Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Oluf Jensen Pharo c1610-1671

Recommended Posts

På 1.6.2019 den 13.59, Kristin S. Aasen skrev:

Jeg er selv etterkommer av Jens Olufsen Pharo via datteren Maren Jensdatter Pharo gift med Jørgen Nilsen Holst. Ifølge nettet var hans patronymikon Pedersen el Farsen. Farsen ble til Pharo. Altså var Jens Olufsen sønn til Oluf Farsen som hadde ukjent far. Jørgen Nielsen Holst var fogd (far til Niels Jørgensen Pharo). Jeg forstår det slik at du ætter fra Niels Jørgensen Pharo (far til Hans Nilsen Pharo) iflg. forrige innlegg. De andre brødrene, ihvertfall de fleste brukte Holst mens Niels brukte Pharo etter hans mor. Du kan sjekke på Geni og klikke på de blå lenkene der. En del info er ihvertfall riktig. Søk på "Jørgen Nielsen Holst" på nettet så ser du hva som dukker opp:)

Oluf skal ha kommet ned til bygda i Lier og meldt seg på prestegården i 1554 eller noe slikt. På gården hjemme var alle døde av en av de mange pestene som gikk. Presten (som var den første lutherske sogneprest i Lier) skal ha spurt om hva faren het, og gutten visste ikke noe annet navn enn "Far" på sin far, så han ble registrert som "Fadersen"/"Farsen". Som student i København har han latinisert navnet sitt til Pharronius, senere forenklet til - nettopp - Pharo. Og siden har de hett det.
En av Drammens-Pharoene etter Maren Jensdatter het Niels/Nils, og en av hans sønner syntes det var for forfengelig, og brukte farsnavnet i stedet (Nilssen). Det holdt seg da i kortere eller lengre tid i forskjellige ettergrener; min farfar het Fredrik Wexelsen Nilssen, mens hans brødre tok igjen Pharo som navn. Min onkel Fredrik Nannestad Nilssen byttet også til Pharo, en gang etter 1945 (tror jeg). Far brukte bare Nilssen (Hans Ramm Nilssen 1919-1991), og av mine søsken er det bare jeg som bruker Pharo.
Det fantes en gang en facebook-gruppe for Pharo-familien, jeg tror den er helt død.
Jeg kan om det er et ønske lage en GEDCOM for mitt register fra og med Niels J Pharo og fram til min fars generasjon (der alle er døde nå).

48 minutes ago, Jan Torp Pharo said:

Oluf skal ha kommet ned til bygda i Lier og meldt seg på prestegården i 1554 eller noe slikt. På gården hjemme var alle døde av en av de mange pestene som gikk. Presten (som var den første lutherske sogneprest i Lier) skal ha spurt om hva faren het, og gutten visste ikke noe annet navn enn "Far" på sin far, så han ble registrert som "Fadersen"/"Farsen". Som student i København har han latinisert navnet sitt til Pharronius, senere forenklet til - nettopp - Pharo. Og siden har de hett det.
En av Drammens-Pharoene etter Maren Jensdatter het Niels/Nils, og en av hans sønner syntes det var for forfengelig, og brukte farsnavnet i stedet (Nilssen). Det holdt seg da i kortere eller lengre tid i forskjellige ettergrener; min farfar het Fredrik Wexelsen Nilssen, mens hans brødre tok igjen Pharo som navn. Min onkel Fredrik Nannestad Nilssen byttet også til Pharo, en gang etter 1945 (tror jeg). Far brukte bare Nilssen (Hans Ramm Nilssen 1919-1991), og av mine søsken er det bare jeg som bruker Pharo.
Det fantes en gang en facebook-gruppe for Pharo-familien, jeg tror den er helt død.
Jeg kan om det er et ønske lage en GEDCOM for mitt register fra og med Niels J Pharo og fram til min fars generasjon (der alle er døde nå).

Takk, det var interessant å lese mer om bakgrunnen for Pharo navnet :) Jeg trenger ikke Gedcom selv, men kanskje andre ønsker det. Du har oppgitt din fars navn og farfars navn. Det er fint, da kan jeg finne mer hvis jeg vil via den infoen. Hvis du skulle ønske å vite mer om navneskifte så kan du kanskje søke og finne noe på Nasjonalbiblioteket på nett :) Hvis jeg senere skulle lure på noe, så kan jeg ta kontakt med deg. :)

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Det er vel flere teorier angående slektsnavnet Pharo.

Her er en:

image.thumb.png.c9daf107ccd6b43a07a3f44c1674f9ad.png

Ja, det stemmer jo med den historien jeg har fått om navnet - forvanskning av "Fars sønn", men på den tida brukte nok ikke embetsfolket andre former enn "Fader" på den famillierollen (ikke i kirkebøker på slutten av attenhundretallet heller), så den gode prest Peder Øyersen har nok brukt "Fadersen". Den er trykt i Norsk Slægtshistorisk Tidsskrift en gang i urtida, jeg har ikke nå noe nummer eller årgang på det, men også fra Njål Pharo.
Men hovedsaken for meg var her å få sammenkopling mellom min familielinje og linja fra Oluf/Ole fra Lier, og den har jeg nå.

• 4 måneder senere...
På 2.6.2019 den 15.14, Jan Torp Pharo skrev:

En rettelse: Hans Ramm Nilssen 1919-2011.

På 2.6.2019 den 16.09, Kristin S. Aasen skrev:

Takk, det var interessant å lese mer om bakgrunnen for Pharo navnet 🙂 Jeg trenger ikke Gedcom selv, men kanskje andre ønsker det. Du har oppgitt din fars navn og farfars navn. Det er fint, da kan jeg finne mer hvis jeg vil via den infoen. Hvis du skulle ønske å vite mer om navneskifte så kan du kanskje søke og finne noe på Nasjonalbiblioteket på nett 🙂 Hvis jeg senere skulle lure på noe, så kan jeg ta kontakt med deg. 🙂

Det er bare å ta kontakt 🙂 (rettelse: Hans Ramm Nilssen døde 2011, ikke 1991)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.