Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydning av borgerbrev fra Skien 1809

Recommended Posts

Første delen gjelder borgerskap for kjøpmann Søren Hiardemaal, så det tar jeg ikke med her:

Den 4d May 1809 Var Magistraten forsamlet paa det kongelige Amthus til hvilken Tid...osv.

....Derefter blev Arne Skresholt fød udi Ringsager Præstegiæld, samt Lars Norholm fød i Christiania fremkaldet da den første var bevilget Borgerskab som Skoemager og den anden som Stolemager her udi Bergstaden. - Begge disse aflagde nu den i Loven befalede Borgereed. - ....?... A. Riegels

Etter det jeg kan forstå av underskriftene, er borgerbrevet utstedt av magistraten på Kongsberg?

Første delen gjelder borgerskap for kjøpmann Søren Hiardemaal, så det tar jeg ikke med her:

Den 4d May 1809 Var Magistraten forsamlet paa det kongelige Amthus til hvilken Tid...osv.

....Derefter blev Arne Skresholt fød udi Ringsager Præstegiæld, samt Lars Norholm fød i Christiania fremkaldet da den første var bevilget Borgerskab som Skoemager og den anden som Stolemager her udi Bergstaden. - Begge disse aflagde nu den i Loven befalede Borgereed. - ....?... A. Riegels

Etter det jeg kan forstå av underskriftene, er borgerbrevet utstedt av magistraten på Kongsberg?

Tusen takk for hjelpen. 

Du har rett i at det fra magistraten på Kongsberg. 

Vennlig hilsen

Knut Berg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.