Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til og tyde ett tinglysningsdokument, Follo Sorenskriver


Stian Arnesen
 Del

Recommended Posts

Tidligere denne uken fikk jeg hjelp til og finne ett dokument anngående kjøp av en tomt. Jeg gikk inn for og tyde det selv, men etter mange timer foran sjermen må jeg kaste inn håndkle. Er det noen her som kan hjelpe meg, jeg ønsker helst og få det tydet slik det står skrevet om ikke det er for mye og spørre om? Det er nr 6 jeg trenger hjelp til.

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 20, Sted: Follo sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080916330108.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21435&uid=ny&idx_side=-108

Med vennlig hilsen Stian Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No. 6 Hjemmelsdokument.
Underskrevne Johannes Svendsen Bruer erkjender at have solgt og overdraget, ligesom jeg herved sælger og aldeles overdrager til Skinnelægger Arne hanssen en andel af den mig tilhørende i Soner anneks og Vestby thinglag beliggende eiendom nordre Bruer, mno. 146, lno. 228 af skyld 6 mark, 31 øre, hvilken andel, der benævnes Bruerløkken, ved skyldsætningsforretning afholdt 6te juni og thinglæst eller afhjemlet 4de juli d. a. er skyldlagt for 13 øre og givet lno. 228a(?). I Kjøbesum betales en aarlig afgift af 25 kr., der erlægges hvert aars 11te juni og 11te desember, hver gang med en halvpart. Forsaavidt afgiften ikke erlægges til de bestemte terminer, er kjøberen eller efterkommende eiere af den solgte eiendom Bruerløkken pligtige til under udkastelsestvang, til lovens første fardag, at fraflytte og ryddiggjøre eiendommen, der da falder tilbage til nordre Bruer, hvis eier stadig har 1ste prioritets pant i eiendommen for den omhandlede afgift. Mod en aarlig afgift af 16 kr. pr Ko har eieren af Bruerløkken ret til havn i Bruers skov eller udhavn for indtil 2 Kjør. Eiendommen er tiltraadt, og svarer skatter og afgifter fra afvigte nytaar med undtagelse af veiarbeidet, der, som paahvilende hovedbøllet, er eieren af Bruerløkken uvedkommende. Thi skal bemeldte eiendom Bruerløkken af no. og skyld, som anført, herefter følge og tilhøre Arne Hansen som hans lovlige eiendom forblivende for overdragelsen hjemmelsmand efter loven. Hølen den 5te Septbr. 1887. Som Kjøber: Arne Hanssen. Som Sælger: Johannes S. Bruer. Til Vitterlighed: C. J. Hanssen, A. Hansen Lensmand.

 

Er noe usikker på løpenummeret som eiendommen fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var til stor hjelp  :D  Som vanlig sitter jeg igjen og føler at jeg kjenner mine forfedre litt bedre samtidig som den ene tingen jeg lurte på har nå blitt 3 nye  :lol:  Hehehe :) Er vel slik for oss fleste som forsker litt i slekten regner jeg med? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.