Gå til innhold
Arkivverket
Knut Berg

Skifte mm ang. Johannes Skredsholt f. 9. oktober 1813

Recommended Posts

Knut Berg

Hei

Jeg forsøker å fotfølge tippoldefars liv (Johannes Skredsholt f. 9. oktober 1813) i Skien og Porsgrunn og søker så mye info som mulig. Usikker på hvor mye jeg kan be arkivveret om? :-)

Jeg har ikke funnet hans år for da han døde, noe jeg kunne ønske meg. Håper å kunne få tilbang til hans: 

Skifte, og gjerne

Borgerbrev?

Skjøter?

Mesterbrev?

Skolepapirer?

og ellers ting dere kunne tenke dere kan gi meg et hint om hans liv på den tiden.

Dere får vurdere hvor vanskelig dette er, noe er forhåpentligvis "enklere" å finne enn andre :-)

Div. om Johannes Skresholdt, Skomaker (Skresholdt skrive på svært mange måter: Skredsholdt, Skreshoelt, Scresholdt, Schresholdt, Schræsholdt mm)

F. 9 september 1813 i Skien. Bodde i 1843-1853 i Storgaden 138. Bodde trolig i nabohuset før dette. I 1853 fikk han skjøte for gårdsnummer 23 bruksnr. 49 på Klyve Østre, Wrightekaas (Wriktekaas) av Peter Wrigt. 

Johannes var gift med Karine Marie Jørgensdatter (født i Porsgrunn) og hadde 4 barn meg kjent:.

Jørgen, Christian (min oldefar) samt Carl Johan og Marianne.

Faren var Arne Hansen Schridshoel f. 1770 og fikk borgerbrev i Porgrunn i 1812, han også skomaker.

Håper på positivt svar :-)

Vennlig hilsen

Knut Berg

Flekkefjord

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Statsarkivet i Kongsberg

Til Knut Berg

Opplysninger om borgerbrev og når det ble utstedt kan finnes i magistratarkivet. I arkivet til Skien magistrat er det magistratprotokoller, Porsgrunn lå under Skiens juridiksjon frem til 1842. I disse magistratprotokollene er det imidlertid ikke navneregister, så det blir for tidkrevende for oss å undersøke. Du kan hvis du har mulighet, undersøke disse på lesesalen vår.

Vi finner Johannes Skredsholdt i folketellingen 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038136003046 Her ser vi at Wriktekaas da lå i Solum. Tinglysningedokumenter fra til ca. 1950 (f.eks. skjøter) ligger tilgjengelig ute på nett i Digitalarkivet. Vi har funnet panteregistre for Wriktkaas:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?research=Mitt+utvalg&idx_fylke=8&idx_primreg=PREG&idx_periode=&idx_textsearch=23%2F49&idx_sted=Solum&idx_farm=

I panteregisteret Gjerpen (I-6b) må du bla en side tilbake for å finne riktig eiendom (se også side 406-407). Selve tinglysningsdokumentene kan du finne i pantebøkene som også ligger tilgjenglig der.

Vi har ikke funnet ut når Johannes Skjedsholdt døde. Vi har funnet han i folketellingen 1875. Denne folktellingen er ennå ikke fullregistrert i Digitalarkivet, så legger ved kopi av originalen (Folketellingen 1875, Ha - Solum, Knardalsstrand krets, eske 32). For å finne han død kan du lete i kirkebøkene for Solum. En del av disse ligger fullregistrert i Digitalarkivet, men ikke alle. I tillegg finnes det skannede dødsfallsprotokoller for Solum tilgjengelig i Digitalarkivet. Disse begynner imidlertid ikke før i 1895: http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=08&embete=&protokoll=SKDP&periode=&navn= 

Det finnes også slektssider som kan være aktuelle, blant annet Skien Genealogiske side og oversikt over gravsteder på siden Grenlandslekt.

For skolepapirer kan du ta kontakt med kommunearkivet i Skien.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-71487900-1425031451_thumb.jpg

post-2111-0-46593200-1425031464_thumb.jpg

post-2111-0-63154600-1425031568_thumb.jpg

post-2111-0-68362900-1425031577_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Berg

Til Knut Berg

Opplysninger om borgerbrev og når det ble utstedt kan finnes i magistratarkivet. I arkivet til Skien magistrat er det magistratprotokoller, Porsgrunn lå under Skiens juridiksjon frem til 1842. I disse magistratprotokollene er det imidlertid ikke navneregister, så det blir for tidkrevende for oss å undersøke. Du kan hvis du har mulighet, undersøke disse på lesesalen vår.

Vi finner Johannes Skredsholdt i folketellingen 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038136003046 Her ser vi at Wriktekaas da lå i Solum. Tinglysningedokumenter fra til ca. 1950 (f.eks. skjøter) ligger tilgjengelig ute på nett i Digitalarkivet. Vi har funnet panteregistre for Wriktkaas:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?research=Mitt+utvalg&idx_fylke=8&idx_primreg=PREG&idx_periode=&idx_textsearch=23%2F49&idx_sted=Solum&idx_farm=

I panteregisteret Gjerpen (I-6b) må du bla en side tilbake for å finne riktig eiendom (se også side 406-407). Selve tinglysningsdokumentene kan du finne i pantebøkene som også ligger tilgjenglig der.

Vi har ikke funnet ut når Johannes Skjedsholdt døde. Vi har funnet han i folketellingen 1875. Denne folktellingen er ennå ikke fullregistrert i Digitalarkivet, så legger ved kopi av originalen (Folketellingen 1875, Ha - Solum, Knardalsstrand krets, eske 32). For å finne han død kan du lete i kirkebøkene for Solum. En del av disse ligger fullregistrert i Digitalarkivet, men ikke alle. I tillegg finnes det skannede dødsfallsprotokoller for Solum tilgjengelig i Digitalarkivet. Disse begynner imidlertid ikke før i 1895: http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=08&embete=&protokoll=SKDP&periode=&navn= 

Det finnes også slektssider som kan være aktuelle, blant annet Skien Genealogiske side og oversikt over gravsteder på siden Grenlandslekt.

For skolepapirer kan du ta kontakt med kommunearkivet i Skien.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Hei

Takk for raskt og forklarende svar og kopier av tellinge i 1875! Da skal jeg forsøke videre med å bla meg gjennom kirkebøkene for dødsfall. Takk for innbydelsen til å sitte på salen deres å lese, men jeg bor et stykke unna, så det blir ikke så enkel. Men mulig jeg tar en tur innom når jeg en gang er forbi.

Vennlig hilsen

Knut Berg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.