Gå til innhold
Arkivverket
Geir Antoniussen

Anne Helene Helgesdatter f. 1799, fra Hedemarken

Recommended Posts

Geir Antoniussen

Hei.

 

Er fasinert av programmene "Hvem tror du at du er " og hva ekspertene har klart å finne ut.

 

 

Min "Hvem tror du at du er nøtt" har jeg prøvd å finne en løsning tidligere på men uten hell. Prøver en litt annen tilnærming denne gangen og håper noen at noen eksperter har snublet borti min tipptippoldemor.

 

Tar utgangspunkt i det jeg kjenner til fra kirkebøkene. Ved min tippoldefar Anton Amundsen sin fødsel i 1841, står at at moren, min tipptippoldemor Anne Helene Helgesdatter kommer fra Hedemarken. Ved hennes død i 1875 i død er hennes fødselsår oppgitt til 1799.

 

Jeg har søkt på far Hel*, for å få med både Helge og Helje i FT i 1801 i hele Hedemarken. Hvis det er riktig at Anne Helene er født i ca 1799 er jo sannsynligheten stor for at faren lever i FT i 1801. Har satt ut alle Helje/Helge født mellom 1740-og 1779 og får en liste som ikke er avskrekkende.

 

Håper jeg har flaks og at en slektsekspert der ute har vært bort min Anne Helene, f.eks i en bygdebok.

 

Håper på positivt svar, det må jo finnes en løsning der ute :-)

 

Mvh

Geir Antoniussen

 

 

 

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=8&uid=217923&js=j

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 5 (1869-1880), Døde og begravede 1875, side 408.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5788&idx_id=5788&uid=ny&idx_side=-407

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921030540.jpg

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&fornavn=hel*&etternavn=&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=174*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&fornavn=hel*&etternavn=&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=175*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&fornavn=hel*&etternavn=&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=176*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&fornavn=hel*&etternavn=&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=177*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Ifølge dødsfallprotokollen etterlater hun to myndige barn, men det sies heller ikke her noe om hvor hun kommer fra.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 9 , 1874-1878, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25424/37/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219320324.jpg

 

Hedemarken er ikke det samme som Hedmark fylke. Det er området rundt Hamar, dvs. kommunene Hamar, (dengang Vang - nå en del av Hamar), Løten, Ringsaker og Stange. (Dette innbefatter også Nes og Romedal prestegjeld.)

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Du bør heller skrive i overskriften hva/hvem det gjelder og hvor.

 

Du bør legge inn lenke til kirkeboka hvor dåpen til Anton i 1841 står. Uten den er det ikke så lett å hjelpe.

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Du kunne jo se om det står noe mer ved datterens dåp, men du bør legge inn lenker til det du har funnet.

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Erik Nilsen

Det er kanskje henne du allerede i 1801 finner i Kristiania: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058232007855.

 

Det finnes en Anne H. Helgesen i Kristiania i 1865, med rett alder, men det sies om henne at hun er født i Ås: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038027043883.

Endret av Leif Erik Nilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Hva skulle vi gjort uten FamilySearch.

 

Anton ble født 13/8 1841 - dpt. 37. 6/3 1842 i Aker http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-8    Rart, men denne synes jeg at jeg har vært borti før en gang. 

 

Kanskje noen andre klarer å lese alt som står etter morens navn.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Ifølge dødsfallprotokollen etterlater hun to myndige barn, men det sies heller ikke her noe om hvor hun kommer fra.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 9 , 1874-1878, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25424/37/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219320324.jpg

 

Hedemarken er ikke det samme som Hedmark fylke. Det er området rundt Hamar, dvs. kommunene Hamar, (dengang Vang - nå en del av Hamar), Løten, Ringsaker og Stange. (Dette innbefatter også Nes og Romedal prestegjeld.)

 

 

Takk, takk

 

Av de 37 Helje/Helge er det da en del uaktuelle i forhold til ovennevte def. av Hedemarken.

 

Mvh

Geir

Hva skulle vi gjort uten FamilySearch.

 

Anton ble født 13/8 1841 - dpt. 37. 6/3 1842 i Aker http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-8    Rart, men denne synes jeg at jeg har vært borti før en gang. 

 

Kanskje noen andre klarer å lese alt som står etter morens navn.

 

 

Takk skal du:-),  jeg fikk ikke med lenken da jeg limte det over

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Nr. 47 er vel Anton. Om moren står det slik: Pige Anne Helene Helgesdatter fra Hedemarken og Xania, som senest tjente hos Gartner Jensen og gjorde Barsel hos Rasmus Olsen p. Enerhougen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Dette er vel datterens dåp i 1847:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1847, side 152.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-176

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301050176.jpg

 

En av fadderne er Maren Oline Thronsdatter. Kan det være Maren Thorsdatter fra FT 1801 ?

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Nr. 47 er vel Anton. Om moren står det slik: Pige Anne Helene Helgesdatter fra Hedemarken og Xania, som senest tjente hos Gartner Jensen og gjorde Barsel hos Rasmus Olsen p. Enerhougen.

Og faren er ungkarl Amund Thorstensen fra Hedemarken som arbeider for N. Young, eller leser jeg feil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Dette er vel datterens dåp i 1847:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1847, side 152.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-176

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301050176.jpg

 

En av fadderne er Maren Oline Thronsdatter. Kan det være Maren Thorsdatter fra FT 1801 ?

 

 

Ja, det er min tippoldefar sin søster. Faren er en annen Amund Olsen

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lise Hovdal

Har du forsøkt å finne Anne Helene Helgesdatter som innflyttet til Aker(innflyttede i kirkeboka for Åker? Jeg har sett 1836-1838 uten å finne henne innflyttet. Hvis hun er å finne som innflyttet,

burde det stå hvor hun da kom fra iallefall

Endret av Anne Lise Hovdal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Hei.

 

Har forsøkt å finnne henne i innflyttede til Aker, men har ikke funnet noe.

 

Jeg har prøvd årene 1835-1840, uten hell.

 

I kirkeboken står det at hun kommer fra Kristiania og Hedemarken, mulg hun har vært i Kristiania noen år. Jeg har foutsatt at hun kom noen år før min tippoldefar sin fødsel i 1841, men er hun født i 1799 kan hun jo ha kommet så tidlig som rundt 1820 til Kristiania. Jeg før lete i oversikter over innflyttede i litt større spenn, fra 1820-1840:-)

 

 


Hei.

 

Har forsøkt å finnne henne i innflyttede til Aker, men har ikke funnet noe.

 

Jeg har prøvd årene 1835-1840, uten hell.

 

I kirkeboken står det at hun kommer fra Kristiania og Hedemarken, mulg hun har vært i Kristiania noen år. Jeg har foutsatt at hun kom noen år før min tippoldefar sin fødsel i 1841, men er hun født i 1799 kan hun jo ha kommet så tidlig som rundt 1820 til Kristiania. Jeg før lete i oversikter over innflyttede i litt større spenn, fra 1820-1840:-)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Dette er vel datterens dåp i 1847:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1847, side 152.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-176

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301050176.jpg

 

En av fadderne er Maren Oline Thronsdatter. Kan det være Maren Thorsdatter fra FT 1801 ?

 

 

Ved Anton Amundsen sin fødsel i 1841 er en av fadderene Oline Thronsdatter, kan jo være den samme som Maren Oline Thronsdatter ?

Finner henne ikke i FT i 1865.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Fadder ved Antons dåp er Oline Thorsen. Ved søsterens dåp heter en av fadderne Maren Oline Thronsdatter.

Det jeg lurte på ved innlegg # 9, var at jeg lurte på om det var en sammenblanding/misforståelse ved navn, og at fadder kunne være Maren Thorsdatter fra FT 1801 (som står som Anne Helenes Helgesdatters mor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Dette er vel kanskje datteren, Helene Karoline, i 1865. Samme sted bor en Anne Helene Helgesdatter, men hun står oppført som 40 år og født i Drammen ! Dermed er vel forvirringen total, men hvor er AH i 1865 ?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038012006184

 

Når det i kirkeboken står at hun er fra Hedemarken, så spørs det også hvor stiv presten var uti geografien. Søket bør kanskje utvides til Hedmark fylke, ser det ut til.

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Hei.

 

Jfr innlegg #5 stemmer det godt med alder til  Anne Helene Helgesdatter i FT 1 1801 og i FT i 1865. (selv om hun ikke kommer fra Hedemarken)

 

Hovedutfordringen er at jeg finner en annen Anne Helene Helgesdatter som bor sammen med datteren (jfr innlegg #9) Helene Amundsdatter, se vedlegg.

 

Men her stemmer ikke alder, født i 1826 og fødested Drammen. Men dette er fra området i Østre Aker hvor både Anton og søsteren er født.

 

Anton bor i samme område, se den andre linken

 

Mener at den Anne Helene Helgesdatter jeg finner her på Vaalerengen må være "min" siden både datteren og sønnen bor i samme område.

 

Mener også at det må være riktig at den Anne Helene Helgesdatter som dør i 1875 er den riktige, hun bor da i i St.Halvorsgate 52, i samme gate som sønnen Anton bor i 1875, se link som nr.

 

Det forvirrende er den Anne Helene Helgesdatter som dukker opp i innlegg #9, med riktig alder

 

Skikkelig nøtt det her :-)

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038012006185

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038012006248

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052055077992

 

Mvh

Geir A

Endret av Geir Antoniussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Hedemarken er ikke det samme som Hedmark fylke. Det er området rundt Hamar, dvs. kommunene Hamar, (dengang Vang - nå en del av Hamar), Løten, Ringsaker og Stange. (Dette innbefatter også Nes og Romedal prestegjeld.)

 

 

Når det i kirkeboken står at hun er fra Hedemarken, så spørs det også hvor stiv presten var uti geografien. Søket bør kanskje utvides til Hedmark fylke, ser det ut til.

 

 

Husk at dagens Hedmark fylke i perioden fra 1781 til 1918 het Hedemarkens Amt, slik at begrepet Hedemarken i 1841 ikke nødvendigvis var begrenset til kun å dekke flatbygdene på østsiden av Mjøsa, slik betegnelsen brukes idag. Man bør nok derfor utvide leteområdet til også å dekke Solør, Odalen og Østerdalene.

 

Forøvrig er jeg enig med Berit Knudsen i innlegg 3: Trådstarter bør endre temaoverskriften til f.eks. "Hvem var Anne Helene Helgesdatter, født ca 1799 på Hedemarken?" for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra Hedmarks-eksperter; "Hvem tror du at du er løsning" er temmelig intetsigende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Hei.

 

Ser at overskriften ble lite informativ, skal passe på det neste gang :-)

 

Min store utfordring er at jeg kun finner en Anne Helene helgesdatter i FT i 1801 som er født i 1799 eller 1798 i hele landet, det er hun som er født i Aas og dukker opp i FT i 1865 i Oslo, som jeg mener jeg kan ulelukke.

 

Det må være noe med navnet eller alder i dødsprotokollen som gjør dette til en vanskelig nøtt.

 

Det kan jo være at min tipptippoldmor har byttet navn, kan det tenkes at hun ikke het Anne Helene, men har byttet fornavn.

 

Hvis jeg utvider søkeområdet tl Oslo, Akershus, Hedemark og Oppland til kvinner med navn Helgesdatter født i 1798 eller 1799 får jeg en liten liste, men jeg ser jo at det er som å lete etter nåle i høystakken.

 

Hvor vanlig var det at man byttet navn på den tiden ? Er det da i tilfelle fornavn eller etternavn som er mest sannsynlig at ble byttet ?

 

Håper på kreative tips :-)

 

Mvh

Geir

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=02&k%5B%5D=0211&k%5B%5D=0212&k%5B%5D=0214&k%5B%5D=0216&k%5B%5D=0218&k%5B%5D=0218&k%5B%5D=0220&k%5B%5D=0221&k%5B%5D=0224&k%5B%5D=0226&k%5B%5D=0227&k%5B%5D=0229&k%5B%5D=0231&k%5B%5D=0233&k%5B%5D=0234&k%5B%5D=0235&k%5B%5D=0236&k%5B%5D=0237&k%5B%5D=0238&k%5B%5D=0239&f%5B%5D=03&k%5B%5D=0301&f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&f%5B%5D=05&k%5B%5D=0512&k%5B%5D=0514&k%5B%5D=0515&k%5B%5D=0518&k%5B%5D=0520&k%5B%5D=0521&k%5B%5D=0522&k%5B%5D=0524&k%5B%5D=0525&k%5B%5D=0527&k%5B%5D=0528&k%5B%5D=0532&k%5B%5D=0534&k%5B%5D=0537&k%5B%5D=0542&k%5B%5D=0543&k%5B%5D=0545&fornavn=&etternavn=Helges*&kjonn=k&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=1798&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?f%5B%5D=02&k%5B%5D=0211&k%5B%5D=0212&k%5B%5D=0214&k%5B%5D=0216&k%5B%5D=0218&k%5B%5D=0218&k%5B%5D=0220&k%5B%5D=0221&k%5B%5D=0224&k%5B%5D=0226&k%5B%5D=0227&k%5B%5D=0229&k%5B%5D=0231&k%5B%5D=0233&k%5B%5D=0234&k%5B%5D=0235&k%5B%5D=0236&k%5B%5D=0237&k%5B%5D=0238&k%5B%5D=0239&f%5B%5D=03&k%5B%5D=0301&f%5B%5D=04&k%5B%5D=0411&k%5B%5D=0412&k%5B%5D=0414&k%5B%5D=0415&k%5B%5D=0416&k%5B%5D=0417&k%5B%5D=0419&k%5B%5D=0421&k%5B%5D=0423&k%5B%5D=0424&k%5B%5D=0427&k%5B%5D=0428&k%5B%5D=0429&k%5B%5D=0433&k%5B%5D=0436&k%5B%5D=0437&k%5B%5D=0440&f%5B%5D=05&k%5B%5D=0512&k%5B%5D=0514&k%5B%5D=0515&k%5B%5D=0518&k%5B%5D=0520&k%5B%5D=0521&k%5B%5D=0522&k%5B%5D=0524&k%5B%5D=0525&k%5B%5D=0527&k%5B%5D=0528&k%5B%5D=0532&k%5B%5D=0534&k%5B%5D=0537&k%5B%5D=0542&k%5B%5D=0543&k%5B%5D=0545&fornavn=&etternavn=Helges*&kjonn=k&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=1799&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch
 
 

 

Ser at overskriften ble lite informativ, skal passe på det neste gang :-)

 

 

Det er ennå ikke for sent å endre den - gå inn på "Full editor", så kan du endre overskrift.

 

 

 

 

Det kan jo være at min tipptippoldmor har byttet navn, kan det tenkes at hun ikke het Anne Helene, men har byttet fornavn.

 

[...]

Hvor vanlig var det at man byttet navn på den tiden ? Er det da i tilfelle fornavn eller etternavn som er mest sannsynlig at ble byttet ?

 

 

 

Det var ikke veldig vanlig med to fornavn blant bønder, husmenn o.l. i Hedmark rundt 1800. Kanskje er hun ført ved dåpen bare som Anne eller bare som Helene - og så har hun tatt seg et ekstranavn da hun ble "byfrøken" i Christiania.

 

Av naturlige grunner ble patronymer svært sjelden endret - var hun en Helgesdatter som voksen, hadde hun mest sannsynlig vært en Helgesdatter ved dåpen, også. Det eneste jeg kan komme på, måtte være hvis det på dåpstidspunktet hadde vært tvil om hvem som var barnefaren og at hun er innført med en annen fars navn, men at en Helge har påtatt seg farskapet på et senere tidspunkt slik at datteren først da ble en Helgesdatter.

 

Jeg mener også at jeg har sett tilfeller der et barn har brukt en adoptivfars eller stefars navn i patronymet - kanskje har faren dødd like etter at datteren ble født, og så har moren deretter som enke giftet seg med en Helge mens datteren fremdeles var et lite barn. Da kan man kanskje tenke seg at stedatteren er blitt regnet som denne Helges datter.

 

Så hendte det jo også at barn ble ført i kirkebøkene med feil navn ved dåpen. Ikke alle prester var like nøye med kirkebokføringen!

 

Men alt dette blir jo bare ren gjetting...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Takk skal du ha:-)

 

Vedr. å endre overskift

 

 

Når jeg trykker på knappen "bruk full editor" får jeg ikke klikket oppe i overskriften for å endre den?

 

Det er kanskje en tidsfrist på å endre overskriften ?

 

Mvh

Geir

 

 

Endret av Geir Antoniussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

 

Vedr. å endre overskift

 

Når jeg trykker på knappen "bruk full editor" får jeg ikke klikket oppe i overskriften for å endre den?

 

Det er kanskje en tidsfrist på å endre overskriften ?

 

 

Ja, jeg ser nå at det er en 24-timers frist på endring av emneoverskrift, også, ikke bare på endringer og redigeringer av innlegg.

Litt synd, for jeg tror du går glipp av "klikk" fra folk som kunne ha hjulpet deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Jeg har endret tittelen etter ønske fra Geir Antoniussen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

 

 
 
 

 

Det er ennå ikke for sent å endre den - gå inn på "Full editor", så kan du endre overskrift.

 

 

 

 

Det var ikke veldig vanlig med to fornavn blant bønder, husmenn o.l. i Hedmark rundt 1800. Kanskje er hun ført ved dåpen bare som Anne eller bare som Helene - og så har hun tatt seg et ekstranavn da hun ble "byfrøken" i Christiania.

 

Av naturlige grunner ble patronymer svært sjelden endret - var hun en Helgesdatter som voksen, hadde hun mest sannsynlig vært en Helgesdatter ved dåpen, også. Det eneste jeg kan komme på, måtte være hvis det på dåpstidspunktet hadde vært tvil om hvem som var barnefaren og at hun er innført med en annen fars navn, men at en Helge har påtatt seg farskapet på et senere tidspunkt slik at datteren først da ble en Helgesdatter.

 

Jeg mener også at jeg har sett tilfeller der et barn har brukt en adoptivfars eller stefars navn i patronymet - kanskje har faren dødd like etter at datteren ble født, og så har moren deretter som enke giftet seg med en Helge mens datteren fremdeles var et lite barn. Da kan man kanskje tenke seg at stedatteren er blitt regnet som denne Helges datter.

 

Så hendte det jo også at barn ble ført i kirkebøkene med feil navn ved dåpen. Ikke alle prester var like nøye med kirkebokføringen!

 

Men alt dette blir jo bare ren gjetting...

 

Hei

 

Hvis to fornavn ikke var vanlig på den tiden er det vel rimelig at hun het enten "Anne Helgesdatter" eller "Helene Helgesdatter". I 1847 blir datteren døpt Helene Karoline, vet ikke om det kan være noe indikasjon ?

 

I FT i 1865 står Drammen som fødested, f.1826.

 

2 alternativer på fødested, enten Hedemarken eller Drammen.

2 alternativer på fødselsår 1799 (fra dødsfallsprotokollen) eller 1826 (fra FT i 1865)

 

Har prøvd Anne Helene Helgesdatter f. ca 1799 i Drammen også, uten hell.

 

Mener at dødsfallsprotokollen i #1 fra 1875  er knyttet til riktig Anne Helene. Det henvises her til 2 voksne barn, datteren Karoline er nevnt, I tillegg dør hun i St.Halvorsgate 52, på samme sted som sønnen Anton bor i FT i 1875.

 

Det kan jo være feil alder som er oppgitt, men kirkeboken sier samme alder på Anne Helene

 

 

Må være en "irriterende feil" et sted som jeg ikke finner ut av :-)

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038012006185

 

Mvh

Geir

Endret av Geir Antoniussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Antoniussen

Dette er vel datterens dåp i 1847:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Fødte og døpte 1847, side 152.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-176

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301050176.jpg

 

En av fadderne er Maren Oline Thronsdatter. Kan det være Maren Thorsdatter fra FT 1801 ?

 

 

Hei.

 

Når datteren Helene Karoline døpes i 1847 er det en Karen Nielsdatter som er fadder. I FT i 1875 i St.halvorgate 52 der Anne Helene dør og hennes sønn og datter bor finner jeg i ljnje 35 en Karen Nilsdatter fra Hedemarken f. i 1819. Det kan jo være den samme Karen som er fadder i 1847 og kanskje familie/bekjent fra Hedemarken? Finner Karen Nilsdatter i FT i 1865 i Smedgaten, født i Hedemark.

 

Mvh

Geir

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052055077992

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038027043987

Endret av Geir Antoniussen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.