Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av en dåp i Botilsäter, Värmland, 1722


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg forsøker å tyde det som står i dåp nr 2 på venstre side i kirkebok for Botilsäter 1722.

Barnet heter Johan Pärsson, moren heter Annika, men kan stedsnavnet være Ölserud?

post-581-0-86894000-1423491810_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Marit f. 1726 som kan være Johan sin søster, her nevnes også det samme stedsnavnet..

post-581-0-21227600-1423507888_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David, leser det som Ohlserud og Olserud

Takker så mye Espen ;) Jeg er da iallfall mer sikker på at de to er søsken, men ikke lett å lese resten.. Får se om jeg tar abonnement på Arkivdigital etterhvert (noe enklere å lese i farger)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olserud er en gård i Botilsäter socken, mens Ölserud var et annet sogn på Värmlandsnäs. I de forskjellige tekstutsnittene her menes det nok gården Olserud i Botilsäter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olserud er en gård i Botilsäter socken, mens Ölserud var et annet sogn på Värmlandsnäs. I de forskjellige tekstutsnittene her menes det nok gården Olserud i Botilsäter.

 

Takk for innspill Tore, du har sikkert rett ;) Slekten er da knyttet til både Ölserud og Olserud, noe som gjør at jeg må ta en gjennomgang over det jeg har, slik at det blir helt riktig.. 

 

Jeg får lete videre, kanskje jeg finner et manntall e.l. som kan vise flere søsken.

Har også lagt inn en forespørsel på den svenske facebookgruppen "Släktforskning", håper på at noen har tilgang til

Arkivdigital og klarer å lese det litt bedre enn meg. Ellers ser jeg at bildene kan forstørres noe mer etter å ha lagt de inn her: https://picasaweb.google.com/107396693845126460466/KilderForMinMormorsFarsSvenskeSlektFraVarmland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Värmlands Släktforskarförening utgav i 1999 et hefte med register over fødte i Botilsäter i perioden fra 1721 til 1920. Registeret er sortert på flere måter - etter dato, etter fødested, etter farens fornavn, etter farens slektsnavn, etter morens fornavn og etter morens slektsnavn.

 

På Olserud finner jeg følgende barn født frem til 1740 med en far Per og en mor Annika:

Johan - 28.10.1722.

Ingeborg - 03.11.1723. Moren heter Annika Jonsdotter.

Anders - 05.09.1725. Moren heter Annika Persdotter.

Margareta - 24.11.1727. Moren heter Annika Persdotter.

Bengt - 23.02.1731. Moren heter Annika Persdotter.

Sara - 30.01.1734.

 

Ved Johans og Saras dåp er morens farsnavn ikke oppgitt, hun er bare ført som Annika. Farens farsnavn oppgis ikke ved noen av dåpsinnførslene.

 

I tillegg kommer den Marit som du har funnet født 30.11.1726. I registeret er morens navn feilaktig ført som Marit Persdotter, men det står jo tydelig Anika Perssdotter i Olsserud i miniatyrbildet i ditt innlegg 2.

 

Ingeborgs mors farsnavn Jonsdotter kan være en feilføring i födelseboken eller en feilregistrering, slik at hun kanskje også er av samme søskenflokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Värmlands Släktforskarförening utgav i 1999 et hefte med register over fødte i Botilsäter i perioden fra 1721 til 1920. Registeret er sortert på flere måter - etter dato, etter fødested, etter farens fornavn, etter farens slektsnavn, etter morens fornavn og etter morens slektsnavn.

 

På Olserud finner jeg følgende barn født frem til 1740 med en far Per og en mor Annika:

Johan - 28.10.1722.

Ingeborg - 03.11.1723. Moren heter Annika Jonsdotter.

Anders - 05.09.1725. Moren heter Annika Persdotter.

Margareta - 24.11.1727. Moren heter Annika Persdotter.

Bengt - 23.02.1731. Moren heter Annika Persdotter.

Sara - 30.01.1734.

 

Ved Johans og Saras dåp er morens farsnavn ikke oppgitt, hun er bare ført som Annika. Farens farsnavn oppgis ikke ved noen av dåpsinnførslene.

 

I tillegg kommer den Marit som du har funnet født 30.11.1726. I registeret er morens navn feilaktig ført som Marit Persdotter, men det står jo tydelig Anika Perssdotter i Olsserud i miniatyrbildet i ditt innlegg 2.

 

Ingeborgs mors farsnavn Jonsdotter kan være en feilføring i födelseboken eller en feilregistrering, slik at hun kanskje også er av samme søskenflokk.

 

Takker så mye for gode kilder! (Har sendt deg PM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.