Gå til innhold
Arkivverket
Klara Hernes

sjømannslister

Recommended Posts

Klara Hernes

Min oldefar, Johan Marius Jonsen Hernæs (endret etternavn fra Hernes til Hernæs). Han er født 1870 på Frosta, døde i Oslo 1959. Min side av familien hadde ikke kontakt med ham.
Han var bosatt i Kristiania fra ca 1900 og har funnet ham på mange forskjellige adresser i Kristiania/Oslo etter 1900. Han var maskinist på dampbåt. Finner ham på passasjerliste på båten Servia fra Liverpool til NewYork. Ankomst 16.08.1900. Han står der registrert som "Crew of D/S Vidar". Under folketellingen i desember i 1900 finner jeg ham på DS Vidar i Teculotta Mexicokysten. I flg adresselister for Kristiania ser jeg at han står han jobber på DS Isbjørn. Det er det hele.

Hvordan finner jeg ut av hvilke båter han var på, når og hvor osv? Er det mulig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Mønstringskontorenes sjømannsruller kan gi slik informasjon som du etterlyser. Registre og ruller for Oslo  kommer du inntil videre enklest frem til ved å bruke Statsarkivet i Oslos hjemmesider.

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klara Hernes

Takk for tilbakemelding. Skal gjøre et forsøk. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.