Gå til innhold
Arkivverket

Trolovede Hof i Solør 1714


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 1 (1701-1720), Kronologisk liste 1714, side 316-317.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9157&idx_id=9157&uid=ny&idx_side=-166
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270109.jpg

 

Venstre side, nederste bolk:

 

Festo Trinit. Hoff.

Trolovet Nils Ols. Biertnæs og Ingebor Olsd. .....rud?

 

Sliter med hennes "adresse" og resten av linja (det er vel forlovernes navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være "Pixrud" det står etter Ingeborg Olsdatter?

 

Nei, jeg tror ikke det.

 

Jeg tror at det du leser som "-rud", egentlig er "cav", altså caveringsmænd = forlovere. Se på andre trolovelsesinnførsler, så ser du det tydeligere.

 

Jeg lurer på om det før "cav" kan stå Qvisler?

 

Forbokstaven er jeg usikker på, og jeg finner ikke en tilsvarende bokstav ved raskt gjennomsyn av tilstøtende sider i kirkeboken, men det kan være en Q. Neste bokstav kan meget vel være en v eller en w (- se Knud qveset to linjer under). Deretter følger en e eller en i (- jeg ser ingen prikk over bokstaven). Så følger en bokstavkombinasjon med en s som går over i en l - som følges av en avsluttende rett strek som kan være -er.

 

Rent geografisk passer det godt - Bjertnes (nordre, østre, mellom og vestre) har gårdsnummer 34, 35, 36 og 37 i Hoff, mens Kvisler (eller Kvisle) har gårdsnummer 38, altså er de nabogårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tore S. Falch for denne analysen. Jeg ser også at den første bokstaven kan være Q, og at det kan står Qvisler.

 

Dessverre nevner ikke bygdeboka noen Ole på Kvisle i Hof som kan passe som Ingeborgs far, men det kan jo være at hun var i tjeneste på Kvisle da hun giftet seg, og var født et anne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.