Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsregistrering i Sørkedalen i 1912?

Tormod Dyken
 Del

Recommended Posts

Jeg har forgjeves lett etter registreringen av min mors dåp den 11/8-1912 i Sørkedalen kapell. Sørkedalen lå under Vestre Aker til Ullern kirke ble bygget i 1903. Etter det skulle registreringen vært i kirkebok for Ullern. Jeg har lett både i Vestre Aker og i Ullern uten å finne noe. For Ullern starter dåpsregistreringen først i 1916, mens lysningsprotokollene starter i 1911. Det er også en protokoll for døpte for Vestre Aker/Ullern for perioden 1880-1906. Er den en bok som er blitt borte her?

Tormod Dyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Oslo har dessverre fortsatt ikke mottatt noen kirkebøker fra Ullern kirke. Det er kun klokkerbøker (kirkebokduplikater) for årene 1933-1947, lysningsbøker for årene 1911-1964, dagsregistre 1906-1972 og fødselsregistre 1916-1983, som vi har fått avlevert derfra.

Det virker som om du har forvekslet fødselsregisteret fra Ullern prestekontor (som vi har publisert i skannet versjon på våre nettsider i Digitalarkivet) med en dåpsprotokoll. I våre arkiver finnes det foreløpig bare de to klokkerbøkene for årene 1933-1947 som inneholder opplysninger om døpte i Ullern kirke. Fødselsregistre inneholder opplysninger om de som var født i soknet/prestegjeldet, men ikke nødvendigvis døpt der.

Ut fra det vi vet om kirkebøkene i Ullern kirke, skal dåpslistene i disse inneholde opplysninger om døpte tilbake til 1909. Ta gjerne kontakt med Ullern kirke for å spørre om det du leter etter.

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Jeg har allerede kontaktet Ullern prestekontor, som anbefalt, og snakket med en hyggelig dame som slo opp i kirkeboken med en gang og fant registreringen, så dette gikk over all forventning.

Vennlig hilsen

Tormod Dyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.