Gå til innhold
Arkivverket
Mari Ågedal

Lysning i Domkirken i Trondheim, 1853, Ole Andreassen Dahl

Recommended Posts

Mari Ågedal

Jeg leter etter foreldrene til bruden her, Karen Hansdatter, og lurer derfor på hva som står i denne lange lysningsteksten. Det er den som er nederst på høyre side, og omhandler "Ungkarl, søfarende Ole Andreassen Dahl, søn af Andreas Madsen."

Fast sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2335&idx_id=2335&uid=ny&idx_side=-6

Jeg klarer å tyde noe om deres alder, og kjenner igjen hennes vaksinasjonsdato, men ellers synes jeg denne var vrien. Kan noen hjelpe meg litt med denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Fremdeles et par spørsmålstegn, men tror det står omtrent slik:

Maji 6 Begjærede Ungkarl Søfarende Ole Andreassen Dahl, søn af Andreas Madsen, født i Mosvigen ophold sig Throndhjem 30 Aar og vacc. efter Attest af Spørk(?) 25/5 53 Lysning til Ægteskab med Pige Karen Hansdatter Svorkmoe, Datter af Hans Issumvolden født paa Froen(??) 21 Aar gammel og vacc. efter Attest 5/7 32. For Ægteskabets Lovlighed i enhver Henseende indestaae Undertegnede, for hvem Ansvaret efter Criminalloven blev oplæst. J. Steen Slagtermæster, Esten Berge, Arbeidsmand, Olaus Dahl m.p.P Søfarende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Fremdeles et par spørsmålstegn, men tror det står omtrent slik:

Maji 6 Begjærede Ungkarl Søfarende Ole Andreassen Dahl, søn af Andreas Madsen, født i Mosvigen ophold sig Throndhjem 30 Aar og vacc. efter Attest af Spørk(?) 25/5 53 Lysning til Ægteskab med Pige Karen Hansdatter Svorkmoe, Datter af Hans Issumvolden født paa Froen(??) 21 Aar gammel og vacc. efter Attest 5/7 32. For Ægteskabets Lovlighed i enhver Henseende indestaae Undertegnede, for hvem Ansvaret efter Criminalloven blev oplæst. J. Steen Slagtermæster, Esten Berge, Arbeidsmand, Olaus Dahl m.p.P Søfarende.

Fantastisk! Jeg er utrolig imponert. Farens siste navn er transkribert til Johansvolden på den søkbare vigselsprotokollen, men jeg har ikke fått det til å stemme. Kunne du (eller noen andre) se om det er sannsynlig at det står Issumvolden her?

Fast sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2334&idx_id=2334&uid=ny&idx_side=-297

Vielse nr 15, nr 3 fra toppen.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Ja, jeg leser farens navn som Hans Issumvolden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Tusen hjertelig takk! Et raskt søk viste meg at det finnes en husmannsplass som heter Isumvolden i Sør-Fon, så da har jeg fått et nytt utgangspunkt for å lete videre.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.