Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst. Kristiania. Domkirken 1825


Morten Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hallo. Jeg trenger hjelp til å tyde tekst i kirkeboka. Gustav Adolf Bergersen, dåp. 10. juni 1825, (nr 56).

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7383&idx_id=7383&uid=ny&idx_side=-26 

 

Er spesielt opptatt av faddernes navn, arbeid og eventuelle henvisninger til foreldres bosted i byen.

 

På forhånd takk og hilsen  Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik, men med noen ?-tegn fremdeles:

 

56. | 1824 December 23de | Gustav Adolph Bergersen | Junii 10de | Gunder Bergersen Snedkermester og Hustro Maren Gulbrands Datter i Vaterland | Mad. Helena Hansen Enke, Mad. Birgithe Schøne, Jomfrue Karen Henricsen, Snedkermester Normann, Gornitzka(?) og Poul Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik, men med noen ?-tegn fremdeles:

 

56. | 1824 December 23de | Gustav Adolph Bergersen | Junii 10de | Gunder Bergersen Snedkermester og Hustro Maren Gulbrands Datter i Vaterland | Mad. Helena Hansen Enke, Mad. Birgithe Schøne, Jomfrue Karen Henricsen, Snedkermester Normann, Gornitzka(?) og Poul Olsen.

 

Mange, mange takk, Else!  Der fikk jeg flere nye spor å forfølge!! Jeg har holdt på noen år nå, men sliter fortsatt med håndskriften fra den tiden.  Kan du hjelpe meg med denne også ?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-168 . (starter på side 377). Dreier seg om Gustav Adolfs søster (Sophia Birgitha) som ble døpt i Domkirken 13. juli 1814. Fortsatt meget interessert i tyde fadderes navn, m m.

 

Jeg leter etter altså egentlig moren her, Maren Guldbrandsdatters opphav og fødested. Maren er min tipp-oldemor. Hun var også farmor til Hulda Garborg. Noen kilder, herunder to av Hulda Garborgs biografier, hevder hun er fra gården Ommestad i Hof i Solør.  Derfor har jeg en tråd liggende ute på DIS-Norges Slektsforum under  kommunen Åsnes på Hedmark: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=665587#665587 . Men der har det stoppet helt opp.  Jeg har en misstanke om at Maren Guldbrandsdatter like gjerne kunne være fra Kristiania eller opplandet rundt Kr.a.

Kanske jeg skulle starte en ny tråd her på Digitalarkivet med overskrift "Maren Guldbrandsdatter, Hulda Garborgs farmor. Hvor og når født?"

 

Mvh  Morten

Endret av Morten Edvardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13de [juli] Gunder Bergersen Snedkermester og Borger og Hustrue Maren Guldbrands Datter, Deres af den uexaminerede Gjordemoder Maren Kruse hjemmedøbte Barn Sophia Birgitha (født den 5te Dec. 1813). Fadd: Maler Frederik Wanelius, Snedker-Svend Søren Sørensen, Snedker Syvert Lunds Kone og Barnets Forældre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.