Gå til innhold
Arkivverket
Ottar Eliassen

Betzy Karlsdatter født 13/5 1899 Torsnes Østfold.

Recommended Posts

Ottar Eliassen

Dåpen: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Torsnes i Borge, Ministerialbok nr. II 3 (1878-1902), Fødte og døpte 1899, side 60.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5456&idx_id=5456&uid=ny&idx_side=-64

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060905020249.jpg

 

Nå er moren født? 1865 v/dåpen,26.11.1852 i 1910, og 1859 i 1900. Hva er rett?

 

1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036998006189

 

1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036358003269

 

Har konfirmasjon og giftermål til Betzy og hun dør sannsynlig i 1989 i Nome.

 

Vielsen nr.19 : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036358003269

 

Første barnet(Vet ikke om hun hadde flere) født i 1920 lever enda. Ektemannen døde 1925?

 

 

Faren i 1910? : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036338001081

 

I 1900? : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036998006156

 

Når døde han?

 

 

Når Betzy blir døpt, står det at hun har et barn på 10 år i Norum sogn. Mulig å spore?

 

Finnes det noen BB for området?

 

mvh Ottar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Bøker:

 

Borge Bind 1, 1500-1800,  Amundsen, Arne Bugge, 1993
Borge Bind 2,  1500- 1820,  Amundsen, Arne Bugge, 1993
Borge Bind 3,  1800- 1920,  Amundsen, Arne Bugge, 2004
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 1 - Holm og Grimstad, Fjeld, Karl Ottar
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 2 - Holm og Grimstad,  Fjeld, Karl Ottar
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 3 - Heieren, Fuglenebb, Glosli, Kjelsås, Rød, Veel og Korseberg, Fjeld, Karl Ottar

Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 4 - Kile, Ødegård, Refsahl, Roppestad og Husvik, Fjeld, Karl Ottar
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 5 - Næs, Berg, Skalle, Skallegård og Dahl, Fjeld, Karl Ottar
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 6 - Selbak og Kjølberg - del 1, Fjeld, Karl Ottar
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 7 - Selbak og Kjølberg - del 2, Fjeld, Karl Ottar
Borge - Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 8 - Selbak og Kjølberg - del 3, Fjeld, Karl Ottar

 

http://www.mosshistorielag.no/arkiv/169-bygdebokregister-ostfold

 

Mvh

Lene B


Bind 1 og 2 ligger på Nasjonalbiblioteket:

 

http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search&currentHit=-1&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString=%22+G%C3%A5rder+og+slekter+i+Borge+og+Torsnes%22

Endret av Lene Benedicte Lauritzen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Aabelvik

Hei!

 

Mulig dette er Gustava Olsdtr. med uekte dtr. født i Norum,Gøteborg og Bohus län

 

f. 8/3 1890,døpt 12/3 Ottilia,uekte

mor; Gustava Olsdtr.

 

Legger ved utklipp fra fødsel/dåpsbok i to deler.

Det står vel b.l.a. på mor "forsvarsløs qvinna". Inget bosted i sognet oppgitt.

Del b: melding sendt til Steneby i Älvsborg.Og at mor skal være fylt 37 år.

 

Kan dette være reisende?

Har ikke funnet henne utflyttet fra Bäcke fra 1894-1898.

 

Hilsen Kari

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Dette var gode opplysninger.

 

Legger for ordeskyld inn vielsen til Betzy nr. 19 : Kildeinformasjon: Østfold fylke, Bysoknet i Moss, Ministerialbok nr. II 5 (1913-1923), Ekteviede 1921, side 370.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22277&idx_id=22277&uid=ny&idx_side=-332

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040804240332.jpg

 

Får disse flere barn?

 

Selvfølgelig er det fult mulig at det kan være av reisende slekt.

 

mvh Ottar

Endret av O. Eliassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Aabelvik

Har funnet datteren Ottilia som fosterbarn i Norum,datter til Gustava Olsdtr.Fram til 1892 står det at Gustava er i Gøteborg.

Finner henne ikke skrevet i Norum etter 1890.

 

Datteren giftet seg i 1918.

 

Hilsen Kari

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Flott Kari!

 

Begge barna har Othila eller lignende i navnet, en mor eller bestemor?

 

 

mvh Ottar

Endret av O. Eliassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Har nettopp snakket med barne-barn av Betzy. Hans mor lever, og er "oppegående" = eldste datter. En datter født ca.1922. Harald født ca. 5 mnd etter faren Harald's død i 1925. Harald flyttet til Telemark.

 

Muligens denne: Harald Wilhem Hansen 1406 1926 3101 2007 0702 2007, min tre-menning var i begravelsen.

 

Da er barna til Betzy OK.

 

Slekten i Sverige og i Østfold har fremdeles stor interesse.

 

 

mvh Ottar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Aabelvik

Hei igjen!

 

Jeg har leita litt i Bäcke for å se om jeg fant noen spor etter Gustava Olsdtr..

Dette fant jeg:

 

Husforhør Bäcke 1886-1890 s. 56: arb. Gustava Olsdtr. f. 26/11 1852 i Bäcke.Utflyttet til Efnebyn,Steneby 9/12 1886.

 

Den f. datoen 26/11 1852 var vel den som hun hadde i Norge 1910.

 

Så fant jeg henne i Steneby husforhør 1886-1890 s. 232, Gustava Olsdtr. f. 26/11 1852 i Bäcke,innflyttet fra Bäcke 9/12 1886.

Der sto det en anm. på henne: inskriven i Gustavi Domkirkefors. i Gøteborg d. 29/6-91 enl.bevis.Utflyttet til Gøteborg 7/10-87.

Dette stemmer godt med opplysning gitt ved Ottilies fosterhjem,mor i Gøteborg.

 

I Bäcke fant jeg ingen Gustava født/døpt 26/11 1852.

 

Gikk så bakover i husforhør i Bäcke for om mulig å finne mer.

 

I husforhør 1881-1885 fant jeg henne på s. 45, da var hun innflyttet fra s. 143 i 1883.

 

Så,på s. 143 fant jeg henne, men nå var f. dato 9/9 1856. Her sto det at hun flyttet til s. 45 i 1883,så det er ingen tvil om at det er samme dame. En anm her: hatt uekte barn som er dødt).

 

Gustava f. 9/9 1856 fant jeg i fødsel/dåpsbok med foreldre Olof Andersson og Brita Eriksdtr. Gustava var tvilling med August.

 

Fulgte Gustava bakover til jeg fant henne med foreldre i husforhør 1871-1875 med foreldre og søsken.

 

Jeg er ikke i tvil om at den Gustava som står i husf. f. 26/11 1852,er den samme som er f. 9/9 1856.

I det husforhøret der hun flyttet og "feil" f. dato ble skrevet,bodde på samme sted Carl Olofsson f. 26/11 1852 (ikke bror).Kan dette være en grunn til forveksling?

 

Så er jo spørsmålet om dette er den Gustava du leiter etter.

 

Hilsen Kari


 

Endret av Kari Aabelvik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ottar Eliassen

Hei.

 

Mange takk så langt.

 

Her er vielsen til Gustava i 1904: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 8 (1903-1924), Ekteviede 1904, side 220.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=49421&idx_id=49421&uid=ny&idx_side=-227

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10081204100238.jpg

 

Dette bekrefter vel at det er samme person.

 

mvh Ottar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.