Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Min farfars bror skal visstnok ha blitt sjømann og druknet da han var ung. Nå trenger jeg litt hjelp til å finne ut om dette stemmer.

Han het Ole Thorstein Hansen og ble født i Tune/Sarpsborg 20. mars 1913. Han bodde fortsatt hjemme hos familien sin i 1929 (ifølge kommunal folketelling), så han må ha dratt på sjøen på et tidspunkt etter dette.

Jeg har bladd meg gjennom rullene fra Sarpsborg mønstringskontor på Digitalarkivet uten hell - men så vidt jeg kan se inneholder de kun opplysninger fram til 1934, og han kan jo ha blitt registrert etter dette. Er disse opplysningene i så fall klausulert? Eller er det mulig å finne ut av dette?

Jeg vet ikke med sikkerhet at han mønstret på i Sarpsborg, det kan like gjerne ha vært i Fredrikstad - men altså antakelig en gang på 1930-tallet.

Her må du nok lete selv. Det vi har fra 1930-årene er lagt ut på nett., både hovedruller og annotasjonsruller. Dessuten har vi altså B-rullene under Oslo sjømannskontor. Hvis han bodde i Tune, skal Sarpsborg være riktig krets. 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Ikke alle rullene ble i sin tid mikrofilmet. De som ikke ble filmet er ikke ute på nett. Men registeret skal visstnok dekke alle. For Sarpsborg mønstringskrets er hovedrulle 8 (1933-1949) og annotasjonsrullene 7 og 8 ikke skannet. Opplysninger om patentnumre fra ruller som ikke er skannet  kan rettes til oss på  e-post. Det er ikke taushetsbelagt informasjon i disse rullene. 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.