Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Kirkebok Arendal, 1721

Recommended Posts

Leif Salicath

Hei,

Jeg trenger litt hjelp til å få full tekst på et dødsfall, nemlig Arent Falenkam, nesten øverst på høyre side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9399&idx_id=9399&uid=ny&idx_side=-330

Jeg har en Arent Falenkam som får barn i 1741, så han kan det ikke være. Det finnes en konfirmert Arent Falenkam i 1738 - 16 år gammel (kb Arendal).

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Det står ikke mye opplysende her, dessverre!

samme tid om aftenen Arent Falenkam som blef.

Og mer sto det ikke om ham....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Takk for det, Else.

Da var ihvertfall navnet riktig og det er jo rimelig at det døpes en ny sønn Arent Falenkam c1722 jfr. konfirmasjonen i 1938.  Problemet er bare at jeg ikke finner den dåpen og begynner å tro at presten har glemt å føre den inn. 

En ytterligere komplikasjon er ellers at den siste Arent nok var en ganske vidløftig kar og det verserer historier om at han lot sitt navn bruke som barnefar da byskriveren i Arendal, Henrik Arnoldus Thaulow fikk barn med en Hellene Ørbech så kjøpte han Arent til å påta seg farskapet.  Samme Henrik hadde flere liknende forhold og måtte vel forsøke å dekke over.  Han mistet etterhvert stillingen.  Jeg tror jeg har funnet at Arent giftet seg i England i 1743 og han var nok sjømann og kanskje ikke helt i samme samfunnskikt som foreldrene og søsknene.

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive