegitimate son of Detlev Rumohr (1554-1609)  the progenitor of Rumohr be in Norway. I am sending you the ancestors of the family in Norway as I know. On page 35 you can find Claus Rumohr married to Karen Munthe, they are the grandparents of your said Claus Rumohr Reutz. Submitted by him from your ancestors. Detlev Rumohr father was Asmus Rumohr.  Asmus is the ancestor of all living German and Norwegian Rumohr. The German pedigree after Asmus is quite large. It is not possible for me to send it to you.  I hope you to be able to at least help with the Norwegian Family tree further.

Best regards to Bergen

Cai v. Rumohr
Wintererstraße 41
 jeg har gjort alt i min makt for og finne ut av fakta og sannhet ang mine røtter og slekt , Jeg har brukt masse penger på dna tester og kontaktet mange kjente personer inne slekt og dna ,  ja alt startet med våres familie historie som jeg skulle finne ut av for 25 år siden . Nå har jeg kommet litt lengre en en bygde historie ang en kaiser sønn . Men gøy har det vert ,   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok Jan Harald, jeg frikjenner deg for dette. Men stol aldri på nettet! Søk kildene og undersøk selv!

så da har jeg gjort det rett denne gang takk Cai Wiig . Jeg har jobbet med dette og kjekket ut så godt jeg kan , Du er mesteren her ang disse røtter fra eldre kongeslekter  så takk Cai . Dette har jeg jobbet mye med og lenge. Takker for at du frikjenner meg , :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en leter på internett, så finner en mange svar og det er lett å velge noe som passer med ens egne ønsker.

Omkring denne "anelisten" har det pågått mange diskusjoner og dessverre er det vel slik at de fleste konkluderer med at den er tuftet på ønsketenkning.

Jfr følgende nettsider:

http://home.netcom.com/~horse/family.html

http://listsearches.rootsweb.com/th/read/BANKSTON/2013-12/1387587774

Fra den siste siden, kan det være verdt å merke seg følgende utsagn:

"During the days southerners were name-dropping people hired genealogists who created charts that connected them to royalty. They often added the names of a mistress or two. Reality is with the Norse Kings... Whose identity was unknown apart from the Icelandic Sagas... There is ZIP documentation to connect them to any Norwegian family. Ignore this stuff. In fact, laugh, because it is soooo contrived they have Bankston (not Bankson) in the Colonial records they have quoted. I could continue but it is a farce

The Rev. Dr. Cynthia FORDE-BEATTY, AAPC

Genealogist Swedish Colonial Society, APG

"

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er rett så var Tord Benkestok gift med Ulvilde Jonsdatter Smør på 1300 tallet , så da må jo denne linjen være rett . Men jeg er ikke spesialisten her , jeg har fått noe tilsent og noe ligger på arkivet  . stemmer dette er jo det meget spennene og se litt dypere en hva jeg har gjort . 

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sendt alt til Rigmor . Har fått veldig mye hjelp denne gang , også fra danske Adelsårbog og  Cai Asmus von Rumohr. 

Med venlig hilsen

Henrik greve Holstein

Roskilde Kloster A

Sankt Peders Stræde 8

DK-4000 Roskilde

Danmark

GPS: 55.642001, 12.086414

hh@9n.dk

Tlf. +45 4255 1411

Thank you for your interest in our family. Rumohr in Norway are Allgeldly an illegitimate son of Detlev Rumohr (1554-1609)  the progenitor of Rumohr be in Norway. I am sending you the ancestors of the family in Norway as I know. On page 35 you can find Claus Rumohr married to Karen Munthe, they are the grandparents of your said Claus Rumohr Reutz. Submitted by him from your ancestors. Detlev Rumohr father was Asmus Rumohr.  Asmus is the ancestor of all living German and Norwegian Rumohr. The German pedigree after Asmus is quite large. It is not possible for me to send it to you.  I hope you to be able to at least help with the Norwegian Family tree further.

Best regards to Bergen

Cai v. Rumohr

Wintererstraße 41

jeg har gjort alt i min makt for og finne ut av fakta og sannhet ang mine røtter og slekt , Jeg har brukt masse penger på dna tester og kontaktet mange kjente personer inne slekt og dna ,  ja alt startet med våres familie historie som jeg skulle finne ut av for 25 år siden . Nå har jeg kommet litt lengre en en bygde historie ang en kaiser sønn . Men gøy har det vert ,

Da syns jeg det også er på sin plass at du tar med hva jeg svarte deg på e-post som du sendte til meg, siden du nevner mitt navn og det ser ut som jeg kan gå god for det. Her er et lite utdrag:

.

"Dine Reutz har utspring i Sogndal: Hans Eriksen Dalsøren f. ca. 1666, død mai 1733, sønn av Erik Hermundsen Hauge i Skjolden og hustru Sofia. Hans Dalsøren var 1.gang gift med Lisbeth Madsdatter, med hvem han hadde tre døtre; Sofia, Dorthea og Inger. Eier av gården Dalsøren i Luster.

I 1719 fikk han tillatelse til å handle med bygdefolket i Lom i Gudbrandsdalen og ved Årdals Kobberverk "med victualia i fornøden tilfælle at forsyne". Opprinnelig hadde han ikke rett til å bedrive landhandel i Luster, men etter en krangel med landhandler Arnt Thomassøn Rein, som mente at Hans Dalsøren var uberettiget til å drive landhandel, da han ikke hadde tjent kongen, hverken i fredstid eller krigstid, fikk han sitt handelsbrev fornyet og denne gang også med rett til å handle med bygdefolket.

Hans og Christine hadde fem barn, 3 sønner og 2 døtre. En av sønnene het Adam Reutz Hansen Dalsøren. Han kalte seg Adam Reutz uten å være i slekt med prestefamilien Reutz i Luster. Descendenter som ennå kaller seg Reutz, lever fremdeles i Sogn.

Adam var født 1724 og død 1792 og ble 17.juli 1758 gift i Lærdal med Karen Munthe Rumohr f. 6.oktober 1736 og han fikk med henne en medgift på 2000 rdl."

* Kilde: *Slekten Heiberg : genealogiske oplysninger og personalhistorie, side 23

"Hvor har du det ifra at Rantzau/von Rantzau har forbindelse til deg? Jeg har massevis av denne slekten. – Nå må du ikke rote deg bort igjen Jan Harald! J Hold deg til det du har kildebelegg for og la alt annet ligge så lenge".

På kongerekka du sendte meg i en ny e-post svarte jeg dette:

"Vet ikke hvorfor du sendte meg den rekka der, eller hvem som har sendt den til deg. Jeg har heller ikke tenkt å gjennomgå den, for nå er du igjen tilbake til utgangspunktet med det å få på plass ”fint-folk” i anetavla di, når du nå varter opp med Harald Hårfagre osv., som du tydeligvis har tro på skal føre ned til deg.

Jeg har sagt det til deg før og jeg sier det igjen: ”Du nøster i feil ende av tråden”! Ønsker du å bli tatt alvorlig, så må du starte med det du vet du kan kildebelegge.

Det virker ikke som du leste mitt forrige svar til deg, siden du ikke kommenterer noe av det, og da er det ingen hensikt å forsøke å hjelpe deg."

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok Rigmor . jeg skal roe meg ned igjen ,Ble sikkert litt for ivrig ang hva jeg mulig har røtter til Kong Harald fra Benkestok og Munthe - Friis ,  Ble fort litt blendet ja :) Takk for at du opplyser meg her .  Men Tor  Benkestok  var gift med hun Smør dama og da er vi jo i rett linje hehe , Greit jeg tar denne , ser at  du svarte meg på eposten takker , leste den i dag , Men tenk om jeg har rett her da noe som er svært sannsynlig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvard Jonsson Smør født 1300 , og var gift med Ølversdatter, født. 1329 paret fikk to barn , 

Hallkjeld Halvardsson

Jon Halvardsson Smør, født 1350

Et annet navn for Jon var Jon Ragnvaldsen Smør.

Han var ridder og riksråd og en av landets mektigste menn. Han var kongens høyeste embetsmann i Bergen, som var landets hovedstad den gangen. Han var til stede ved fredsforhandlingene på Fyn mellom Danmark og Norge i 1295 og var med på å undertegne våpenstillstanden på Hindsgavl kongsgård. Året etter stadfestet han sammen med kong Erik et forlik mellom erkebiskopen i Nidaros og hans domskapitel. I 1297 var han med ved flere store saker i Trøndelag, og i 1305 vitnet han om dronning Eufemias medgift. Han eide mye jord i ytre Sunnfjord, som han i 1300 pantsatte for fem år til Munkeliv kloster, men pantet ble ikke innløst. Han døde senest i 1328, da det ble holdt sjelemesse for ham i Olden kirke i Nordfjord. Han er regnet for å være den første kjente av adelsslekten Smør. Han eide gården Vatna på Stord, men han bodde der neppe selv. Det finnes ikke bevis for hvem foreldrene hans var, men historikeren P. A. Munch mente at Jon Smørs far kunne være Ragnvald Urka, som var med kong Håkon Håkonsen til Skottland i 1263.

Smør-slekten er regnet for å være en av de fornemste adelsættene i Norge fra ca 1300 til ca 1500. Flere av slekten var riddere og riksråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det kan være hentet fra denne lenken:

ridder Jon Smør
  • Født: ca 1240
  • Ekteskap: ? Ulvhild Nn
  • Død: før 1328

bluepin1.gif   Et annet navn for Jon var Jon Ragnvaldsen Smør.

colorsqu.gif

bluepin1.gif  

Han var ridder og riksråd og en av landets mektigste menn. Han var kongens høyeste embetsmann i Bergen, som var landets hovedstad den gangen.
Han var til stede ved fredsforhandlingene på Fyn mellom Danmark og Norge i 1295 og var med på å undertegne våpenstillstanden på Hindsgavl kongsgård. Året etter stadfestet han sammen med kong Erik et forlik mellom erkebiskopen i Nidaros og hans domskapitel. I 1297 var han med ved flere store saker i Trøndelag, og i 1305 vitnet han om dronning Eufemias medgift.
Han eide mye jord i ytre Sunnfjord, som han i 1300 pantsatte for fem år til Munkeliv kloster, men pantet ble ikke innløst.
Han døde senest i 1328, da det ble holdt sjelemesse for ham i Olden kirke i Nordfjord.
Han er regnet for å være den første kjente av adelsslekten Smør. Han eide gården Vatna på Stord, men han bodde der neppe selv.
Det finnes ikke bevis for hvem foreldrene hans var, men historikeren P. A. Munch mente at Jon Smørs far kunne være Ragnvald Urka, som var med kong Håkon Håkonsen til Skottland i 1263.

Smør-slekten er regnet for å være en av de fornemste adelsættene i Norge fra ca 1300 til ca 1500. Flere av slekten var riddere og riksråder.

http://vagshaug.no/allslekt/3981.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det kan være hentet fra denne lenken:

ridder Jon Smør
  • Født: ca 1240
  • Ekteskap: ? Ulvhild Nn
  • Død: før 1328

bluepin1.gif   Et annet navn for Jon var Jon Ragnvaldsen Smør.

colorsqu.gif

bluepin1.gif  

Han var ridder og riksråd og en av landets mektigste menn. Han var kongens høyeste embetsmann i Bergen, som var landets hovedstad den gangen.

Han var til stede ved fredsforhandlingene på Fyn mellom Danmark og Norge i 1295 og var med på å undertegne våpenstillstanden på Hindsgavl kongsgård. Året etter stadfestet han sammen med kong Erik et forlik mellom erkebiskopen i Nidaros og hans domskapitel. I 1297 var han med ved flere store saker i Trøndelag, og i 1305 vitnet han om dronning Eufemias medgift.

Han eide mye jord i ytre Sunnfjord, som han i 1300 pantsatte for fem år til Munkeliv kloster, men pantet ble ikke innløst.

Han døde senest i 1328, da det ble holdt sjelemesse for ham i Olden kirke i Nordfjord.

Han er regnet for å være den første kjente av adelsslekten Smør. Han eide gården Vatna på Stord, men han bodde der neppe selv.

Det finnes ikke bevis for hvem foreldrene hans var, men historikeren P. A. Munch mente at Jon Smørs far kunne være Ragnvald Urka, som var med kong Håkon Håkonsen til Skottland i 1263.

http://vagshaug.no/allslekt/3981.htm

må google litt også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra HEIBERG og BENKESTOK slekten min . Takk  for hjelp Kjell . 

The Herstad´s " Old Family " Too Family Fosse in Bergen .Family Fosse of Kings :)

1 KING HARALD HAARFAGRE ( HALVDANSON ) 

+ Asa HAAKONSDATTER 

2 Sigurd RISE HARALDSON 

3 KING HALFDAN SIGURDSON 

4 KING SIGURD SYR d: 1018 

5 KING HARALD (III) HAARRAADE b: 1042 d: 1066 

6 KING OLAV III FRA KYRLI

1 KING OLAV III FRA KYRLI 

2 KING MAGNUS "BARFOT" b: ca. 1075 d: 24.08.1103 

3 KING HARALD IV FRA GILLE b: 1103 d: 13.12.1136 

4 PRINCESS Margaret Haraldsdtr. PÅ GILLE b: 1130 d: after1161 

+ Jon Hallkjellson HUK b: 1130 d: after 1170 

5 Ragnvild Jonsdtr. BLINDHEIM b: 1150 d: 1184 

+ Ragnvald på URKA b: 1170 

6 Jon Ragnvaldson URKA b: ca. 1190 

+ NN. Ragnvaldsdtr. BLINDHEIM b: ca. 1190

1 NN. Ragnvaldsdtr. BLINDHEIM b: ca. 1190 

+ Jon Ragnvaldson URKA b: ca. 1190 

2 Ragnvald Jonsson URKA b: 1214 d: 1263 

+ NN. ................dtr SMØR b: 1218 

3 Jon Ragnvaldson SMØR b: 1240 d: 1328 

+ Ulvhild Ragnvaldsdtr. G. PÅ SMØR b: 1255 

4 Hallvard Jonson SMØR b: ca. 1300 d: 1391 

+ NN. Oliversdtr. G. PÅ SMØR b: ca. 1300 

5 Jon Hallvardson SMØR b: ca. 1340 

+ NN. Svalesdtr. RØMER 

6 Ulvhild Jonsdtr. SMØR b: ca. 1360

1 Ulvhild Jonsdtr. SMØR b: ca. 1360 

2 Ingeborg Ulvhildsdtr. SMØR 

+ Torleiv Ellingson KJÆLLINGMULE b: 1400 

3 Bergiuth Toerleivsdtr. KJÆLLINGMULE b: 1435 

+ Trond Tordson BENKESTOK b: 1410 d: 1442 

4 Torleif Trondson BENKESTOK b: 1450 d: before 1505 

+ Adelus Erichsdtr. KRUCKOW b: ca1471 d: after 1505 

5 Trond Tollefson BENKESTOK b: 1495 d: 14.02.1558 

+ Anna Jonsdtr. HAAR b: 1510 d: 27.11.1569 

6 Kristine Trondsdtr. BENKESTOK 

+ Aksel Henrikson GYNTERSBERG

1 Aksel Henrikson GYNTERSBERG 

+ Kristine Trondsdtr. BENKESTOK 

2 Inger Akselsdtr. GYNTERSBERG 

+ Jacob Joergensson LYDVA "GULARTING" 

3 Kirsten Jacobsdtr. LYDVA "GULARTING" 

+ Lauritz Andersson HEIBERG 

4 Anders Lauritzson HEIBERG b: 1570 

+ Maren Trudesdtr. NITTER 

5 Mette Andersdtr. HEIBERG 

+ Henrik Henriksson NITTER b: 1580 d: 1629 

6 Barbara Henriksdtr. NITTER 

+ Peder Jørgensøn FINDE b: 1610 d: 10.9.1691

1 Peder Jørgensøn FINDE b: 1610 d: 10.9.1691 

+ Barbara Henriksdtr. NITTER 

2 Maren Pedersdtr. FINDE b: ca, 1640 

+ Daniel Hansson BUGGE b: 1617 d: 10.9.1691

Roots to Family Løvenskiold

For og si det sånn , Det finnes ingen faste kilder ned til HARALD HAARFAGRE . Så til alle som mener at dere er i slekt med denne kongen hvor har dere kilder fra ? For min del stopper jeg opp med Jon Ragnvaldson SMØR  slekten .  Klart det er gøy og forske på middelalderen men her er det så svake kilder at det blir kun eventyr ang slekt og aner , Men spennene er nå dette kapittelet , Så det er ingen bevis i denne linjen som jeg kan si ang slekt ned til Harald , Stopper med smør slekten . Til dere som påpeker slekt ned til disse konger hvor finner dere faste kilder til dette ?   . Men det er lov til og prøve seg eventyr også :) og at jeg har slekt ned til Olav III Haraldsen KYRRE, f. 1050 hehe . Ikke greier jeg og bevise disse svake kilder , Men greit nok for de som mener dette . Men fører det ikke inn i mitt slekt tre , Familien Hess som jeg har aner fra har også noe spennene , vi for se , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for og legge ut en lite pekefinger på slekt og aner , 

1. generasjon: 2 foreldre
  2. generasjon: 4 besteforeldre født ca år 1900
  3. generasjon: 8 oldeforeldre født ca år 1866
  4. generasjon: 16 tippoldeforeldre født ca 1833
  5. generasjon: 32 2. tippoldeforeldre født ca 1800
  6. generasjon: 64 3. tippoldeforeldre født ca 1766
  7. generasjon: 128 4. tippoldeforeldre født ca 1733
  8. generasjon: 256 5. tippoldeforeldre født ca 1700
  9. generasjon: 512 6. tippoldeforeldre født ca 1666
  10. generasjon: 1024 7. tippoldeforeldre født ca 1633
  11. generasjon: 2048 8. tippoldeforeldre født ca 1600
  12. generasjon: 4096 9. tippoldeforeldre født ca 1566
  13. generasjon: 8192 10. tippoldeforeldre  født ca 1533
  14. generasjon: 16 384 11. tippoldeforeldre født ca 1500
  15. generasjon: 32 768 12. tippoldeforeldre født ca 1466
  16. generasjon: 65 536 13. tippoldeforeldre født ca 1433
  17. generasjon: 131 072 14. tippoldeforeldre født ca 1400
  18. generasjon: 262 144 15. tippoldeforeldre født ca 1366
  19. generasjon: 524 288 16. tippoldeforeldre født ca 1333
  20. generasjon: 1 048 576 17. tippoldeforeldre født ca 1300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for og legge ut en lite pekefinger på slekt og aner ,

• generasjon: 2 foreldre
  • generasjon: 4 besteforeldre født ca år 1900
  • generasjon: 8 oldeforeldre født ca år 1866
  • generasjon: 16 tippoldeforeldre født ca 1833
  • generasjon: 32 2. tippoldeforeldre født ca 1800

Og bare for å ta med en ny liten "pekefinger" - så går det sjelden slik. Og hos deg blir denne rekken ganske raskt feil, fordi du ikke har mer enn 30 forskjellige tipp-tipp-oldeforeldre. Dessuten kan du "fjerne" minst 2 til, fordi 2 av dem allerede er dine tippoldeforeldre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å ta med en ny liten "pekefinger" - så går det sjelden slik. Og hos deg blir denne rekken ganske raskt feil, fordi du ikke har mer enn 30 forskjellige tipp-tipp-oldeforeldre. Dessuten kan du "fjerne" minst 2 til, fordi 2 av dem allerede er dine tippoldeforeldre... ;)

Fint at du har kontroll på dette Inger hehe :)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jan Harald Fosse . Du er sannsynlig en av mange som er etterkommer av de store norske konger , Skammer du deg over dette?, eller er det kun denne tyske Hohenzollern slekten din familie er opptatt av ?. Du har nok av tyske slekter i dine aner av adel . Så vær stolt av at du mulig har aner fra disse store norske konger, Jeg så hva du skrev i dag , Du burde heller være takknemlig for det hjelp du har fått av hjelp her på arkivet .

Vennlig hilsen Hans .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det sånn du Hans . Jeg skammer ikke ikke over verken Tyske aner eller som Norske , Jeg er stolt av samme hvor mine aner går .Selvfølgelig er jeg dypt takknemlig for alt hjelp jeg har fått det skulle bare mangle ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald

Jeg har naa besvart noen innlegg, i ditt tilsvarende emne.

Jeg haaper med dette at debatten, bor belyses i dette emnet. Da oversikter foreligger, samt Rigmor Waler sine meget gode bidrag.

Hvis du onsker aa bli tatt seriost, maa du sette deg inn i kildemateriale som foreligger (daap med faddere, konfirmasjon, giftemaal, begravelser, skifter, tingbok mm)

Kort sagt ikke gaa tilbake tilbake flere hundre aar, men bruk tiden paa aa kvalitetssikre dokumentasjon 1700-1800-tallet.

Dette raadet er velment, fra min side.

Ha en fin kveld.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ole . Ja Rigmor hun har vert til stor hjelp og god tålmodighet med meg hehe :) , Ang Claus Adamsen Reutz 1758-1803 og Hannes mors aner og slekt er spennene . Sviggum anene mine fra sogn må vi jo også se på senere ,  mye spennene aner fra min fars siden fra Hafslo i sogn . Takker for hjelp du har gjort .

Her er hva jeg har jobbet med ang disse kilder , Så vist dere finner noe feil i dette er det bare fint at dere gir beskjed til meg , Det er jo altid bra og rette feil .

Jon Ragnvaldson SMØR b: 1240 d: 1328 + Ulvhild Ragnvaldsdtr. G. PÅ SMØR b: 1255 4 Hallvard Jonson SMØR b: ca. 1300 d: 1391 + NN. Oliversdtr. G. PÅ SMØR b: ca. 1300 5 Jon Hallvardson SMØR b: ca. 1340 + NN. Svalesdtr. RØMER 6 Ulvhild Jonsdtr. SMØR b: ca. 1360 1 Ulvhild Jonsdtr. SMØR b: ca. 1360 2 Ingeborg Ulvhildsdtr. SMØR + Torleiv Ellingson KJÆLLINGMULE b: 1400 3 Bergiuth Toerleivsdtr. KJÆLLINGMULE b: 1435 + Trond Tordson BENKESTOK b: 1410 d: 1442 4 Torleif Trondson BENKESTOK b: 1450 d: before 1505 + Adelus Erichsdtr. KRUCKOW b: ca1471 d: after 1505 5 Trond Tollefson BENKESTOK b: 1495 d: 14.02.1558 + Anna Jonsdtr. HAAR b: 1510 d: 27.11.1569 6 Tord Benkestokk, til Jordanger b 1530 + Kirstine Jensdatter Skjolderband 7 Maren Tordsdatter Benkestokk + Anders Lauritzsøn B.1570 8 Christen Anderssøn B. 1590 + Birgitte Søfrensdatter b. 1608 9 Anders Christensøn b.1632 + Malene Mogensdatter b 1645 10 Birgitte Andersdatter Rønne b 1670 + Erik Pedersen Klingenberg b 1669 11 Christine Eriksdatter Klingenberg b 12 Jul 1691 + Hans Reutz b 1666 12 Adam Hansson Reutz b 1724 + Karen Munthe Von Rumohr b 06 Oct 1736 13 Claus Rumohr Reutz b 18 Mar 1759 + Anna Amundsdatter ,14 Malene Clausdatter  Reutz Marifjøra b 1788 + Iver Eriksen Sviggum b 1790 ,15 Ingeborg Iversdatter Marifjøra b 1822 + Erik Torkildsen Sandvig b 1823 ,16 Malene Eriksdatter Sviggum b 1853 + Christopher Simonsen Krabben b 1854 .17 Karen Marie Kristoffersdatter Sviggum b 1874 . 

Mvh Jan Harald Fosse

Endret av J H . Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant og se på mine aner av  sviggum slekten også . Det ser ut som at KRUCKOW og Heidberg - Sviggum har felles slekt og aner , Men dette må jeg se litt dypere på .  Interessant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Eriksen Sviggum Fødtf. 1790, Sviggum, Hafslo, Sogn og Fjordan og var gift med Malene Clausdatter Reutz Marifjøra Født 1788 .  Far til Malene er Claus Rumohr Reutz som slekter til Munthe og svane Rumohr og svane og Klingenberg og videre til Trond Tollefson BENKESTOK . 

Men denne Iver Eriksen Sviggum kan stamme fra samme slekt som  Heiberg-Slægten, kjenner noen til linjen til Amund Sjursen Sviggum som var lensmann i Hafslo eller var han gårds bruker på Sviggo ? Er dette samme  linjen som mine aner ?

Er det noen her som vet om dette hadde det vert fint med  hjelp . 

vennlig hil jan harald fosse

Iver Eriksen Sviggum Fødtf. 1790, Sviggum, Hafslo, Sogn og Fjordan og var gift med Malene Clausdatter Marifjøra Født 1788 .  Far til Malene er  Claus Reutz, som slekter til Munthe og  Rumohr -Heiberg -svane og Klingenberg og videre til Trond Tollefson BENKESTOK . 

Men denne Iver Eriksen Sviggum fra familien Nitter er skotsk Engelsk slekt.  stammer fra det Engelske kongehus bevist med god hjelp fra Norges beste forskere,Nitter er en fra skotsk adels mann som havnet i Bergen på 1600 tallet , Han fornorsket navnet til Nitter , Slekten har dype røtter til winsor og det engelske kongehus ! 

Kunne også vert gøy og finne ut om Erik Torkildsen Sandvig Født Ca 1823 . Ser at noen skrivet om etternavnet eldre slekt av  Sandvig

vennlig hilsen jan harald foss

Endret av J H . Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

Som tidligere nevnt er det nytteløst å holde på med slekt uten et slektsprogram som gir deg oversikten. Dine aner dobles jo hele veien og det blir håpløst å holde styr på. Du har: 4 besteforeldre – 8 oldeforeldre – 16 tipp oldeforeldre – 32 tipp tipp oldeforeldre, 64 tipp tipp tipp oldeforeldre osv.

Personlig bruker jeg som før nevnt; Brothers Keeper, som jeg er veldig fornøyd med, men det finnes jo andre slektsprogram, som du vel finner i DIS Norges oversikt vil jeg tro..

Du kan prøve Brothers Keeper selv og se om du trives med det og det koster bare noen hundrelapper å kjøpe programmet fra Amerika. Du kan få hjelp med å betale til utlandet og du kan installere det med norsk tekst. Let deg fram her: http://www.bkwin.info/

For at du ikke skal snuble mer i trådene nå, så har jeg laget denne lille oversikten til deg, som en start.

Deg

Din far – Din mor

Besteforeldre:

Din farfar: Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, gift 21.juli 1926 med

Din farmor: Hildur Marie Iversen f. 23. februar 1907 (foreldre til din far)

Din morfar: Hjalmar Henrik Jacobsen f. 22.januar 1898, gift 19.januar 1924 med

Din mormor: Hanna Sofie Pedersen Sandnes f. 23.oktober 1903 (foreldre til din mor)

Oldeforeldre:

Din farfars far: Elias Andersen (Sagstad) Fosse f. 28.desember 1869, gift 18.august 1898 med

Din farmors mor: Karen Marie Christophersdatter (Sviggum) f. 13.juli 1874 (foreldre til Anders)

Din farmors far: Halvor Martin Iversen f. 9.februar 1880, gift 3.desember 1902 med

Din farmors mor: Helene Larsdatter (Kalleklev) f. 3.september 1868 (foreldre til Hildur Marie)

Din morfars far: Jacob Olai Emanuelsen f. 28.desember 1856, gift 26.februar 1898 med

Din morfars mor: Helene Bornedriusdatter f. 20.september 1870 (foreldre til Hjalmar H. J.)

Din mormors far: Hans Olai Pedersen Sandnes f. 27.september 1879, gift 29.oktober 1902 med

Din mormors mor: Anne Sofie Larsdatter Grov f. 15.juli 1882

Så er det bare å bygge videre på disses foreldre igjen, legge til dåp, konfirmasjon, dødsfall, gravlagt, dødsårsak, skifte, arvinger, barn, yrke, folketellinger, tekst etc. etc. og med KILDER til alle steder hvor du har opplysningene fra.

Vær nøye med å ta back-up ofte. Jeg overfører til en minnepinne. Opplysningene du sitter med kan du senere legge inn i programmet du kjøper og da kan du også legge til bilder på personer i treet ditt.

Mange av dine forfedre har du jo fått opplysninger om tidligere.

Anders Andersen (Sagstad) Fosse f. 27.juni 1835, gift 5.april 1858 med

Gjertrud Knutsdatter Fosse f. 1841

Christopher Simonsen f. 16.desember 1854, barn (Karen Marie) med

Malene Eriksdatter f. 30.juli 1853

Ivar Halvorsen Kilen f. 22.november 1830, gift 7.november 1873 med

Anna Andersdatter Lerøen f. 12.juli 1848

Lars Iversen (Hodne) Kalleklev f. 2.mars 1829, gift 6.juli 1852 med

Ragnella Olsdatter Romarheim f. 21.januar 1824

Emanuel Jacobsen Hegnes f. 1832, gift 1855 med

Aase Kristine Olsdatter f. 1829

Bornedrius Danielsen f. 18,juli 1829, gift 15.januar 1862 med

Anniken Marie Børresdatter f. 5.april 1835

Peder Olsen Sandnes f. 23.desember 1850, gift med

Ingeborg Andrine Larsdatter f. 31.oktober 1854

Lars Larsen Grov f. 28.april 1853, gift 2.november 1880 med

Sara Amalie Bornedriusdatter f.1854 (NB! - datter av Bornedrius Danielsen og Anniken Marie Børresdatter, samt søster av Helene Bornedriusdatter.)

Så er det bare å brette opp ermene og studere kirkebøker opp og ned og syns du at det er for vanskelig, så kan du jo spørre om hjelp, eller engasjere en slektsforsker.

Bygg ditt eget slektstre ut ifra kildene du finner, og ikke kopier andres, for det kan være mye feil :wub:

Mvh og *Smil* fra Rigmor 

Hei Rigmor

Jeg rydder bare iht. emnet.

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.