Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Saelort? Eller noe annet?

Recommended Posts

Ja, det kan være en løsning - og det kan forklare punkt tre mer. Jeg har vanskeligheter med å lese punkt tre på forligskommisjonen også. Så langt jeg har greid å lese står det:

"3. Ole Nielsen som Værge for Pigen Gunnild Brÿnildsdatter mod Søren

Nilsen med kourator Kittil And. Ejiken fordti Søren sist høst og Vinter hav(r?)

funder (?) et(?) oppdigtet (?).....:.....(?) Gjermund Solberg har nattes

tider Ansøgt og Afvist Pigen og søgt at forføre hende m.m. For Søren  

møtte med ham etter Fuldmagt i gaar Ole Gregersen Nordbøe _ Ole Gre

gersen negtede Søgsmaalet, ville icke forsvare sig og sagen henvist til Retten..."

Tusen takk! 

Når man leser det i samsvar med punkt tre i forliksprotokollen stemmer det mer overens enn med betydningen "horskarl" enn med "sauelort". Jeg tenkte en stund på horebock, men slo det fra meg. I punkt en er da anklagen at hun har "utskiældt" Søren for en "horskarl" og "æretyv". I punkt to står det at hun er anklaget for å ha udskjælt Nils (faren til Søren) for en "Tyv og Skielm". I punkt tre er det Gunnild på sin side som anklager Søren for noe han har oppdigtet om henne, og at han har søkt å forføre henne. I punkt tre er jeg veldig usikker på tolkningen da jeg ikke greier å lese ord for ord.

....høst og Vinter hav / de under et opdigtet paataget ......., sic Gjermund Solberg......

Kunne vere freistande å lese inn "navn" - men det er det nok ikkje..... Han har i alle fall kalla seg Gjermund Solberg når han kom snikande.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

...fordie Søren siste Høst og Vinter har under et opdigtet, paataget Navn, sc. Gjermund Solberg, har nattetider besøgt og befridt Pigen og søgt at forføre hende- m.m. [...]

... ville icke foreene sig...

Endret av Gunnar Sigdestad

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.