Gå til innhold
Arkivverket

Gifte i Buskerud


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Hvor skal jeg henvende meg for å få vite når ett par ble gift i Drammen så sent som rundt 1943-1946? De ble noen år senere skilt og kunne gjerne tenkt meg å vite når. De er begge to døde, men vet ikke om det allikevel er en klausul på å få vite slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielser er en offentlig handling og dermed ikke underlagt noe sperring. Det betyr likevel ikke at alt kan ligge åpent tilgjenglig på nettsidene våre, men at du kan gå på lesesalen eller spørre etter opplysninger om vielsen. Men så kan det være at kirkeboken vielsen står i, ikke er avlevert til Statsarkivet i Kongsberg enda. Regelen er at kirkebøker skal leveres inn til statsarkivet når det er 80 år siden siste innførsel.

 

Jeg flytter spørsmålet ditt over til forumet for Statsarkivet i Kongsberg så kan de kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Solfrid Vestaberg

 

For opplysninger om vielsen kan du begynne å lete i lysningsprotokollene:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=0&idx_kommune=Alle&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j Vi ser at for Drammen så ligger både Bragernes og Strømsø ute for den aktuelle perioden, men ikke Tangen.

 

Det kan hende at det var en borgerlig vigsel. Hvis du oppgir navnene på de du leter etter kan vi undersøke vigselsprotokoll hos Drammen byfogd. Disse ikke er tilgjengelig i Digitalarkivet.

 

Opplysninger om skilsmisse kan finnes i arkivet til Fylkesmannen i Buskerud hvis de fortsatt hadde bosted i dette fylke da de skilte seg. Det ser imidlertid ikke ut til at vi har fått avlevert så nytt materiale fra denne fylkesmannen, og du kan kontake Fylkesmannen i Buskerud direkte.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret jeg leter etter er Erling Walter Nilsen f. 24.06.22 død 12.09.93 født og død i Drammen, og Anne Evilin Jørgine Johnsrud eller Berg f. 26.08.1920 (født i Odda), d. 31.05.2009, Kråkerøy, de ble skilt?

 

samt

 

vielsen mellom  Erling Walter Nilsen f. 24.06.22 og hans andre kone Arilda Iris Myranda Nilsen f. 29.12.20 og død 31.10.1986 Drammen. Tror hun også var født i Drammen, men ikke sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet vielsen til Erling Walter Nilsen (transportarbeider) og Anna Johnsrud (hushjelp) hos Drammen byfogd. De ble viet lørdag 10.3.1945 (Drammen byfogd, vigsler, eske 8). Hennes adresse er innført som Peder Søbergs gt. 37 og hans Verven 34, begge i Drammen. Lysning ble tatt inn i Offentlige kunngjøringer den 19.2.1945.

 

For å lete etter Erling Walters andre ekteskapsinngåelse trenger vi nærmere opplysninger om hvor og når det skjedde.

 

For opplysninger om skilsmissen mellom Erling Walter Nilsen og Anna Johnsrud kan du som sagt kontakte Fylkesmannen i Buskerud direkte.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet vielsen til Erling Walter Nilsen (transportarbeider) og Anna Johnsrud (hushjelp) hos Drammen byfogd. De ble viet lørdag 10.3.1945 (Drammen byfogd, vigsler, eske 8). Hennes adresse er innført som Peder Søbergs gt. 37 og hans Verven 34, begge i Drammen. Lysning ble tatt inn i Offentlige kunngjøringer den 19.2.1945.

 

For å lete etter Erling Walters andre ekteskapsinngåelse trenger vi nærmere opplysninger om hvor og når det skjedde.

 

For opplysninger om skilsmissen mellom Erling Walter Nilsen og Anna Johnsrud kan du som sagt kontakte Fylkesmannen i Buskerud direkte.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Hei

 

Hva gjelder hans andre vielse så er jeg dessverre ikke sikker på når. Det jeg vet er at de fikk ihvertfall en sønn født 21.05.1952 i Drammen død 26.12.04 i Phuket. så jeg antar at de også ble viet i Drammen i perioden 1948-1952. 

Endret av Solfrid Vestaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1967-manntallet er Erling W. Nilsen og Arilda gifte og bosatte på Eik i Skoger (Drammen kommune).

 

I 1972-manntallet bodde de to sammen med med sin sønn f. 21.05.52 i Thors Vei 30B i Drammen.

 

Deres vielse er å finne i Norsk Lysningsblad Norsk Lysingsblad 1952.04.16

 

Endret av Jon Torp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen Jon, men jeg får ikke opp noe info på linken til Norsk Lysingsblad. Prøvde å logge meg inn på Nasjonalbiblioteket og søke opp Norsk Lysingsblad, men får det ikke frem der heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok. Jeg var på Kongsvinger bibliotek i dag og spurte, men der ante de ikke noe om hvor man kunne lese av slik informasjon :( Jeg får ta kontakt med NB i morra og spørre om fremgangsmåten og ringe Kongsvinger etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.