Gå til innhold
Arkivverket

Anne Helene Helgesdatter f. 1799, fra Hedemarken

Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Ifølge dødsfallprotokollen etterlater hun to myndige barn, men det sies heller ikke her noe om hvor hun kommer fra.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 9 , 1874-1878, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25424/37/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219320324.jpg

Hedemarken er ikke det samme som Hedmark fylke. Det er området rundt Hamar, dvs. kommunene Hamar, (dengang Vang - nå en del av Hamar), Løten, Ringsaker og Stange. (Dette innbefatter også Nes og Romedal prestegjeld.)

Hei.

Såvidt jeg kan se inneholder det gamle digitalarkivet digitale lister over utflyttede i alle ovennevte kommuner. Finner ingen Helgesdatter/Heljesdatter/Helgesen som treffer med Anne/Anne Helene eller Helene i disse databasene. Da spørs det om min tipptipp kom Hedemarken.

Da ligger kanskje svaret godt gjemt et sted, men det er vel noen svar vedr. slekt man aldri får svar på:-)

Mvh

Geir

Kyrkjebøker, utflytta

Utflytta frå Nes prestegjeld (Hedmark) 1815-1926

Utflytta frå Ringsaker 1814-1925

Utflytterlister for Furnes i Vang (H) 1855-1907

Utflytterlister for Hamar i Vang (H) 1854-1899

Utflytterlister for Vang prgj. (H) 1816-1902

Utflyttede fra Løten 1814-1891

Utflyttede fra Romedal, 1815-1915

Utflytta frå Stange prestegjeld 1814-1920

Utflyttede fra Trysil 1814-1897

Utflytta fra Alvdal 1863-1920

Utflytta frå Innset sokn i Kvikne prestegjeld 1887-1910

Endret av Geir Antoniussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er en skikkelig nøtt ja. Hvis vi tar utgangspunkt i Anne Helene i Drammen, født 1826, vil det bety at hun bare var 15 år når Anton ble født. Ser vi på Anne Helene fra Hedemarken, født 1799, så var hun 48 år når datteren Helene ble født. Begge deler var vel uvanlig i forhold til morens alder? Tror jeg ville holde en knapp på Anne fra Hedemarken, og at det kanskje kan være feil årstall som er oppgitt ved Ft 1801. Kan hun ha vært 2 mnd da? Har vært borti en slik feil tidligere når det gjelder en av mine egne forfedre. Der ble 1 1/2 år til 11/12 mnd.

Mvh Mette

Endret av Mette Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er en skikkelig nøtt ja. Hvis vi tar utgangspunkt i Anne Helene i Drammen, født 1826, vil det bety at hun bare var 15 år når Anton ble født. Ser vi på Anne Helene fra Hedemarken, født 1799, så var hun 48 år når datteren Helene ble født. Begge deler var vel uvanlig i forhold til morens alder? Tror jeg ville holde en knapp på Anne fra Hedemarken, og at det kanskje kan være feil årstall som er oppgitt ved Ft 1801. Kan hun ha vært 2 mnd da? Har vært borti en slik feil tidligere når det gjelder en av mine egne forfedre. Der ble 1 1/2 år til 11/12 mnd.

Mvh Mette

Hei.

takk.takk

Har en følelse av at det kan være en sammenblanding av Drammen og fødselsår. Jeg holder på å lete gjennom konfirmerte i Drammen og leter litt bredt. Født mellom 1799 og 1826, dvs konfirmert mellom ca 1814-1840. Jeg finner ihverfall en del med navnet Anne Helene (navnet var ikke uvanlig i Drammen på den tiden), men forløpig ingen med Helgesdatter. :-)

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Såvidt jeg kan se inneholder det gamle digitalarkivet digitale lister over utflyttede i alle ovennevte kommuner. Finner ingen Helgesdatter/Heljesdatter/Helgesen som treffer med Anne/Anne Helene eller Helene i disse databasene. Da spørs det om min tipptipp kom Hedemarken.

Da ligger kanskje svaret godt gjemt et sted, men det er vel noen svar vedr. slekt man aldri får svar på:-)

Mvh

Geir

Listene over utflyttede i kirkebøkene er langt fra fullstendige. Ikke alle meldte ifra til presten da de flyttet ut av sognet - det gjorde de vel først og fremst dersom de trengte en attest. Dessuten var det vel ikke alle prester som var like nøye med å føre inn dette i kirkebøkene, heller.

Så om du ikke finner henne blant utflyttede i en kirkebok fra et gitt sogn, behøver det slett ikke bety at hun ikke kan ha bodd i og flyttet ut fra dette sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mvh Mette

Hei

Det kan jo ha skjedd en misforståelse ifb. med FT i 1865. Drammen er sikkert ikke tatt ut av løse luften. Kan være at min tipptipp opprinnelig kom fra Hedemarken, men bodde i Drammen noen år. Mulig 1826 var det året hun kom fra Drammen til Aker. Men det er ikke så lett å tyde listene over innflyttede til Aker i årene rundt 1826.

Min tipptipp skulle bare vist hvilken gåte hun har etterlatt seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider